دیدگاه ها

الگوریتم های استخراج; آشنایی با الگوریتم رمز ارزها


الگوریتم های استخراج

در دنیای ارزهای دیجیتال، الگوریتم هایی وجود دارند که هر کدام وظیفه استخراج گروهی از ارزهای دیجیتال را برعهده دارند. در زمینه استخراج‌های رمزنگاری الگوریتم‌های متفاوتی وجود دارند که رمزارزهای پروژه‌های مختلف با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارند، خود را با آن‌ها سازگار می‌کنند.در ادامه با سازوکار الگوریتم ها بیشتر آشنا می شویم.

هش چیست؟ در واقع هش به خروجی اطلاعات ورودی گفته می شود. الگوریتم هش اطلاعات ورودی را در هر اندازه ای دریافت می کند و یک خروجی با اندازه ثابت تولید می کند. هش تابعی است که شامل حروف و اعداد را با طول ثابت می شود و آن را به خروجی رمزگذاری شده تبدیل می کند. تابع هش برای ذخیره  و بازیابی سریع اطلاعات، ذخیره رمز عبور و جستجوی سابقه تکراری در دنیای اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد. برای بهتر فهیدن موضوع هش بهتر است مسئله را اینجور مطرح کنم که هش نتیجه‌ای است که توسط یک تابع هش تولید می شود، مثلا در مورد شبکه بیت کوین، تابع هش آن برابر با SHA-256 می باشد که بیت کوین تولید می کند. هش با استفاده از یک الگوریتم ایجاد می‌شود که برای مدیریت بلاک چین در فضای کریپتوکارنسی‌ها بسیار ضروری است و درواقع پایه و اساس شبکه بلاک چین نیز محسوب می‌شود.

معرفی الگوریتم های استخراج ارزهای دیجیتال

در ادامه به معرفی پرکاردبرترین الگوریتم های استخراج ارزهای دیجیتال می پردازیم.

الگوریتم SHA-256

sha-256

بیت کوین از همان زمان ابتدایی که در سراسر دنیا معرفی شد و مردم اصلا آشنایی به رهبر ارزهای دیجیتال نداشند، همزمان با آن اولین الگوریتم استخراج در دنیای رمزارزها به مردم معرفی شد. این الگوریتم یک تابع هش قدرتمند است که توانایی استخراج ارزهایی همچون بیت کوین، بیت کوین کش، آکوین و سایر ارزهای دیجیتال را دارد.

SHA-256 بدون شک یک الگوریتم پرطرفدار است که توسط آژانس امنیت ملی توسعه یافته و توسط موسسه ملی فناوری در سال 2001 منتشر شد و در سال 2002 به استاندارد فدرال برای پردازش اطلاعات تبدیل شد. SHA-256 رایج ترین تابع هش در جهان است که از امنیت بالایی برخوردار است و قابلیت بازیابی CPU را فراهم می کند، این قابلیت با GPU و ASIC سریعتر همراه است.

چه ارزهای از الگوریتم SHA-256  استفاده می کنند؟

بیت کوین BTC
لایت کوین LCC
پیر کوین PPC
اونوبتانیوم UNO
کرون CRW
مای رید XMY
بیت کانکت BCC
یونیورسل کارنسی UNIT
زتا کوین ZET

الگوریتم Ethash

الگوریتم Ethash

این الگوریتم حاصل ترکیب چندین الگوریتم می باشد که شامل الگوریتم های Keccak، SHA-3، Hashimoto و Dagger می باشد. الگوریتم Ethash به عنوان الگوریتم استخراج ارز محبوب اتریوم محسوب می شود و مهم ترین ویژگی آن مقاومت در برابر متمرکز شدن عملیات استخراج توسط دستگاه‌های ASIC به وسیله‌ ساختار DAG (نمودار مستقیم چرخشی) و GPU است.

چه ارزهای از الگوریتم Ethash  استفاده می کنند؟

Ethereum – ETH
Ethereum Classic – ETC
Metaverse ETP – ETP
Musicoin – MUSIC
Ellaism – ELLA
Elementrem – ELE
Expanse – EXP
DaxxCoin – DAXX

Ethereum Fog

 

الگوریتم Scrypt

الگوریتم Scrypt

در این الگوریتم حدس زدن کلمات عبور بسیار سخت است و باعث شده است که کار دستگاه های ماینر Asic بسیار پیچیده شود و در واقع این دستگاه ها حجم بسیار زیادی از حافطه را درگیر میکنند،که این در واقع ایرادی است که میتوان به این نوع الگوریتم گرفت. محبوب ترین ارزی که این الگوریتم می تواند استخراج می کند ارز دیجیتال لایت کوین می باشد.

چه ارزهای از الگوریتم Scrypt استفاده می کنند؟

Dogecoin (DOGE)
Dogeparty (XDP)
Dopecoin (DOPE)

Dotcoin (DOT)

DNotes (NOTE)

Litecoin (LTC)
LitecoinDark (LTCD)

LitecoinPlus (LCP)

الگوریتم Equihash

Equihash

الگوریتم Equihash  به یک الگوریتم هش محبوب تبدیل شده است که نیاز به تجزیه و تحلیل مسائلی دارد که شبکه های بلاک چین قبل از ایجاد این الگوریتم با آنها روبرو بوده اند. با این وجود، بکارگیری این الگوریتم به کاهش تهدید هایی که سایر الگوریتم های هش با آنها روبرو هستند، کمک کرده است. این الگوریتم توانایی استخراج ارز محبوب ZEC یا همان زی کش را دارد.

چه ارزهای از الگوریتم Equihash استفاده می کنند؟

Pirate (ARRR)
Zcash (ZEC)
Komodo (KMD)
ZClassic (ZCL)

 

الگوریتم Blake256R14

dcr

یک تابع هش کننده از خانواده الگوریتم‌های blake هست، با این تفاوت که ورودی ۳۲ بیتی دریافت کرده و دایجست ۲۵۶ بیتی تولید می کند..الگوریتم Blake 256 بر اساس رمزنگاری جریان ChaCha ساخته شده توسط Dan Bernstein ایجاد شده است. سرعت هش کردن این الگوریتم بسیار بالا بوده و امنیت بسیار بالایی هم داراست توسعه دهنده گان این الگوریتم تعداد دور های بلاک را از 10 دور به 14 دور جهت افزایش امنیت نیز افزایش داده اند. این الگوریتم برای استفاده عمده در رمز ارز ها پدید نیامده و تنها ارزی که توسط این الگوریتم امکان استخراج دارد رمز ارز دکرد(dcr) می‌باشد.

الگوریتم X11

Dash

یکی از الگوریتم های بسیار خاص برای استخراج ارزهای دیجیتال، الگوریتم X11 است. طراحی این الگوریتم با الگوریتم های بلاک چین شناخته شده کاملا متفاوت است. برخلاف الگوریتم SHA-256 (الگوریتم بیت کوین) یا الگوریتم Scrypt، این الگوریتم فقط یک تابع انباشته نیست، بلکه X11 از مجموعه ای از 11 تابع مختلف انباشته تشکیل شده است. این الگوریتم توانایی استخراج ارزهایی همچون دش Dash، بلو کوین Blue coin و سایر ارزهای دیجیتال را دارد.

چه ارزهای از الگوریتم X11 استفاده می کنند؟

Dash DASH
E-Dinar Coin EDR
Boolberry BBR
Happycoin HPC
Polis POLIS

کلام آخر

استخراج ارزهای دیجیتال بر اساس الگوریتم صورت می گیرد، به این صورت که هر کدام از الگوریتم ها دسته ی خاص ارزهای دیجیتال را می تواند استخراج کند. دستگاه های ماینر وظیفه استخراج ارزهای دیجیتال بر عهده دارند. دستگاه های ماینر خود را در اختیار شبکه قرار می دهند تا به پردازش و محاسبات شبکه کمک کنند و وقتی که یک بلاک داده به درستی ماین می شود و معیارهای الگوریتم و ریاضی مشخص می شود، ماینرها پاداشی از کوین ها و درصدی از کارمزد تراکنش بلاکی که پردازش کرده اند را دریافت می کنند.

 


0 رای
امتیاز از خریداران