خانه
ثبت نام / ورود
ماینر ها
سبد خرید

تله رمزارزی FBI؛ نشان جعلی که یک پلتفرم بزرگ کلاهبرداری را به زانو درآورد!


تله رمزارزی FBI؛ نشان جعلی که یک پلتفرم بزرگ کلاهبرداری را به زانو درآورد! | ایران ماین

با گسترش فناوری، کلاهبرداری‌های مرتبط با حوزه ارزهای دیجیتال هم در حال بالا رفتن است و این امر، ضرورت اقدام هوشمندانه از سوی نهادهای دولتی مانند FBI را به وجود آورده است.

در یکی از این تلاش‌ها، اداره مطالعات فدرال آمریکا اقدام به راه‌اندازی یک نشان تقلبی به نام نکس فاند ای‌آی (NexFundAI) کرده تا جرایم رمزارزی در مقیاس بزرگ را افشا کند. این خبر پس از موفقیت این عملیات مخفیانه و شناسایی و دستگیری کلاهبرداران، توجه زیادی را به خود جلب کرد.

طبق گزارش‌ها، اف‌بی‌آی در جریان مطالعات خود، یک نشان مبتنی بر اتریوم به نام نکس فاند ای‌آی را راه‌اندازی کرد که به سرعت مورد توجه کلاهبرداران قرار گرفت.

اف‌بی‌آی حتی از سرویس ها کمپانی‌های متهم نیز برای به دام انداختن کلاهبرداران استفاده کرد. پس از راه‌اندازی نکس فاند ای‌آی، کلاهبرداران با این تیم برای کمک به بالا رفتن نرخ نشان ارتباط برقرار کردند.

یکی از متهمان که خود را مغز متفکر این کلاهبرداری معرفی کرده، فاش کرد که شرکتش از ربات‌ها برای بالا رفتن مقدار خرید و فروش، با خرید و فروش همزمان در صرافی‌های متمرکز، استفاده می‌کند.

با این عملیات پیچیده، اف‌بی‌آی موفق به شناسایی ۱۸ نهاد، شامل چهار کمپانی رمزارزی و چهار کمپانی بازارساز (Gotbit، ZM Quant، CLS Global و MyTrade) و کارمندان آن‌ها شد.

بر اساس داده‌های موجود، این کلاهبرداران در مجموع نرخ بیش از ۶۰ نشان را بالا رفتن داده‌اند، از جمله نشان Saitama که در یک مقطع زمانی نرخ بازار آن به ۷.۵ میلیارد دلار رسید. در این عملیات، اف‌بی‌آی همچنین بیش از ۲۵ میلیون دلار رمزارز و چندین ربات رمزارزی را ضبط کرده است.

شایان ذکر است، نشان نکس فاند ای‌آی همچنان در بازار فعال است که با نرخ ۰.۰۰۰۰۰۰۳ دلار معامله شده و نرخ بازار آن حدود ۱۲۸ هزار دلار می باشد. همچنین، مقدار خرید و فروش این نشان ۳.۶ میلیون دلار می باشد که البته پس از افشای این عملیات اف‌بی‌آی به طور قابل‌توجهی نزول یافته است.