خانه
ثبت نام / ورود
ماینر ها
سبد خرید

بازار کریپتو در شوک تنش‌های خاورمیانه! تکلیف رالی ماه اکتبر چه می‌شود؟


بازار کریپتو در شوک تنش‌های خاورمیانه! تکلیف رالی ماه اکتبر چه می‌شود؟ | ایران ماین

نرخ بیت‌کوین (BTC) به دنبال تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به شدت نزول یافت، ولی این اتفاق چندان غیرمنتظره نبود.

پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل در تاریخ یکم اکتبر، نرخ بیت‌کوین در کمتر از ۲۴ ساعت حدود ۴ هزار دلار سقوط کرد و به کمی بالاتر از ۶۰ هزار دلار رسید.

با وجود بهبودی جزئی و بازگشت نرخ به محدوده ۶۱ هزار دلار، این رمز ارز همچنان طی ۲۴ ساعت گذشته ۳.۵ درصد از نرخ خود را از دست داده است.

شاخص ترس و طمع بیت‌کوین نشان می‌دهد که احساسات بازار به سرعت از “طمع” به “ترس” تغییر کرده است. با این حال، این واکنش وحشت‌زده از دید تحلیلگران غیرمنطقی به نظر می‌رسد؛ چرا که بیت‌کوین پیش از این نیز در زمان بحران‌های ژئوپلیتیک رفتار مشابهی از خود نشان داده بود.

برای مثال، در ماه آوریل امسال پس از حمله پهپادی ایران به اسرائیل، نرخ بیت‌کوین بیش از ۱۳ درصد افت داشت.

در همین حال، نرخ کالاهایی همچون طلا و نفت خام به ترتیب ۱.۴ و ۷ درصد بالا رفته‌اند. این بالا رفتن در مورد اوراق قرضه و دلار ایالات متحده نیز مشاهده شده است.

بعضی از تحلیلگران بر این باورند که بیت‌کوین هنوز به طور کامل به عنوان یک دارایی امن عمل نکرده و بیشتر شبیه دارایی‌های پرخطر رفتار می‌کند.

از سوی دیگر، بعضی معتقدند بیت‌کوین در روند تکاملی خود قرار دارد و امکان دارد روزی جایگزین طلا شود. همچنین، نباید فراموش کرد که شرایط اقتصادی ضعیف کنونی نیز بر نرخ بیت‌کوین تأثیرگذار بوده است.

در کل، تحلیلگران نسبت به این افت نرخ چندان نگران نیستند و معتقدند که بیت‌کوین همچنان در محدوده قیمتی شش ماه اخیر خود باقی مانده است. بعضی حتی پیش‌بینی می‌کنند که امکان دارد قبل از آغاز روند صعودی، شاهد افت دیگری باشیم.bitcoin-dumps-4000-as-fear-grips-markets-on-middle-east-conflict

به طور کلی، تنش‌های خاورمیانه بازار رمزارزها را دچار تزلزل کرده و نرخ کل بازار حدود ۴.۷ درصد نزول یافته است. نرخ اتریوم نیز نزدیک به ۸ درصد افت کرده و ارزهای دیجیتال دیگری مانند دوج‌کوین، اولانچ، شیبا اینو و چین‌لینک نیز ضررهای سنگینی را تجربه کرده‌اند.

این وقایع بیانگر واکنش‌های تکراری و هراس سرمایه‌گذارانی است که هنوز اعتماد کافی به دارایی‌های دیجیتال ندارند.