خانه
ثبت نام / ورود
ماینر ها
سبد خرید
دیدگاه ها

بیت‌کوین به بالای ۶۰ هزار دلار بازگشت! اثر سیاست‌های مالی جهان بر بازار کریپتو


بیت‌کوین به بالای ۶۰ هزار دلار بازگشت! اثر سیاست‌های مالی جهان بر بازار کریپتو | ایران ماین

بیت‌کوین (BTC) پس از یک افت شدید در روز دوشنبه، دوباره با قدرت به صحنه بازگشته و از مرز ۶۱ هزار دلار عبور کرده که بالاترین لایه در سه هفته اخیر به شمار می‌رود.bitcoin-btc-soared-to-3-week-peak-above-61k-ahead-of-fomc-meeting

این بالا رفتن در حالی رخ می‌دهد که فدرال رزرو آمریکا قرار است برای اولین بار پس از چند سال، نرخ بهره را نزول دهد. آخرین باری که بیت‌کوین به این لایه قیمتی رسید، اواسط ماه آگوست بود که در ادامه، نرخ آن از بیش از ۶۲ هزار دلار به زیر ۵۹ هزار دلار سقوط کرد.

در پی این بالا رفتن، سایر ارزهای دیجیتال نیز توسعه کردند. نرخ اتریوم (ETH) حدود ۴ درصد صعود کرد و به ۲۴۰۰ دلار نزدیک شد. نرخ بایننس‌کوین (BNB) به ۵۵۰ دلار و نرخ سولانا (SOL) و ریپل (XRP) نیز به ترتیب به ۱۳۵ دلار و ۰.۶ دلار رسید.

در این میان، بعضی از رمز‌ارزهای دیگر مانند سلستیا (TIA) و ایموتبل‌ایکس (IMX) تا ۱۵ درصد توسعه داشتند.

وقایع این هفته برای بازارهای مالی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا فدرال رزرو در تاریخ‌های ۱۸ و ۱۹ سپتامبر جلسات تصمیم‌گیری راجع به نزول نرخ بهره را برگزار خواهد کرد.

بیشتر کارشناسان انتظار دارند که نزول نرخ بهره حدود ۰.۲۵ درصد باشد، ولی بعضی به نزول بیشتر تا ۰.۷۵ درصد نیز اشاره کرده‌اند.

نه تنها فدرال رزرو آمریکا آماده نزول نرخ بهره است، بلکه انتظار می‌رود بانک مرکزی چندین کشور دیگر، مانند چین، کانادا و آفریقای جنوبی نیز در ماه سپتامبر به سیاست‌های انبساطی روی آورند. این شرایط می‌تواند فرصتی مناسب برای توسعه نرخ بیت‌کوین باشد.

به طور معمول، بالا رفتن عرضه پول و نزول نرخ بهره باعث بالا رفتن نرخ سهام و اوراق قرضه می‌شود. از زمان ظهور ارزهای دیجیتال، مشخص شده که این دارایی‌ها نیز به نرخ بهره حساس هستند و معمولاً رابطه معکوسی با آن دارند.

گزارش اس‌پی‌ گلوبال (SPGlobal) نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۷ تاکنون، در ۶۳ درصد مواقع، رابطه معکوسی بین نرخ بهره و شاخص‌های ارزهای دیجیتال وجود داشته و این نسبت از سال ۲۰۲۰ به ۷۵ درصد رسیده است.

بنابراین، سیاست‌های انبساطی اخیر می‌تواند برای ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین که عرضه محدودی دارند، مفید باشد.

در همین راستا، آرتور هیز، مؤسس صرافی بیتمکس، پیش‌بینی کرده که نزول نرخ بهره و بالا رفتن عرضه پول می‌تواند به بالا رفتن سریع نرخ بیت‌کوین منجر شود و تأکید کرده که این اثر به سرعت قابل‌مشاهده خواهد بود.