دیدگاه ها

بررسی تفاوت ماینینگ و استیکینگ، کدام بهتر است؟


بررسی تفاوت ماینینگ و استیکینگ

 

مقدمه بررسی ماینینگ توسط ماینر و استیکینگ

در این مقاله سعی در بررسی و ارائه مزایا و معایب ماینینگ توسط ماینر و استیکینگ را داریم و در مرحله بعد به مقایسه یکدیگر می پردازیم که در آخر متوجه این موضوع می شوید که آیا ماینینگ ماینر بهتر است یا استیکینگ ارزهای دیجیتال بیشتر صرفه سرمایه گذاری دارد؟

 

ماینینگ ارزهای دیجیتال چیست

 

ماینینگ ارزهای دیجیتال چیست و چگونه صورت میگیرد؟

ماینینگ به اصطلاح تولید کوین دیجیتال از طریق الگوریتم اثبات کار (POW) می باشد که ماینرهای ارز دیجیتال از طریق این الگوریتم بلاک های جدید را تایید و وارد بلاکچین می نمایند. برای ماینینگ نیاز به دستگاه هایی با قدرت پردازش و گرافیک بالا می باشد که برق زیادی مصرف می کند که معادلات پیچیده ریاضی را حل و بلاک جدید را استخراج و به بلاکچین اضافه میکند.

 

مزایای ماینینگ:

  • استفاده از دستگاه های ماینر در هر زمان و مکان (انجام استخراج رمز ارز از طریق ماینر محدود به زمان و مکان نبوده و در جایی که اینترنت پر سرعت وجود داشته باشد، دستگاه قابل راه اندازی می باشد)

  • درآمد مستمر (همانطور که میدانید دستگاه ماینر در صورت اتصال مداوم اینترنت و برق، درآمد مستمری را نصیب ذی نفع خود می دهد)

  • حفظ سرمایه (با خرید دستگاه ماینر، سرمایه شما دستگاه ماینر می باشد که برای شما عمل استخراج را انجام میدهد و در صورت فروش دستگاه سرمایه باز می گردد)

  • برداشت سریع (از طریق ماینینگ می توان درآمد حاصل از استخراج را سریع و بدون زحمت برداشت نمود که یکی از مزایای اصلی ماینینگ می باشد)

 

معایب ماینینگ:

  • گرما و صدای زیاد فن (با توجه به پردازش سنگینی که توسط ماینرها صورت میگیرد، منجر به افزایش شدید دما می گردد که این امر باید توسط فن های دور بالا از دمای آنها کاسته شود که باعث صدای زیاد این دستگاه می شود)

  • مصرف برق زیاد (همانطور که گفته شد با توجه به حجم سنگین پردازش این دستگاه، متعاقبا مصرف برق بالایی دارد که یکی از اصلی ترین محدودیت های آن می باشد)

  • منسوخ شدن دستگاه های ماینینگ (با توجه به این که رفته رفته سختی شبکه افزایش می یابد، باعث می شود دستگاه ها سال به سال ضعیف تر و کم کم از دور خارج شوند)

  • مشکل فروش دستگاه در صورت منسوخ شدن (با منسوخ شدن دستگاه ماینر در اصل کالای بلا استفاده می باشد که قابل فروش نبوده و کارایی هم نخواهد داشت)

 

استیکینگ ارزهای دیجیتال چیست

 

استیکینگ ارزهای دیجیتال چیست و چگونه صورت میگیرد؟

یکی از راه های جایگزین ماینینگ یا استخراج ارزهای دیجیتال، استیک یا سپرده گذاری می باشد که با نگهداری و قفل کردن ارز دیجیتال در یک پلتفرم، سودی را نصیب سپرده گذاران خود می کند. یکی از مزایای اصلی استیکینگ، قابلیت ورود با حجم سرمایه کم می باشد و دیگر نیاز به راه اندازی و نگهداری ابزار خاصی همچون رینگ ماینینگ، که علاوه بر خرید اولیه، نیاز به تعمیر و نگهداری دارند، نخواهد بود.

نحوه کارایی استیک کردن در بلاکچین بدین صورت است که، شخص سپرده گذار در شبکه تبدیل به نود می شود که به بررسی تراکنش ها و اضافه شدن بلاک جدید در بلاکچین کمک می کند. برای استیک کردن باید ابتدا شناخت نسبت به ارزهای مختلف بالا رود که کدام ارز نیاز به ماینر است و کدام میتوان عملیات استیکینگ روی آن انجام داد. به عنوان مثال رمز ارز بیت کوین نمیتوان عملیات استیک روی آن انجام داد یا رمز ارز کیک را نمیتوان با ماینر استخراج نمود.

نحوه استیکنگ مانند سپرده گذاری در بانک به راحتی قابل انجام است، یعنی سپرده گذار ابتدا رمز ارز را خریداری میکند و آن را به مدت مشخصی قفل مینماید، که این عملیات منجر به افزایش امنیت و اعتبار آن شبکه می گردد و در نهایت سود حاصله از تراکنش ها در آن شبکه بین سپرده گذاران خود تقسیم می کند.

 

مزایای استیکینگ ارزهای دیجیتال

  •  بدون نیاز به ابزار یا دستگاه فیزیکی همچون ماینر

  • بدون صرف انرژی مثل برق

  • بدون محدودیت در تعداد استیک ارزهای مختلف

  • بدون مستهلک شدن یا از بین رفتن سرمایه اولیه

 

معایب استیکینگ ارزهای دیجیتال

  • میزان پاداش پرداختی متغیر است که در نهایت نسبت به ماینینگ سود کمتر نصیب سپرده گذاران خواهد شد.

  • ریسک نگهداری رمز ارز استیک شده در پلتفرم های مختلف می باشد، یعنی درصورت هک شدن آن پلتفرم احتمال از بین رفتن سرمایه وجود دارد.

  • علاوه بر هک شدن نیز خطرات تحریم وجود دارد که احتمال بلوکه شدن سرمایه برای ایرانیان وجود دارد.

  • استیکینگ همانند استخراج، هرچقدر سرمایه و تعداد ماینر بیشتر باشد، قدرت در دست سرمایه دار خواهد بود که یکی از ضعف هایی است که غیرمتمرکز بودن را زیر سوال خواهد برد.

  • در زمان باز شدن قفل سرمایه پس از مدتی مشخص، احتمال اینکه آن رمز ارز در ضرر بوده باشد وجود دارد که قابل پیشبینی نخواهد بود.

 

ماینینگ بهتر است یا استیکینگ

 

نتیجه گیری مقایسه روش ماینینگ با ماینر و استیکینگ

با توجه به تفاوت ها، مزایا و معایب هردو، میتوان به این نتیجه رسید که استیکینگ حفظ سرمایه انجام نمیدهد و ممکن است منجر به ضرر یا به خطر افتادن آن شود. ولی درصورتی مناسب است که افراد در حال هولد کردن ارزهای دیجیتال باشند و نیاز به سرمایه خود نداشته باشند، با این تفاصیل نمیتوان به عنوان روش درآمدزایی مطمئن و مستمر نگاه کرد. این در حالی است که روش ماینینگ ارزهای دیجیتال با وجود محدودیت های آن میتوان به عنوان روش درآمدزایی مستمر و مطمئن قلمداد کرد و درآمد حاصله را به صورت آنی و سریع تبدیل نمود.


0 رای
امتیاز از خریداران