دیدگاه ها

بررسی توکن سوزی و تاثیر آن بر قیمت


توکن سوزی چیست؟

 

مقدمه توکن سوزی

در این مقاله ابتدا تفاوت توکن و کوین توضیح داده می شود و سپس به بررسی توکن سوزی، علت و تاثیر آن بر قیمت آن توکن می پردازیم و در آخر خواهید فهمید که سازندگان یک توکن چرا توکن سوزی انجام می دهند.

 

تفاوت توکن و کوین چیست؟

کوین در اصل یک نوع دارایی بومی در یک بلاکچین منحصر به فرد است که از بهترین کوین های برتر می توان به بیت کوین و اتریوم اشاره نمود. در اصل تمامی کوین ها به صورت دیتا هستند که بر روی دیتابیس ذخیره سازی می شوند و وجود خارجی ندارند. از طریق کوین ها می توان به مانند پول عادی خرید انجام داد و به راحتی جابجا نمود.

توکن در اصل یه نوع دارایی دیجیتال می باشد که بدون هیچ گونه بلاکچینی و بدون دانش خاصی قابل ایجاد و عرضه خواهد بود. اکثر توکن ها به عنوان پشتوانه پروژه خاصی عرضه می گردند که جهت جذب سرمایه برای توسعه صورت می پذیرد. سازنده توکن پس از ایجاد، قادر است تعداد موجود آن توکن و مقدار در گردش را تعیین نماید و برای کنترل تورم نیز اقدام به توکن سوزی کنند.

 

تفاوت توکن و کوین

 

 توکن سوزی چیست

توکن سوزی در اصل بدین مفهوم است که بخشی از توکن های در گردش را از دسترس خارج کنند که این کار از عرضه بیش از حد جلوگیری میکند و باعث حفظ ارزش آن توکن می گردد. عملیات توکن سوزی شامل کوین و توکن می شود و فرقی ندارند.

هدف از این اقدام در اصل جلوگیری از تورم و حفظ ارزش می باشد، برای مثال بانک مرکزی را در نظر بگیرید که اقدام به تولید پول بدون پشتوانه کند که این اقدام منجر به کاهش ارزش پول ملی میگردد. در کریپتوکارنسی هم زمانی که عرضه توکن از حد معینی بیشتر شود باعث کاهش قیمت آن می شود که با توکن سوزی علاوه بر کنترل قیمت میتوان ارزش آن را نیز حفظ نمود.

برای مثال می توان به توکن بایننس یا پنکیک سواپ اشاره نمود که در هر دوره ای مشخص، تعدادی از توکن های خود را به آدرسی متروکه که کلید آن دست کسی نیست ارسال می کنند و از چرخه خارج می نمایند.

 

دلایل و مزایای انجام توکن سوزی

افزایش ارزش ارزدیجیتال با توکن سوزی

با توجه به اینکه قیمت و ارزش ارزهای دیجیتال از اصول اقتصاد پیروی می کنند پس بر اساس عرضه و تقاضا قیمت آن ها تعیین می گردد یعنی با کاهش تعداد، قیمت افزایش و با بیشتر شدن تعداد، قیمت کاهش می یابد.

برای مثال ارز بایننس کوین را در نظر بگیرید که به صورت دوره ای توکن سوزی را انجام می دهد و رفته رفته تعداد آن کاهش می یابد که باعث افزایش قیمت می گردد.

 

نشان دادن تعهد به پروژه

با انجام توکن سوزی یک سیگنال مثبتی برای سرمایه گذاران صادر می شود و حامل این پیام است که از ارزش آن کوین محافظت می کنند تا ارزش پول سرمایه گذاران به خطر نیفتد و حداکثر ارزش افزوده را برای طرفداران خود به ارمغان آورد.

 

مزایای توکن سوزی

 

مثالی از توکن سوزی

همانطور که در ابتدا توضیح داده شد کوین دارای بلاکچین خاص خود میباشد و توکن ها ماننده اجاره نشین هایی هستند که بر بستر بلاکچین فعالیت میکنند، برای مثال می توان از توکن بایننس اشاره کرد که در ابتدا در شبکه اتریوم فعالیت می نمود و سپس شبکه بایننس اسمارت چین را راه اندازی کرد. توکن بایننس اسمارت چین هر سه ماه یک بار به صورت مداوم بخشی از توکن های خود را به آدرس نامشخص ارسال می کند که به این کار در اصطلاح سورانده شدن می گویند. پروژه بایینس کوین پس از راه اندازی بلاکچین اختصاصی خود دیگر توکن خوانده نشده و به آن کوین گفته می شود.

 


0 رای
امتیاز از خریداران