دیدگاه ها

نحوه کار بلاک چین


بلاک چین چیست؟

بلاک چین در واقع به عنوان یک پایگاه داده که اطلاعات در آن ذخیره می شود، شناخته می شود. در پایگاه داده امکان ویرایش یا حذف داده های ثبت شده وجود دارد اما حوزه بلاک چین که مربوط به ارزهای دیجیتال است، این امکان وجود ندارد. ایده ساخت بلاکچین اولین بار در سال 1991 توسط یک گروه  پژوهشی مطرح شد که در آن امکان دستکاری و تغییر محتوا داده وجود نداشته باشد. ساخت بلاک چین در سال 2009 توسط ساتوشی ناکاموتو در شبکه بیت کوین اتفاق افتاد و خیلی از مردم سراسر دنیا مخترع این فناوری را ساتوشی می دانند.  بلاک چین به عنوان یک سیستم ثبت اطلاعات می باشد که تمامی اطاعات آن که در جدول های پایگاه داده ذخیره می شوند با دیکران می توانند به اشتراک گذاشته شوند. امکان هک و حذف داده ها با استفاده از رمزنگاری در بلاک چین غیرممکن می شود.

هش کردن به فرآیندی گفته می شود که بلوک های داده را به صورت زنجیر به یکدیگر متصل می کند و توسط ماینر این بلوک ها ایجاد می گردند. همواره طول هش ثابت می باشد که با نسبت به طول ورودی تغییر نمی کند. توابع هش مورد استفاده در بلاک چین به صورتی می باشد که پیدا کردن دو داده که خروجی یکسان داشته باشد، غیر ممکن است. تابع مورد استفاده در شبکه بیت کوین که تابع SHA-256 می باشد، فقط با ایجاد تغییر در حرف اول عبارت طولانی تابع، خروجی تابع کاملا متفاوت خواهد بود.

کاربردهای بلاک چین

بلاک چین کاربردهای بسیار زیادی دارد. تقریبا در هر بستری که نیاز به ثبت و انتقال داده یا پیام وجود دارد می‌توان از بلاک چین استفاده کرد. در این بخش به برخی از کاربردهای مهم بلاک چین پرداخته می‌شود.

رهگیری اطلاعات

برجسته ترین کاربرد بلاک چین را می توان نظارت و پیگیری نامید. بلاک چین سرویسی است که در صنایع مختلف در حال اثبات خود است. البته، صنایعی هستند که برخلاف ضررهای زیادی که متحمل شده اند، هنوز به سمت بلاک چین روی آورده اند.

انتخابات

 در سراسر دنیا زمانی که انتخابات برگزار می شود، عموم مردم نگرانی هایی در مورد انتخابات به دور از تقلب دارند. بلاک چین می تواند زیرساخت توسعه یافته ای باشد که انتخابات را به دور از تقلب و فریب برای مردم برگزار کند، در ضمن مردم مردم می توانند بدون نیاز به حضور پای صندوق های رای، در انتخابات و تنها با اتصال موبایل به اینترنت شرکت کنند.

سیستم بهداشت و درمان

ذخیره ایمن داده های پزشکی برای هر سیستم مراقبت بهداشتی ضروری و مهم است. اتکای سیستم پردازش به سرورهای مرکزی آن را در شرایط خطرناکی قرار می دهد. شفافیت و امنیت، فناوری بلاک چین را به بهترین بستر برای ذخیره داده های پزشکی تبدیل می کند. پس از اینکه اطلاعات پزشکی آنها در بلاک چین رمزگذاری شد، بیماران می توانند با حفظ حریم خصوصی خود، اطلاعات پزشکی خود را با هر موسسه پزشکی به اشتراک بگذارند. اگر همه اعضای سیستم بهداشتی کنونی جهان در یک سیستم جهانی و ایمن قرار داشته باشند، جریان اطلاعات بین آنها با سرعت بیشتری گسترش می یابد. این کار را می توان با استفاده از بلاک چین انجام داد و سیستم درمان جهان را بهبود بخشید.

مزیت های استفاده از بلاک چین

تراکنش های ارزهای دیجیتال که بر بستر بلاک چین انجام می شود، بدون واسطه صورت می گیرد، این بدان معنی است که برای انتقال ارز به دریافت اجازه از شخص یا سازمان دولتی نیازی نیست. از دیگر مزیت های بلاک چین می توان به مقاومت در برابر هک را عنوان کرد. در سیستم های متمرکز برای نفود به سیستم تنها کافی است سرور شبکه مورد حمله قرار بگیرد. اما در مورد شبکه بلاک چین این موضوع تفاوت دارد، در شبکه بلاک چین که یک سیستم غیرمتمرکز محسوب می شود، هر گره به عنوان یک سرور عمل می کند و اگر در صورتی که هک شود که این قضیه محال است، گره بعدی در شبکه می تواند کار گره ای که مورد حمله قرار گرفته شده است را انجام دهد. به عنوان نمونه بلاک چین بیت کوین 10 هزار گره در شبکه خودش دارد که با این تعداد گره، عملا کار هک غیرممکن می شود.

مزیت های استفاده از بلاک چین

انتقال پول در سطح بین المللی یکی از مشکلات بانکداری سنتی است. با توجه به شبکه پیچیده واسطه ها، استفاده از سیستم بانکداری سنتی پرهزینه و کند است. ارزهای دیجیتال و بلاک چین این واسطه ها را حذف کرده و انتقال سریع و ارزان را در سراسر جهان ارائه می کنند که تایید تراکنش ها از طریق ماینر ها صورت می گیرد. بسیاری از پروژه های بلاک چین از این فناوری برای ایجاد بستری برای تراکنش های ارزان و تقریباً فوری استفاده می کنند. با این حال، برخی از ویژگی‌های کلیدی بلاک چین، مانند تمرکززدایی، گاهی نادیده گرفته می‌شوند. بلاک چین فناوری جدیدی است که هدف آن ذخیره و انتقال هر نوع داده به صورت غیرمتمرکز است. در این سیستم گره ها وظیفه تایید و ثبت تراکنش ها را بر عهده دارند. این گره ها در سراسر جهان توزیع شده اند و از الگوریتم های اجماع برای انجام صحیح وظایف خود استفاده می کنند. امنیت شبکه بلاک چین نتیجه استفاده از ایده های نوآورانه در حوزه رمزنگاری و اقتصاد است. در این مقاله علاوه بر بررسی تمامی جنبه های فنی و کاربردی بلاک چین، کاربردهای بلاک چین در زمینه های مختلف شرح داده شده است.


0 رای
امتیاز از خریداران