خانه
ثبت نام / ورود
ماینر ها
سبد خرید

رکوردشکنی شاخص سود باز بیت کوین؛ فرصتی طلایی یا تهدیدی پنهان؟


رکوردشکنی شاخص سود باز بیت کوین؛ فرصتی طلایی یا تهدیدی پنهان؟ | ایران ماین

بر اساس گزارشی از کوین‌گلس (CoinGlass) در تاریخ ۲۱ اکتبر، در حالی که نرخ بیت‌کوین (BTC) نزدیک به لایه ۷۰ هزار دلار نوسان می‌کند، شاخص سود باز خرید و فروش مشتقات این رمز ارز به رکورد ۴۰.۵ میلیارد دلار رسیده است.bitcoin-open-interest-exceeds-40-billion-as-brushes-almost-70kشاخص سود باز به مجموع نرخ قراردادهای آتی باز که هنوز منقضی نشده‌اند اشاره دارد و بیانگر مقدار پول سرمایه‌گذاری شده در بازار مشتقات بیت‌کوین است. بالاتر بودن این شاخص معمولاً از بالا رفتن اهرم و نوسانات بیشتر در بازار حکایت دارد.

در همین راستا، بورس کالای شیکاگو (CME) با ۳۰.۷ درصد سهم، بیشترین سهم را در شاخص سود باز دارد و پس از آن بایننس (Binance) با ۲۰.۴ درصد و بای‌بیت (Bybit) با ۱۵ درصد قرار گرفته‌اند.

قابل توجه است که در زمان بالا رفتن سود باز، اگر نرخ‌ به‌طور ناگهانی تغییر کند، حجم زیادی از پوزیشن‌ها لیکویید می‌شود که فروش‌های سریع در بازار اسپات را تشدید می‌کند و به افت شدید نرخ منتهی می‌گردد.

آخرین مورد اینچنینی در اوایل آگوست اتفاق افتاد که طی کمتر از ۲ روز، نرخ بیت‌کوین حدود ۲۰ درصد یا ۱۲ هزار دلار نزول یافت و به زیر ۵۰ هزار دلار رسید.

نرخ بیت‌کوین در تاریخ ۲۱ اکتبر به سقف ۶۹۴۶۲ دلار رسید، ولی پس از مواجهه با مقاومتی قوی، به محدوده قیمتی ۶۸۶۱۴ دلار بازگشته است. بر اساس داده‌های کوین‌مارکت کپ (coinmarketcap)، این رمز ارز اکنون تنها ۷.۱ درصد با سقف تاریخی خود یعنی ۷۳۷۵۰ دلار فاصله دارد.

اکنون، چنانچه نرخ بیت‌کوین از ۷۰ هزار دلار عبور کند، می‌تواند به روند صعودی خود ادامه دهد و همچنین موجب توسعه نرخ آلت‌کوین‌هایی مانند اتریوم (ETH) و سولانا (SOL) شود.