دیدگاه ها

کاربرد بلاک چین در عرصه هنر! نقاشی های دیجیتال


کاربرد بلاک چین در عرصه هنر

با خلق بلاک چین  و ورود آن به عرصه هنر، فرصتی جدید برای نقاشان و کلکسیونرها ایجاد شده است تا با استفاده از این فناوری، هنر های خود را در قالب دیجیتال در حوزه بلاک چین به فروش برسانند. در دنیای بلاک چین، پروژه هایی همچون کریپتوکیتیز(CryptoKitties) و کریپتوپانکس (CryptoPunks) از اولین نمونه‌های هنر بصری بلاک چین به شمار می‌رفتند. ترکیب فناوری بلاک چین و هنر نه تنها برای ثبت و جمع آوری داده ها در مورد آثار هنری استفاده می شود، بلکه می تواند نقطه عطف برای هنرمندان خلاق در سراسر جهان باشد. این فناوری در زمینه خرید و فروش تغییرات بزرگی را به وجود آورده است که فعالان هنر در این عرصه از این تحول بسیارشگفت زده شده اند.

در سال های اخیر، پلتفرم هایی توسعه یافته اند که خدمات ثبت گالری و مجوز را به مجموعه داران و هنرمندان ارائه می دهند. هنگامی که یک اثر هنری بر روی پلتفرم بلاک چین ثبت می شود، جزئیات آن (مانند تاریخچه و ویژگی های فیزیکی) طبق یک برنامه زمان بندی تعریف شده در یک دفتر کل دیجیتالی ذخیره می شود. به این ترتیب داده های هنری برای تأیید و شناسایی قابل دسترسی تر خواهد بود و در آینده قابل تعویض نخواهد بود. اگر بخواهیم به یکی از برترین پروژه ها در این زمینه را معرفی کنیم، می توانیم به پروژه اسکرب اشاره کنیم. این پروژه که از سال 2014 کار خود را آغاز کرده است. این یک آواتار چند منظوره است که از فناوری هوش مصنوعی برای پردازش یک تصویر برای ایجاد یکی از هزاران تصویر ضبط شده استفاده می کند. برای شرکت در این پروژه باید یک اثر هنری ارسال کنید و در ازای ثبت آن یک توکن اسکراب دریافت کنید. با این توکن شما به عضویت انجمن اسکراب در آمده و به عنوان کاربر این انجمن حق رای در انتخاب نهایی آثار هنری را خواهید داشت.

خانه حراج بریتانیایی کریستیز در نوامبر ۲۰۱۸ به صورت آزمایشی اقدام به راه اندازی سرویسی کرد که کاربران می توانستند با استفاده از آن، آثار های هنری خود را به صورت رمزنگاری در حوزه بلاک چین ثبت و به فروش برسانند. خانه کریستیز همکاری خود را با شرکت هنری آرتوری همکاری کرد تا مجوزی دیجیتالی برای فروش مجموعه‌ای از آثار هنری به‌ ارزش ۳۰۰ میلیون دلار مهیا کند. مجموع این فروش شامل مجموعه آثار هنرمندان آمریکایی یعنی جورجیا اوکیف (Georgia O’Keeffe) و ادوارد هوپر (Edward Hopper) بود که در زمینه نقاشی با رنگ روغن مشغول به فعالیت بودند.

در بازه زمانی 3 دسامبر سال 2019 تا 31 ژانویه سال 2020 نمایشگاهی تحت عنوان آثار هنری دیجیتالی برگزار شد که در آن دوازده هنرمند آثار هنری خود را به صورت دیجیتالی عرضه کردند. هر اثر هنری مجموعه‌ای دیجیتالی است، یک اثر دیجیتالی که توسط رمزنگاری محافظت و از طریق بلاک چین ردیابی می‌شود. سرپرستی این نمایشگاه بر عهده سرپرستی ملیندا وانگ (Melinda Wang) در گالری سوپررِیر (SuperRare) در پلتفرم کریپتووکسلز (Cryptovoxels) برگزار شد.

کاربرد بلاک چین در عرصه نقاشی

در سال 2019، هنرمند Frankie Aguiler با یک بازاریاب از Atown KnownOrigin همکاری کرد تا با استفاده از فناوری بلاک چین در بستر اتریوم تا تابستان سال 2020 اثر هنری به ارزش یک میلیون دلار را آزمایش کند. این سرمایه گذاری جدید و مشارکت استراتژیک اولین مجوز احراز هویت دیجیتال در Nun Origin را نشان داد و جایگزین اسناد کاغذی امضا شده سنتی شد که اغلب توسط گالری ها و هنرمندان برای تأیید مالکیت آثار استفاده می شد. اگیلار گالری استودیویی افتتاح کرده است که در آن اثار هنری فیزیکی خود را به نمایش می گذارد، او همچنین مطرح کرده است که با استفاده از هنر دیجیتال و هنر فیزیکی می توان آثار خارق العاده ای را خلق کرد. هر هفنه در این گالری 10 اثر هنری به نمایش گذاشته می شود. همچنین این هنرمند از فعالیت خود در زمینه هنری ویدیوهایی در پلتفرم یوتیوب منتشر کرده است.

Frankie Aguiler

بلاک چین در مد

همچنین بلاک چین از سال 2019 در زمینه مد و پوشاک ورود کرده است و اولین اثر دیجیتالی مد لباس به نام ایریدسنس برای یک موسسه خیریه بر روی پلتفرم بلاک چین به فروش گذاشته شد و به منظور حمایت از صنعت هنر با قیمت 9.500 دلار به فروش رسید. این اثر دیجیتالی که در زمینه پوشاک معرفی شد توسط شرکت هلندی فابریکنت خلق و عرضه شد. این شرکت در زمینه طراحی و انیمیشن سازی لباس‌های سه‌ بعدی مشغول به فعالیت می باشد.  اساس لباس ایریدسنس یک مدل کامپیوتری دو بعدی است که با استفاده از فیلتر Techgnosis به یک مدل سه بعدی تبدیل شده است.

Iridescence

سخن پایانی

از هنر ترویج بلاک چین در جذب دارایی ها و ثبت حقوق مالکیت توزیع شده، فناوری بلاک چین در عرصه هنر تحول عظیمی را ایجاد کرده است. فناوری بلاک چین نه تنها کنترل توزیع دارایی های دیجیتال را امکان پذیر می کند، بلکه اطلاعات مهمی را در مورد خالق و صاحب اثر ثبت می کند و در عین حال دسترسی بازار به سرمایه گذاران را افزایش می دهد. بلاک چین در زمینه مد و پوشاک امکان ثبت اثر هنری و اطلاعات مربوط به آن را به کاربران می دهد، علاوه بر این هنرمندان امکان فروش آثار هنری خود را در پلتفرم بلاک چین دارند.


0 رای
امتیاز از خریداران