خانه
ثبت نام / ورود
ماینر ها
سبد خرید
دیدگاه ها

تسخیر بازار توسط صرافی‌های بدون مرکزیت! چرا DEXها انتخاب اول معامله‌گران هستند؟


تسخیر بازار توسط صرافی‌های بدون مرکزیت! چرا DEXها انتخاب اول معامله‌گران هستند؟ | ایران ماین

فعالیت در صرافی‌های بدون مرکزیت (DEX) اخیراً به دلیل تلاش معامله‌گران خرد برای دسترسی زودهنگام به دارایی‌های جدید رمزارزی بالا رفته است.

به گفته کونال گوئل، محقق مساری (Messari)، صرافی‌های متمرکز (CEX) معمولاً نشان‌ها را دیرتر فهرست می‌کنند و این موضوع باعث شده تا صرافی‌های بدون مرکزیت جایگاه بهتری در بازار پیدا کنند.

گوئل بیان کرد که صرافی‌های متمرکز به تدریج به مکان‌هایی برای تخلیه نشان‌ها برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر تبدیل می‌شوند و معامله‌گران خرد به زودی از این فرآیند فاصله خواهند گرفت.

صرافی‌های بدون مرکزیت مزایای زیادی نسبت به صرافی‌های متمرکز دارند، از جمله تجربه کاربری بهتر از نظر سرعت و هزینه و ادغام بهتر با کیف‌پول‌ها.

همچنین، بر خلاف صرافی‌های متمرکز که در زمان‌های اوج خرید و فروش امکان دارد دچار قطعی شوند (کوین‌بیس نمونه بارز این موضوع است)، صرافی‌های بدون مرکزیت از این مشکلات مستثنی هستند.

با این حال، نرخ نشان‌های DEX در بازار هنوز این مزیت‌ها را به طور کامل منعکس نکرده و روند بسیاری از آنها نزولی است. گوئل معتقد است که این وضعیت امکان دارد به چند دلیل تغییر کند.

اولاً، صرافی‌های بدون مرکزیت مقداری از نرخ قابل ماینینگ توسط ماینرها (MEV) را از دست می‌دهند، بنابراین اگر این نرخ را حفظ کنند، می‌توانند درآمد اضافی کسب نمایند.

همچنین، مدل‌های توکونومیک جدید برای جذب کردن و توزیع جریان‌های نقدینگی در حال توسعه است و ادغام ویژگی‌هایی مانند خرید و فروش دائمی نیز می‌تواند به توسعه DEXها کمک کند. گوئل پیش‌بینی می‌کند که در آینده تمام دارایی‌ها توکنیزه شده و روی DEXها قرار خواهند گرفت.

در حال حاضر، مقدار خرید و فروش روزانه DEXها حدود ۵.۲۵ میلیارد دلار می باشد که نسبت به سال ۲۰۲۳، بیش از دو برابر شده است. یونی‌سواپ (Uniswap) با مقدار خرید و فروش روزانه ۱.۴۸ میلیارد دلار و سهم ۲۸ درصدی از این بازار، بزرگ‌ترین DEX به حساب می‌آید.

پنکیک‌سواپ (PancakeSwap) نیز با مقدار خرید و فروش روزانه ۶۰۰ میلیون دلاری و سهم ۱۱.۶ درصدی، در رتبه دوم قرار دارد.

در این میان، نرخ بازار کل نشان‌های DEX حدود ۱۴ میلیارد دلار می باشد که تنها ۰.۶ درصد از کل بازار رمزارزها را تشکیل می‌دهد.