دیدگاه ها

آیا وب 3 تحول در دنیای اینترنت است؟


internet web 3

 

مقدمه وب 3

با اختراع اینترنت زندگی جهانیان دچار تحول شگرف شد به گونه ای که سبک زندگی را تغییر داد و این تحول باعث پیشرفت روز افزون کسب و کار ها گردید. نخستین نسخه وب (وب 1) بدین صورت بود که وبسایت توسط شرکت ها و سازمان های بزرگ طراحی می شد و کاربران به عنوان خواننده به آن وب سایت ها مراجعه می کردند و استفاده می نمودند. با گسترش اینترنت و پیشرفت آن نسل دوم اینترنت به وجود آمد که کاربران نیز در کنار سازمان ها میتوانند به تولید محتوا بپردازند که اکثر وب سایت ها و اپلیکیشن ها بر پایه وب 2 بنا نهاده شده است. در نهایت وب 3 می باشد که پله پله در حال اجرا و پیاده سازی می باشد و قرار است کیفیت بالایی از خدمات اینترنتی را به کاربران ارائه دهد. در ادامه به بررسی این حوزه و چالش های آن می پردازیم.

 

وب 3 چیست؟

وب 3 در اصل نسل بعدی اینترنت می باشد که به سمت اینترنت غیر متمرکز در حال حرکت است، یعنی همه چیز به صورت غیرمتمرکز و از طریق هوش مصنوعی اداره می شود. در این نسل از اینترنت، کاربران برای اطلاعات و داده های خود تصمیم گیری میکنند و میتوانند در ازای تولید محتوا و ارائه خدمت درآمد کسب کنند. برای مثال میتوان به حوزه متاورس اشاره کرد که در ازای سرمایه گذاری کاربران، میتوانند در این حوزه درآمد ثابت کسب نمایند. اینترنت نسل 3 برخلاف وب 2 که اطلاعات کاربران در اختیار شرکت های بزرگ جهت تبلیغات هدفمند استفاده میشد، اما اینترنت نسل سوم به صورت غیر متمرکز تبدیل شده که این ضعف اینترنت نسل دوم را برطرف نموده است.

 

ویژگی های اینترنت نسل سوم (Web 3)

  1. فراگیری اینترنت نسل سوم

در نسل اول اینترنت نیاز به مکانی جهت مراجعه برای ایتفاده از خدمات اینترنت بود، در نسل دوم اینترنت نیز با پیشرفت تکنولوژی همراه بود که خدمات اینترنت از طریق گوشی های هوشمند نیز قابل دسترس بود، اما در اینترنت نسل سوم خدمات در حال پیشرفت روزافزون است که از طریق آن خدمات اینترنت بدون محدودیت مکانی و زمانی بر روی پلتفرم های مختلف در دسترس خواهد بود.

 

وب سه چیست

 

  1. غیر متمرکز بودن اینترنت نسل سوم

یکی از مزایای بلاکچین داشتن قابلیت غیر متمرکز بودن آن است که کار را برای اینترنت نسل سوم راحت کرده و به این هدف رسیده است. برای مثال میتوان به سازمان های غیر متمرکز اشاره کرد که دائو (DAO) نامیده می شود، که این سازمان ها به صورت غیرمتمرکز اداره می شوند که اصلی ترین مزیت آن غیر قابل تقلب بودن آن است.

 

  1. عدم محدودیت و سانسور سازی

با توجه به این که اینترنت نسل دوم با محدودیت هایی همچون سانسورسازی توسط دولت ها و سازمان ها رو برو است، ولی اینترنت نسل سوم این محدودیت را در حال پشت سر گذاشته است، به صورتی که اطلاعات کامل، جامع و بدون فیلتر در دسترس جهانیان خواهد گرفت.

 

  1. حفظ حریم خصوصی

با به وجود آمدن بلاکچین، اینترنت به صورت غیرمتمرکز اداره می گردد که باعث می شود اطلاعات شخصی کاربران به یغما نرود و به صورت رمزنگاری شده از آن حفاظت شود. با این حال کاربر بتواند اطلاعات شخصی خود را مدیریت کند یا حتی به فروش برساند.

 

  1. کنترل اینترنت نسل سوم با هوش مصنوعی

با پیشرفت هوش مصنوعی، داده ها مطابق میل کاربر فیلتر و در اختیار کاربر قرار میگیرد که این باعث ارائه خدمات با کیفیت می گردد.

 

  1. امنیت بالا

با توجه به این که اطلاعات کاربران به صورت غیر متمرکز بر بستر بلاکچین بر چندین سرور در سراسر جهان به صورت رمز نگاری شده حفاظت می شود، پس قابل هک یا پاک شدن آن وجود نخواهد داشت.

 

دائوها سازمان های غیر متمرکز

 

نتیجه گیری آینده اینترنت نسل سوم

اینترنت نسل سوم تکنولوژی است که به زودی گسترش می یابد و پیشرفت های شگرفی در انتظار آن خواهد بود. به عنوان مثال میتوان به صرافی های غیرمتمرکز اشاره نمود که دارایی های کاربران بدون کنترل شخص یا دولتی از آن حفاظت می گردد یا مثال دیگر پروژه فایل کوین می باشد که از داده های کاربران برروی چند سرور در سراسر جهان حفاظت می گردد و قابل هک نخواهد بود.


0 رای
امتیاز از خریداران