خانه
ثبت نام / ورود
ماینر ها
سبد خرید
دیدگاه ها

سقوط آزاد فرند.تک؛ علت ریزش ۵۰ درصدی نشان FRIEND چیست؟


سقوط آزاد فرند.تک؛ علت ریزش ۵۰ درصدی نشان FRIEND چیست؟ | ایران ماین

نرخ نشان بومی پلتفرم اجتماعی بدون مرکزیت فرند.تک (Friend.tech)، با نماد FRIEND، پس از جابجایی مالکیت قراردادهای هوشمند آن به یک آدرس تهی اتریوم (null address)، به‌شدت نزول یافته است.

این جابجایی که روز گذشته ۸ سپتامبر انجام شد، باعث شد که تیم توسعه‌دهنده کنترل بر قراردادها را برای همیشه از دست بدهد. هدف از این اقدام، جلوگیری از هرگونه تغییر در کارمزدها یا کارایی این قراردادها در آینده اعلام شده است.

بر اساس داده‌های بازار، پس از این جابجایی، نرخ نشان FRIEND در بازه ۲۴ ساعته بیش از ۵۰ درصد نزول یافته و به ۰.۰۶۳ دلار رسیده است.friend-tech-token-plummets-smart-contract-control-null-address

آدرس تهی اتریوم به‌عنوان آدرسی برای سوزاندن شناخته می‌شود؛ به این معنا که هر چیزی که به آن ارسال شود، برای همیشه از بین می‌رود و غیرقابل بازیابی خواهد بود.

سِرپین تاکست، یکی از توسعه‌دهندگان استاندارد اتوس (Ethos)، این اقدام فرند.تک را «پایان یک دوره» توصیف کرده و آن را پیش‌بینی‌ناپذیر دانسته است.

این تغییر در قراردادهای هوشمند سه ماه پس از اعلامیه ساخت بلاکچین اختصاصی فرند.تک با نام فرندچین (Friendchain) به وقوع پیوسته و باعث سردرگمی جامعه کاربران شده است. همچنین، پست مربوط به این اعلامیه از حساب X این پروژه حذف شده که به ابهامات جامعه افزوده است.

چالش بین تیم توسعه‌دهنده فرند.تک و کاربران پس از گزارش مشکلات مرتبط با ایردراپ نشان FRIEND در ماه می بیشتر شد. نشان FRIEND در ابتدا نرخ بازاری ۲۳۳.۶ میلیون دلاری داشت، ولی اکنون این رقم به ۶.۳ میلیون دلار نزول یافته است.

مجموع نرخ دارایی‌های قفل‌شده (TVL) در این پلتفرم نیز از سقف ۵۲ میلیون دلاری در اکتبر ۲۰۲۳ به کمتر از ۳.۵ میلیون دلار رسیده است. کارمزدهای روزانه این پلتفرم هم از اواخر ماه جولای زیر هزار دلار بوده و مقدار خرید و فروش نشان FRIEND نیز روند نزولی مشابهی را طی کرده است.

پلتفرم اجتماعی بدون مرکزیت فرند.تک که بر روی بلاکچین لایه ۲ بیس (Base) فعالیت می‌کند، به کاربران اجازه می‌دهد تا محتوای خود را از طریق سهام توکنیزه‌شده یا «کلیدها» به فروش برسانند.