دیدگاه ها

کاربرد بلاک چین در حوزه پزشکی


کاربرد بلاک چین در حوزه پزشکی

دانشمندان طی سالیان زیادی به دنبال راه حل برای افزایش عمر انسان بودند. دولت ها منابع زیادی را برای تامین دارو صرف می کنند که طبق گزارشات منتشر شده، ارزش بازار دارو سالانه 350 میلیارد دلار است. از ابتدای سال 2020 تا کنون طبق آمار بهداشت جهانی، بیش از 40 میلیون نفر به کرونا مبتلا شده اند و بیش تر از یک میلیون نفر بر اثر ابتلا به کووید 19 جان باخته اند و با توجه به افزایش میزان تقاضا برای واکسن در بازار دارو ارزش این بازار بیش از 42 میلیارد دلار است و پیش بینی می شود بین سال های 2020 تا 2026 به اندازه 14.7 درصد افزایش پیدا کند.-*

 

کاربردهای بلاک چین در حوزه سلامت

فناوری بلاک چین ابزارهای کارآمدتر و ایمن‌تری را در اختیار این حوزه قرار خواهد داد. ماهیت تغییرناپذیر این فناوری می‌تواند تحولاتی عظیمی برای بخش بهداشت و درمان به‌ ارمغان آورد و به‌همین‌دلیل کاملا برای این بخش مناسب به‌نظر می‌رسد. شرکت آمازون با استفاده از موتور پردازش قادر است به صورت هوشمند نسخه پزشک، رادیولوژی و غیره را اسکن کند و در پایگاه داده ذخیره کند. این داده ها در بخش ها مراقبت های درمانی بسیار می تواند به متخصصان حوزه پزشکی کمک کند.

سوابق بیماران

 

سوابق بیماران

پزشکان می توانند تمام سوابق بیماران خود را با اتصال شبکه بهداشت جهانی به بلاک چین به صورت کامل مشاهده کنند، هویت هر بیمار با استفاده از اثرانگشت مشخص می شود و پزشکان می توانند هم از واقعی بودن هویت بیمار مطمئن شوند و هم سوابق درمانی بیماران را مشاهده کنند. سامانه بهداشت جهانی، پرونده های بیماران به شکل کاملا متمرکز نگهداری می کند، این در صورتی است که در بسیاری از کشورهای دنیا هنوز از پرونده های کاغذی استفاده می شود. بلاک چین می تواند تمام سوابق بیماران را در شبکه به صورت یکپارچه ذخیره کند و پزشکان می توانند دسترسی به تمام سوابق بیماران داشته باشند.

کلاه برداری

کلاه برداری

به تازگی دانشگاه هاروارد گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌داد سالانه حدود ۴۴۵ میلیارد دلار در حوزه‌ی سلامت به‌دلیل کلاهبرداری و تقلب از دست می‌رود و این در حالی است که  ایالات متحده آمریکا در سال 2015 گزارشی منتشر کرده بود که بیش از 700 میلیون دلار به واسطه دارو های تقلبی، کلاه برداری شده است. به‌همین‌دلیل، این صنعت به‌ شدت به سامانه‌ای نیاز دارد که قابلیت‌هایی برای تأیید و بررسی صحت امور داشته باشد. بلاک چین می‌تواند این نیاز را برطرف کند و بنابراین اجرای یک سامانه‌ی مبتنی بر بلاک چین در صنعت بهداشت جهانی واقعا ضروری است.

تحقیقات پزشکی

با استفاده از بلاک چین بر نتایج آزمایش های دارویی می توان نظارت کرد. با استفاده از زنجیره تامین مبتنی بر بلاک چین می‌توان مؤلفه‌های متعددی نظیر زمان و مکان توزیع و عرضه‌ی داروها را با دقت بیشتری مورد نظارت قرار داد. نظارت این تغییرات به‌راحتی از طریق بلاک چین امکان‌پذیر است و همه‌ی نتایج، غیرقابل‌تغییر خواهند بود.

داروهای تقلبی

سالانه بیش از 200 میلیون دلار به صنعت دارو به واسطه داروهای تقلبی خسارت وارد شده است. فناوری بلاک چین در زنجیره تامین دارو کاربرد بسیار زیادی دارد، این فناوری به بیماران اجازه می دهد از معتبر بودن داروها اطمینان حاصل کنند، همچنین بیماران می توانند با استفاده از این سامانه به اطلاعاتی نظیر تاریخ تولید و تاریخ انقضا و جزئیات دیگر مربوط به داروها دسترسی داشته باشند

امنیت داده ها

امنیت داده ها

یکی دیگر از نگرانی های امنیتی امنیت داده ها است. متأسفانه تنها در سال 2015، حدود 140 میلیون استفاده غیرمجاز از اطلاعات بیماران صورت گرفته است. شبکه های بلاک چین می توانند از اطلاعات ارزشمند بیمار محافظت کنند و از دستکاری یا حذف اطلاعات توسط افراد مخرب جلوگیری کنند. متخصصان حوزه درمان همیشه نگران امنیت داده ها بوده اند و تنها فناوری بلاک چین است که  می تواند ابزارهایی را برای محافظت از اسناد و بررسی صحت آنها اریه دهد.


0 رای
امتیاز از خریداران