دیدگاه ها

صرافی غیرمتمرکز چیست؟


بی شک دنیای کریپتو بدون حضور صرافی های ارز دیجیتال به جایگاه امروزی خود نمی رسید. صرافی ها در واقع پلتفرم هایی هستند که معاملات ارزهای دیجیتال در آنها انجام می شود. این پلتفرم‌های معاملاتی یکی از مهم‌ترین ستون‌های دنیای ارزهای دیجیتال هستند. مهم ترین ویژگی یک صرافی، ناشناس بودن تراکنش هایی می باشد که این مورد باعث شده است توسعه دهندگان این حوزه به انجام معاملاتی بدون واسطه و ناشناس روی بیاورند، از این رو صرافی های ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز به وجود آمد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

معرفی صرافی غیرمتمرکز

صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال  یک پروژه کدنویسی بر بستر بلاکچین می باشند که معاملات ارزهای دیجیتال در این حوزه توسط هیچ شخص یا نهادی کنترل نمی شود. برای استفاده از این صرافی ها لازم به ثبت نام و احراز هویت نیست بلکه تنها با اتصال کیف پول خود به آن می توانید از خدمات و سرویس های آن استفاده کنید. از آنجایی که صرافی های غیرمتمرکز بر بستر بلاکچین ایجاد شده اند، تراکنش ها بر اساس قرارداد های هوشمند انجام می شود. در این پلتفرم ها، کاربر پس از اتصال کیف پول خود به صرافی، سفارش خرید یا فروش می دهد. و سپس اگر کاربر دیگری مطابق با آن سفارشی را ثبت کند؛ تراکنش مربوطه از طریق قرارداد هوشمند (بدون نیاز به واسطه) انجام می شود.

مهم ترین ویژگی های صرافی غیرمتمرکز

مزیت های صرافی غیرمتمرکز

  • کارمزد پایین در معاملات
  • عدم نیاز به انتقال دارایی به کیف پول صرافی از جمله دارایی های استخراج شده ماینر
  • ناشناس بودن معاملات
  • بهترین صرافی های غیرمتمرکز

صرافی های زیادی در سراسر دنیا وجود دارد که برخی از آنها به دلیل تحریم برای ایرانیان قابل استفاده نیستند. از این رو بهترین گزینه برای معملات رمزارزها، استفاده از صرافی های غیرمتمرکز است. در ادامه به معرفی بهترین صرافی های غیرمتمرکز می پردازیم.

‌صرافی بایننس دکس 

صرافی بایننس دکس

بایننس در سال 2019 صرافی غیرمتمرکز خود را با نام Binance DEX ایجاد کرد و هدف از ساخت آن را امنیت بیشتر و کارمزد کمتر عنوان کرد. در صورتی که از توکن اختصاصی بلاکچین بایننس یا همان بایننس کوین (BNB) برای تبادل رمزارزها استفاده شود، میزان کارمزد کم‌تر خواهد شد. صرافی غیر‌متمرکز بایننس از اکثر کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پشتیبانی می‌کند. امنیت بالا و رابط کاربری ساده از دیگر ویژگی‌های Binance DEX است.

صرافی یونی سواپ

صرافی یونی سواپ

صرافی غیر‌متمرکز یونی‌سواپ در نوامبر سال ۲۰۱۸ بر پایه‌ی بلاکچین اتریوم شروع به فعالیت کرد. کارمزد تراکنش‌ها در این پلتفرم ۰.۳ درصد است که از طریق توکن‌های مبتنی بر شبکه اتریوم (ERC-20) قابل پرداخت است. حجم معاملات در بستر یونی سواپ به‌طور مداوم در حال افزایش است و این صرافی در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین و بهترین صرافی های غیر‌متمرکز ارز دیجیتال به‌شمار می‌رود. صرافی یونی سواپ اولین صرافی غیرمتمرکز در بازار کریپتو محسوب می شود که بیشترین حجم معاملات را در میان صرافی های غیرمتمرکز دارد.

صرافی پنکیک سواپ

صرافی پنکیک سواپ

صرافی پنکیک سواپ در سال 2020 فعالیت خود را شروع کرد. در حال حاضر صرافی پنکیک سواپ بزرگترین صرافی غیرمتمرکز به حساب می آید. اکنون  پنکیک سواپ به کاربران خود این امکان را داده است تا توکن های BEP-20خود را معامله کنند.

صرافی  Waves

صرافی Waves

پلتفرم Waves در اصل یک بلاک چین است که می تواند برای ایجاد توکن های جدید استفاده شود. این صرافی در سال 2016 راه اندازی شد و از یک ارز دیجیتال با همین نام استفاده می کند که می تواند برای تراکنش های درون شبکه استفاده شود. این صرافی به کاربران خود امکان فروش هر دارایی که به صورت توکن وجود دارد را فراهم کرده است.

سخن پایانی

صرافی های غیرمتمرکز در ابتدای راه هستند و نمی توان انتظار داشت در این مدت محدود به بلوغ برسد، اما مهم ترین نکته این است که استفاده از صرافی های غیرمتمرکز به طور کلی ایمن تر و بهتر از صرافی های متمرکز است. اما دلیل اصلی ایجاد صرافی غیرمتمرکز چیست؟ پاسخ کوتاه به این سوال این است که در صرافی های غیرمتمرکز، کنترل دارایی های شما در دست شماست. هیچ کس نمی تواند شما را تحریم کند یا شما را از انجام معاملات باز دارد. این حرکت شروع شده و پروژه ها و شبکه هایی با ایده های جدید روز به روز در این بازار معرفی می شوند.


0 رای
امتیاز از خریداران