خانه
ثبت نام / ورود
ماینر ها
سبد خرید

چرا نشان WLFI ترامپ شکست خورد؟


چرا نشان WLFI ترامپ شکست خورد؟ | ایران ماین

در دنیای ارزهای دیجیتال، حتی نام بزرگی چون دونالد ترامپ نیز نمی‌تواند تضمینی برای موفقیت باشد. پروژه جدید رئیس جمهور سابق آمریکا در حوزه دیفای با نام ورلد لیبرتی فایننشال (World Liberty Financial) علیرغم انتظارات، با استقبال بسیار سردی روبرو شد. در این گزارش، به بررسی دلایل این شکست غیرمنتظره می‌پردازیم.

در روز ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر ماه)، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، نشان ورلد لیبرتی فایننشال (WLFI) را راه‌اندازی کرد. ولی پس از تقریباً یک روز کامل از آغاز خرید و فروش، فروش نشان WLFI بسیار کم بود. تا صبح روز ۱۷ اکتبر (۲۶ مهر ماه)، وب‌سایت نشان نشان می‌داد که تنها ۸۴۸.۶۳ میلیون WLFI معادل ۱۲.۷ میلیون دلار بر اساس نرخ پیش فروش، فروخته شده و ۱۹.۱ میلیارد سکه به نرخ ۲۸۷ میلیون دلار باقی مانده است. میزان فروش در روز اول تنها ۴.۲۴ درصد از کل عرضه را تشکیل می‌داد.

رمز ارز ترامپ

با این حال، بررسی این آمار در روز ۱۹ اکتبر (۲۸ مهر ماه) به شکل روشن‌تری عدم موفقیت این رویداد را نشان می‌دهد و ۴ روز پس از راه‌اندازی نشان، تنها ۸۹۴.۵۷ میلیون نشان با ارزشی معادل ۱۳.۴۱ میلیون دلار پیش فروش شده و بیش از ۱۹.۱۰ میلیارد نشان با نرخ ۲۸۶.۵۸ میلیون دلار باقی‌مانده است. در واقع باید گفت که طی ۳ روز گذشته، تنها ۷۰۰ هزار دلار نشان WLFI به فروش رفته است که نشان می‌دهد این پروژه تنها پس از یک روز، شاهد افت شدید خرید نشان بوده است.

ولی چرا این نشان علیرغم شهرت رئیس جمهور سابق، در همین شروع خرید و فروش با چنین شکستی روبرو شد؟ در ادامه نگاهی به گزارش وب‌سایت کوین تلگراف (Cointelegraph) داریم که در آن پنج دلیل اصلی این کارایی ضعیف پروژه پر سر و صدای ترامپ را بررسی می‌کند.

محدودیت در خرید نشان ترامپ

برخلاف اکثر پیش فروش‌های نشان که برای هر کسی آزاد و قابل خرید به صورت ناشناس هستند، تنها سرمایه‌گذاران دارای اعتبار آمریکایی یا افراد غیرمقیم دارای اعتبار می‌توانستند نشان دیفای ترامپ را خریداری کنند. کاربران باید ابتدا از فرآیند شناسایی هویت (KYC) عبور می‌کردند تا هویت‌شان تأیید شود. این سنجه‌ها عملاً اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی‌ها را از خرید محروم می‌کرد.

طبق تعریف، یک سرمایه‌گذار دارای اعتبار در آمریکا باید یکی از این شرایط را داشته باشد:

  • درآمد سالیانه بیش از ۲۰۰,۰۰۰ دلار
  • ثروت خالص دارایی بیش از ۱ میلیون دلار
  • شریک عمومی، مدیر عملیاتی یا مدیر شرکتی که اوراق بهادار ثبت نشده صادر می‌کند

برای افراد خارج از آمریکا نیز محدودیت‌هایی وجود داشت. آنها باید مدرک اقامت خارج از آمریکا را ارائه می‌دادند تا بتوانند در خرید کمپانی کنند.

عدم قابلیت جابجایی یا معامله  نشان WLFI

برخلاف اکثر ارزهای دیجیتال، WLFI قابل جابجایی از یک کیف پول به کیف پول دیگر نیست. این بدان معناست که سرمایه‌گذاران دارای اعتبار نمی‌توانند نشان را به افراد غیرمعتبر بفروشند و هیچکس خارج از آمریکا نمی‌تواند آن را به یک ساکن آمریکا بفروشد. در واقع، دارندگان اصلاً نمی‌توانند نشان را بفروشند. این محدودیت در شرایط و ضوابط فروش نشان به صراحت ذکر شده بود.

علاوه بر این، نشان WLFI تنها برای رأی دادن در استاندارد دیفای آینده این پروژه قابل استفاده است و در حال حاضر هیچ انتظاری برای کسب سود از این استاندارد وجود ندارد. این محدودیت در کاربرد و عدم چشم‌انداز سودآوری می‌تواند یکی دیگر از دلایل اصلی استقبال بسیار ضعیف از این نشان باشد.

از کار افتادن وب‌سایت

علیرغم فروش تنها چند صد میلیون نشان به چند هزار مخاطب، وب‌سایت این پروژه حتی نتوانست این میزان کم ترافیک را مدیریت کند. در همان روز نخست بعضی کاربران بارها گزارش دادند که هنگام تلاش برای خرید نشان با پیام «این صفحه کار نمی‌کند» مواجه شدند. این امر نیز بدون شک در بالا رفتن شک کاربران و تغییر نظر آنها در رابطه با خرید نشان ترامپ موثر بود.

تصور کلاهبرداری بودن پروژه

دلیل دیگر فروش ضعیف نشان، امکان دارد این عقیده رایج باشد که پروژه یک نوع کلاهبرداری و فریب است. بعضی ناظران اظهار داشته‌اند که معتقدند عدم قابلیت جابجایی عمداً به صورت کاملاً روشن و واضح از خریداران پنهان شده تا نشان‌های بیشتری فروخته شود.

این دلواپسی‌ها در پلتفرم‌های اجتماعی نیز منعکس شد. توییت و ویدیو ترامپ راجع به راه‌اندازی نشان WLFI نیز به همین دلیل با یک کامیونیتی نوت همراه شد که هشدار می‌دهد:

در حاشیه متن ذکر شده که نشان قابل جابجایی نیست و در کیف پول قفل شده است، بنابراین نمی‌توانید آن را برداشت کنید تا زمانی که این «طرح» صلاح بداند. پیپر پروژه را بخوانید!

همچنین، ولادیمیر جوکیچ (Vladimir Djukic)، مؤسس نشان رفلکتو (Reflecto)، در توییتر نوشت:

آمریکا را دوباره بزرگ کنیم (Make America Great Again) به دوباره از آمریکا کلاهبرداری کنیم (Make America Scam Again) تبدیل شده است. نشان WLFI قابل معامله نیست و شما فقط با کندوکاو عمیق در وایت پیپر که در پایین سایت پنهان شده، این را متوجه خواهید شد. این راهی عالی برای از دست دادن حامیان ترامپ است.

فرآیند خرید طاقت‌فرسا

دلیل دیگر فروش کند نشان امکان دارد این باشد که فرآیند خرید برای بسیاری از سرمایه‌گذاران بالقوه بیش از حد ناامیدکننده است. بعضی امکان دارد نداند آیا سرمایه‌گذار دارای اعتبار هستند یا خیر، زیرا امکان دارد حتی معنای این اصطلاح را ندانند.

علاوه بر این، فرآیند تأیید هویت توسط کمپانی سامساب (Sumsub) انجام می‌شد و نیاز به آپلود پاسپورت یا گواهینامه رانندگی داشت. بعضی کاربران امکان دارد به این کمپانی اعتماد نداشته باشند یا تمایلی به آپلود مدارک شناسایی خود نداشته باشند.

نتیجه گیری

علیرغم کارایی ضعیف فروش نشان، ترامپ همچنان از پشتیبانی بسیاری در جامعه ارزهای دیجیتال آمریکا برخوردار است. یک کمیته اقدام سیاسی متحد با ترامپ بین ژوئیه و سپتامبر بیش از ۷.۵ میلیون دلار در قالب ارزهای دیجیتال جمع‌آوری کرده است.

جالب توجه است که طبق مطالعات گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital)، معاون رئیس جمهور کامالا هریس نیز در مقایسه با رئیس جمهور فعلی جو بایدن، برای جامعه ارزهای دیجیتال مطلوب‌تر به نظر می‌رسد. هریس اخیراً تلاش کرده است تا رأی‌دهندگان حوزه ارزهای دیجیتال را با وعده ارائه مقررات منطقی برای این دارایی‌ها به عنوان بخشی از برنامه تعهد اقتصاد فرصت (Opportunity Economy pledge) خود جلب کند.