خانه
ثبت نام / ورود
ماینر ها
سبد خرید
دیدگاه ها

سیگنال کابینه پزشکیان به بازار سهام/ مرزهای از دست رفته جبران می‌شود؟


سیگنال کابینه پزشکیان به بازار سهام/ مرزهای از دست رفته جبران می‌شود؟ | ایران ماین

به گزارش ایران ماین، بازار سرمایه پس از تعطیلی روز گذشته، امروز بازگشایی شد و شاخص کل با بالا رفتن 14هزار و 238 واحدی، دوباره به کانال ۲ میلیون واحد بازگشت.

بنا به این گزارش،  در خرید و فروش شنبه، ۳۱۰ نماد صف خرید داشتند و ۱۷۷ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع نرخ صف‌های خرید با توسعه ۳۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به هزار و ۱۷۵ میلیارد تومان صعود کرد و مجموع نرخ صف‌های فروش نیز با نزول ۳۰ درصدی به رقم ۴۶۵ میلیارد تومان رسید.

۳ اقدام مهم بانک مرکزی برای پشتیبانی از بورس

ولی بازار بورس در حالی اولین روز هفته را مثبت سپری کرد که تا پیش از این، روزهای سراسر سرخی را تجربه کرده بود. شاخص‌کل بورس در نتیجه بالا رفتن ریسک‌های سیستماتیک و تعلل نهاد بورس در محدود کردن دامنه‌نوسان، هفته گذشته کانال مهم ۲‌میلیون واحد را نیز از دست داد و در ادامه طولانی‌شدن محدودیت دامنه‌نوسان، تنها بازار را در صف‌های فروش قفل کرد، ولی جلسه اضطراری شورای‌عالی بورس در سه‌شنبه هفته گذشته و وعده‌های رییس‌کل بانک‌مرکزی درخصوص پشتیبانی از بورس، جانی اندک را به بورس بخشید.

محمدرضا فرزین، رییس‌کل بانک مرکزی بعد از پایان این جلسه با اشاره به وضعیت نابسامان بازار سرمایه، از پشتیبانی نظام بانکی از این بازار خبر داد. او با اشاره به اقدامات جدید حمایتی بانک مرکزی از بورس و سهامداران خرد، به تمهیدات لازم این بانک جهت تامین مالی و تسریع در طرح‌های توسعه کمپانی‌های بورسی اشاره کرد.

ولی ۳ اقدام مهم بانک مرکزی برای پشتیبانی از بورس این‌گونه اعلام شد: تضمین ۳۶۰ همت اوراق تامین مالی توسط بانک‌های عامل برای عرضه اوراق تامین مالی ریالی جهت طرح‌های توسعه و تامین سرمایه در جریان کمپانی‌های بورسی،   عرضه ۲ میلیارد یورو اوراق صکوک ارزی برای طرح‌های توسعه کمپانی‌های بورسی علی الخصوص در حوزه پتروشیمی و معدن و نیز اعطای ۱.۵ میلیارد یورو وام ارزی برای کمپانی‌های بورسی که درآمد ارزی و طرح‌های زودبازده داشته باشند تا از این طریق به بالا رفتن صادرات آنها منجر شود.

پیش‌بینی شاخص بورس در شهریورماه

در همین رابطه، مصطفی صفاری، کارشناس بورس در گفت‌وگو با ایران ماین در پاسخ به این ابهام که آیا این روند رو به توسعه، یک مسکن مقطعی در بازار سرمایه است یا امید به ادامه این روند وجود دارد، گفت: ما این هفته شاهد تعیین صلاحیت وزرا توسط مجلس هستیم. طبیعی است دولت مسعود پزشکیان مستقر نشده تا توقعاتی که از دولت ایشان انتظار می‌رود، مطالبه‌گری شود؛ ولی جریان مثبت بورس می‌تواند نشانه مثبتی باشد.

صفاری با ابراز امیدواری، شاخص بورس را برای شهریور ماه امسال مثبت پیش‌بینی کرد و گفت: بازار افت خیلی شدیدی داشت که حالا در حال برگشت است و فعالان را نسبت به آینده خوش‌بین نگه می‌دارد.

وی متذکر شد: از آنجایی که شاهد افت نرخ دلار هم هستیم، انتظار داریم شاخص کل بورس مجدد بالا رفتن یابد.

این کارشناس بورس اضافه کرد: ریسک سیاسی که در غزه به وجود آمده، شرایط و احتمال صلحی که در منطقه وجود دارد، در شاخص کل بورس تاثیرگذار است.

سیگنال تیم اقتصادی پزشکیان به بورس

در همین رابطه احمد اشتیاقی، دیگر کارشناس اقتصادی و تحلیل‌گر بورس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایران ماین در خصوص سبزپوشی امروز بازار سرمایه واکنش نشان داد و گفت: با توجه به طرز فکر گزینه‌های تیم اقتصادی مسعود پزشکیان و موضع‌گیری‌های اسبق این مهره ها که فضای پیش‌بینی چارچوب فکری آنها را فراهم کرده است، به نظر می‌رسد روال مثبت بازار سرمایه می‌تواند ادامه داشته باشد؛ و این بالا رفتن مقطعی نباشد.

اشتیاقی تاکید نمود: اسامی مطرح شده از تیم اقتصادی معرفی شده این دیدگاه را ابراز می‌کند که روند بالا رفتن نرخ نیمایی سرعت بخشیده شود و اگر به تدریج نرخ سود بانکی هم نزول یابد، ما می‌توانیم امیدوار باشیم روند نزول سودآوری کمپانی‌ها متوقف شود و با بالا رفتن سودآوری مواجه شوند و جذابیت‌های بازار بیشتر شود و ما شاهد ورود وجه نقد به بازار شویم و با این شیوه بتوانیم به تدریج بالا رفتن بهره‌وری بازار تا انتهای شهریور ماه را شاهد باشیم.