خانه
ثبت نام / ورود
مقایسه ماینر
سبد خرید
دیدگاه ها

بررسی رمزارزها در سال ۲۰۲۳: ۱۰ کلمه کلیدی برتر


در سال 2023، صنعت کریپتو با یک بازار نزولی طولانی دست و پنجه نرم کرده است و به نظر می رسد تاریک ترین لحظات را پشت سر گذشته است: قیمت بیت کوین از 16000 دلار در ابتدای سال به 40000 دلار افزایش یافته است و رکوردهای جدیدی را در این دوران سخت ثبت کرده است. کل ارزش بازار داراییهای کریپتویی از زیر 800 میلیارد دلار در اوایل سال 2023 به 1.5 تریلیون دلار افزایش یافته است. در میان این گسترش بازار، صنعت رمزارزها با پیشرفت‌‌های جدیدی از جمله نوآوری Ordinals و اکوسیستم بیت‌کوین، روایت‌‌های هوش مصنوعی که توسط ChatGPT بیان می‌‌شود، و رونق RWA‌ها به پیش رفته است. با وجود پیشرفت در همه دسته‌‌ها، صنعت کریپتو همواره باعث حیرت کاربران خود شده و آنها را تحت تأثیر قرار داده است.

امروز، از طریق 10 کلمه کلیدی برتر، به توسعه‌ی بازار کریپتو در سال 2023، به عنوان یک سال حیاتی برای صنعت خواهیم پرداخت.

1. کتیبه های دستوری

کتیبه های Ordinals بدون شک تاثیرگذارترین نوآوری در صنعت کریپتو در سال جاری است. پروتکل Ordinals که توسط توسعه‌‌دهنده‌ی بیت‌کوین، کیسی رودارمور در ژانویه 2023 معرفی شد، با تعریف مفاهیم جدیدی از دستورات و نوشته‌‌ها، به ساخت NFT در شبکه بیت‌کوین دست یافت.

Ordinals یک شماره سریال منحصر به فرد به هر ساتوشی اختصاص می دهد (کوچکترین واحد بیت کوین، 1 BTC = صد میلیون ساتوشی و با توجه به ترتیب استخراج آن)، اطمینان حاصل می کند که هر ساتوشی تقسیم ناپذیر و غیرقابل تعویض باقی می ماند. توسعه‌‌دهندگان می‌توانند متن، تصاویر و سایر داده‌‌ها را روی ساتوشی ثبت کنند و به آن‌‌ها اجازه دهند اطلاعات را روی بلاک چین ذخیره کنند.

با تکیه بر پروتکل Ordinals، فردی به نام domo، یکی از علاقه مندان به بیت کوین، دارایی های همگن معروف به BRC20 را معرفی کرد که منجر به رونق دارایی های کتیبه‌ای مانند Ordi و Sats در اکوسیستم بیت کوین شد. در همین حین، بسیاری از بلاکچین‌‌ها از جمله اتریوم، لایت‌کوین، دوج‌کوین و پالیگان، دارایی‌‌های کتیبه‌ای را توسعه دادند. این توسعه، دارایی‌‌های کتیبه‌‌ای را که بر توزیع منصفانه تأکید دارند، به داغ‌‌ترین موضوع در سال 2023 تبدیل کرده است.

 

 

2. PoW Coins

پس از گذار اتریوم به PoS، به لطف عملکرد درخشان Kaspa، یک پروژه PoW در حال ظهور، مفهوم PoW به جای محو شدن، توجه فزاینده‌‌ای را به خود جلب کرد. در طول سال گذشته، KAS از بسیاری از پروژه های تاسیس شده بهتر عمل کرد. این ارز با افزایش قیمت 1847 درصدی توانست جایگاهش را در بین 50 ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار تضمین کند. در این بین، تولیدکنندگان تجهیزات ماینینگ به سرعت به موفقیت KAS پاسخ دادند و ماینرهای اختصاصی KAS را تولید کردند.

صعود KAS باعث رشد سایر کوین های PoW نوظهور شده است و ماینرها و سرمایه گذاران را بر آن داشته تا به دنبال کوین PoW بعدی با پتانسیل بازدهی صد برابری باشند.

3. ارتقاء Shapella

پس از ادغام، اتریوم در سال 2023 تحت یک ارتقاء بزرگ دیگر قرار گرفت: ارتقاء Shapella. این ارتقا نشان‌‌دهنده‌ی گام نهایی در گذار اتریوم به اکوسیستم PoS است.

 

 

برای توسعه دهندگان، ارتقاء Shapella محدودیت اندازه قرارداد هوشمند را افزایش داد که امکانات بیشتری را برای توسعه برنامه باز می کند. کاربران نیز همچنین از این ارتقا بهره مند می شوند، زیرا میزان گس را کاهش می دهد که معادل کاهش هزینه ها است. سهامداران در نهایت می توانند ETH سهام خود را از زمان شروع زنجیره Beacon برداشته و پس از ارتقاء Shapella نیز جوایزی را دریافت کنند.

4. سرمایه گذاری نقدینگی

با گذار اتریوم به مکانیزم PoS، بخش سهام شاهد رشد سریعی بوده است. تحت مکانیسم PoS، کاربران باید برای حفظ نودهای شبکه، رمزارزهای خود را قفل کنند که این موضوع این توکن‌‌ها را از حالت نقد خارج و برای مقاصد دیگر دور از دسترس می‌کند. بازیگران صنعت یک راه حل نوآورانه به نام سهام نقدینگی را برای آزادسازی نقدینگی این ارزهای قفل شده پیشنهاد کردند.

استیک کردن نقدینگی به کاربران امکان می دهد در حین استیک کردن، نقدینگی نیز به دست آورند. به عنوان مثال، کاربران می توانند ETH را در یک پروتکل استیک کردن نقدینگی به اشتراک بگذارند. این پروتکل از طرف کاربران درگیر سهامداری در اتریوم خواهد بود و آنها همچنین توکن های زیر مجموعه را با نسبت 1:1 که توسط پروتکل تعیین شده است دریافت خواهند کرد. این توکن‌های مشتقه را می‌‌توان آزادانه معامله کرد یا در سناریوهای مختلف از جمله وثیقه برای وام استفاده کرد.

در حال حاضر، کل سهام ETH به 28.7 میلیون رسیده است که ارزش آن بیش از 60 میلیارد دلار است. مقیاس عظیم بازار، پتانسیل گسترده پروتکل ‌های استیکینگ نقدینگی را برجسته می‌کند. LSDFi، یک مقوله مرتبط با سرمایه گذاری نقدینگی، نیز در نیمه اول سال 2023 به یک موضوع داغ تبدیل شد.

5. لایه ۲

در سال های اخیر، لایه ۲ به عنوان راه حل اصلی برای مشکلات عملکرد اتریوم ظاهر شده است. ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم، نشان داده است که این شبکه از راه حل Danksharding و فناوری Rollup Layer2 برای تقویت TPS اتریوم استفاده خواهد کرد.

پس از انتشار توکن Optimism در سال گذشته، سایر پروژه های لایه ۲ نیز تلاش های خود را افزایش داده اند. در ماه مارس، Arbitrum، یک پروژه پیشرو لایه ۲، توکن حاکمیتی خود را منتشر کرد. Linea، یک شبکه لایه ۲ که توسط شرکت مادر متاماسک ConsenSys حمایت شده است، شبکه اصلی خود را در ماه جولای راه اندازی کرد. BASE، یک پروژه لایه ۲ که توسط صرافی برتر ارز دیجیتال Coinbase پشتیبانی می شود، شبکه اصلی خود را در ماه آگوست معرفی کرد. StarkNet که نماینده ZK-Rollup است، اخیراً یک ایردراپ فوری را اعلام کرد. در سال 2023، دسته لایه ۲ با طیف گسترده ای از پروژه های جدید شکوفا شد.

6. NFTFi

در ابتدای سال، ایردراپی از Blur، یک پلت فرم معاملاتی NFT، سلطه OpenSea را مختل کرد. Blur از طریق مکانیسم مناقصه خود، نقدینگی بیشتری را به فضای NFT وارد کرد و امکانات بیشتری را برای بازار باز کرد. علاوه بر این، این موضوع باعث علاقه بیشتر سرمایه گذاران به محصولات NFTFi، از جمله وام NFT، مشتقات، و تجمیع کنندگان شد.

7. هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به عنوان داغ ترین کلمه کلیدی برای سال 2023 در فضای مجازی شناخته شده است. ChatGPT، اپلیکیشنی که سریع‌‌ترین رشد در تاریخ را تجربه کرده، نشان‌‌دهنده دوران جدیدی در توسعه مدل‌‌های زبانی بزرگ است که جهان را متقاعد کرده است که عصر هوش مصنوعی به زودی فرا خواهد رسید.


 

 


در سال 2023، موج هوش مصنوعی جهان را فرا گرفته است و رمزارزها نیز از این قاعده مستثنی نیست. امسال، سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI، پروژه رمزنگاری جدیدی به نام Worldcoin را راه‌‌اندازی کرد و ادعا کرد که به بزرگترین شبکه انسانی واقعی در اینترنت تبدیل خواهد شد. علاوه بر این، Worldcoin با پروتکل لایه دوم Optimism همکاری کرده و در شبکه اصلی Optimism به صورت زنده راه اندازی شده است.

علاوه بر این، صنعت کریپتو شاهد ظهور بسیاری از پروژه های هوش مصنوعی دیگر نیز بوده است که شامل ذخیره سازی داده‌ها، خدمات محاسباتی و سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی می شود. در همین حال، بسیاری از اعضای جامعه در حال بررسی ترکیبات نوآورانه بین DAO و AI هستند.

8. RWA ها

اصطلاح RWA یا دارایی های دنیای واقعی ممکن است برای برخی از کاربران ناآشنا باشد. RWA های توکن شده دارایی های دنیای واقعی هستند که به شکل رمزنگاری وارد بلاک چین می شوند و گزینه های معاملاتی جدیدی را در اختیار سرمایه گذاران کریپتو قرار می دهند.

در سال 2023، در پس زمینه افزایش بهره، بازدهی خزانه داری ایالات متحده رشد ثابتی داشته است و دارایی های توکن شده آنها نیز محبوبیت پیدا کرده است و توجه بیشتری را به RWA جلب کرده است. تعدادی از موسسات مالی سنتی بزرگ از RWA های توکن شده استقبال کرده اند، زیرا آنها با استیبل کوین ها، سپرده های توکنیزه شده و ارائه توکن های امنیتی در پلتفرم های بلاک چین آزمایش می کنند.

9. مقررات

در سال 2023، مقررات موضوعی اجتناب ناپذیر برای صنعت کریپتو باقی مانده است. امسال، SEC شکایت هایی را علیه کوین بیس و بایننس، دو صرافی پیشرو ارزهای دیجیتال تنظیم کرد. قابل ذکر است که بایننس جریمه تاریخی 4.368 میلیارد دلاری را با وزارت دادگستری ایالات متحده تسویه کرد و موسس آن CZ نیز در نتیجه این تسویه حساب از سمت مدیرعاملی کنار رفت.

 

 

به دنبال چندین طوفان نظارتی، بیشتر بازیگران صنعت ارزهای دیجیتال تعداد فزاینده ای از چنین رویدادهایی را پیش بینی می‌کنند. همزیستی مسالمت آمیز بین صنعت کریپتو و مقررات نیز به عنوان یک چالش بلند مدت ظاهر شده است.

10. ETF های اسپات بیت کوین

در میان بررسی‌‌های نظارتی شدید، موسسات مالی سنتی بیشتری وارد فضای رمزنگاری شده‌‌اند. از ژوئن، غول های وال استریت مانند Fidelity، BlackRock، Franklin و Invesco برای ETF های اسپات بیت کوین درخواست داده اند. با مشارکت فعال بازیگران نهادی مانند Ark، 21Shares و Grayscale، اکثر تحلیلگران بر این باورند که در مقایسه با سال‌‌های گذشته که به نظر می‌رسید تایید SEC سرانجامی ندارد، احتمالاً سال 2024 شاهد اولین ETF رسمی تایید شده بیت کوین باشد

 

 

تصویب یک ETF بیت کوین به سرمایه گذاران نهادی و خرد بیشتر امکان می دهد تا در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنند، که پیامدهای مهمی برای گسترش بازار کریپتو دارد.

سال 2023 یک نقطه‌ی عطف مهم برای صنعت کریپتو در میان بازار نزولی فعلی بوده است. علیرغم فشار ناشی از افزایش متوالی نرخ بهره فدرال رزرو و اثرات ماندگار بازار خرسی سخت در سال 2022، این صنعت نوآوری‌ها و انعطاف پذیری‌های زیاد و پرقدرتی از خود نشان داده است. حتی در بازار نزولی، صنعت کریپتو به ارائه فناوری‌‌ها و برنامه‌‌های جدید ادامه داده است. در آینده، سال 2024 نوید یک سال مهم و متحول کننده دیگر برای صنعت کریپتو است.

درباره ViaBTC

ViaBTC، که در می 2016 تأسیس شد، خدمات استخراج حرفه ای، کارآمد، ایمن و پایدار ارزهای دیجیتال را برای بیش از یک میلیون کاربر در بیش از 130 کشور و منطقه در سراسر جهان، با ارزش خروجی استخراج تجمعی ده ها میلیارد دلار ارائه کرده است. این استخر ماینینگ پیشرو و فراگیر، خدمات ماینینگی را ارائه می دهد که بیش از ده رمزارز اصلی را شامل می شود که شامل BTC، LTC و KAS می شود. ViaBTC با پشتیبانی از خدمات اکوسیستم جامع خود شامل ViaBTC Pool، ViaWallet و CoinEx Smart Chain (CSC)، تلاش می کند تا به کاربران جهانی‌اش ابزارهای پشتیبانی متنوع تر، خدمات استخراج پایدارتر و کارآمدتر و تجربه بهتر محصول را ارائه دهد.
 


0 رای
امتیاز از خریداران