تقلب در همستر کامبت: بحران در محبوبترین بازی تلگرامی دردسرساز میشود!
همستر کامبت (Hamster Kombat)، بازی محبوب تلگرامی که در ماههای اخیر به یک پدیده فراتر از لایه ارزهای دیجیتال و یک ترند اجتماعی تبدیل شده بود، حالا با چالشی بزرگ روبرو شده است. سیستم ضد تقلب جدید این بازی، موج بزرگی از نارضایتی را در میان کاربران همستر کامبت برانگیخته و دلواپسیهایی را راجع به توزیع عادلانه نشان همستر کامبت (HMSTR) در ایردراپ پیش رو ایجاد کرده است.
اگر اغراق آمیز نباشد، میتوان گفت که همستر کامبت با بیش از ۳۰۰ میلیون مخاطب، به دلیل رویکردی که در پیش گرفته است، میتواند در مسیر بحرانی جدی قرار بگیرد. تصمیم تیم توسعهدهنده برای مقابله با تقلب و نحوه اجرای آن، نه تنها تعداد افراد واجد شرایط برای دریافت نشان را نزول داده، بلکه اعتماد بسیاری از کاربران را نیز خدشهدار کرده است. همچنین اطلاعات دیرهنگام و تازهای که در رابطه با نحوه ایردراپ و برداشت نشانها به کاربران مخابره شده، بیاعتمادیها را بالا رفتن داده و این چالش میتواند سرنوشت یکی از موفقترین بازیهای تلگرامی را تغییر دهد. در این گزارش به بررسی دقیق این چالش، اعتراضات کاربران و پیامدهای آن برای آینده پروژه نگاهی داریم.
سیستم ضد تقلب همستر کامبت چه کرده است؟
تیم همستر کامبت آنگونه که اعلام کرده، با هدف حفاظت از کاربران واقعی، مکانیسم ضد تقلب جدیدی را معرفی کرده است. نتیجه این مکانیسم جدید؟ مسدود شدن ۲.۳ میلیون مخاطب به اتهام تقلب و محرومیت این تعداد بازیکن از مشارکت در ایردراپ و دریافت نشان! در واقع با حذف این تعداد مخاطب، ۴۳ درصد از کل کاربران ادعایی بازی، یعنی ۱۳۱ میلیون نفر از مجموع ۳۰۰ میلیون مخاطب، واجد شرایط کمپانی در ایردراپ هستند.
تیم همستر کامبت در رابطه با شناسایی متقلبان میگوید که برای مثال یکی از این آنها بیش از ۴۰۰ حساب همستر کامبت را به یک آدرس بایننس متصل کرده بود یا یک کاربری دیگر بیش از ۲,۰۰۰ دوست به بازی دعوت کرده بود که تمام آن دوستان توسط سیستم ضد تقلب، بهعنوان متقلب شناسایی شده بودند. همستر کامبت میگوید که برای ماهها رفتار بازیکنان را ارزیابی کرده تا این متقلبان شناسایی شوند و بیش از ۶.۸ میلیارد نشان قرار بوده به آنان تعلق بگیرد که نیمی از این مقدار سوزانده شده و نصف دیگر در میان بازیکنان همستر توزیع شده است.
روشهای تقلب شناسایی شده شامل استفاده از باتها و ابزارهای اتوکلیکر بوده است. جالب اینجاست که حتی فروش ماساژورهای برقی در کشور روسیه بالا رفته، زیرا بعضی کاربران از این وسایل برای شبیهسازی کلیک استفاده میکردند. به نظر میرسد بخش بسیاری بزرگی از محرومیتها مرتبط با قابلیت جمعآوری کلیدها در بازی بوده که بعضی از کاربران برای جمعآوری این کلیدها از باتها استفاده کردهاند.
موج گسترده نارضایتی از رویکرد غیرشفاف همستر کامبت
اعمال سیستم ضد تقلب، شوکی بزرگ به جامعه کاربران وارد کرد. بسیاری از بازیکنان هنگامی که فصل نخست همستر کامبت به پایان رسید و به ربات تلگرامی برای اطلاع در رابطه با ایردراپ مراجعه کردند، با پیام تقلب بد است (Cheating is Bad) مواجه شدند که نشان میداد سیستم آنها را متقلب شناسایی کرده و از ایردراپ فصل اول محروم شدهاند است. این موضوع باعث گسترش سریع اعتراضات در پلتفرمهای اجتماعی شد. طبق گزارش کریپتو پولیتن (Cryptopolitan) کاربران ناراضی کمپینهایی را برای ریپورت کردن بات تلگرامی همستر کامبت راهاندازی کردند. نظرسنجیها نشان میدهد که اکثریت قاطع کاربران از این وضعیت ناراضی هستند.
چالشهای اصلی مطرح شده توسط کاربران عبارتند از عدم وضوح در معیارهای تشخیص تقلب، اتهام ناعادلانه بودن سیستم تشخیص تقلب، دلواپسی راجع به از دست دادن حق کمپانی در ایردراپ. بعضی کاربران معتقدند سیستم در تشخیص متقلبان واقعی از کاربران عادی دچار اشتباه شده است. در واقع، بخشی از معترضان، کسانی هستند که مدعیاند هیچگونه تقلبی در بازی انجام ندادهاند و به عنوان متقلب شناخته شدهاند. یکی از کاربران در نامهای سرگشاده در پلتفرم اجتماعی ایکس نوشته است:
بسیاری از افراد با استفاده از هزاران حساب کاربری و کلیدهای تهیه شده توسط رباتها، همچنان واجد شرایط هستند.
درست است! بسیاری از کاربران در روزهای اخیر اعتراف کردهاند که به روشهای مختلف دست به تقلب در بازی زدهاند و با هیچ مشکلی در ایردراپ مواجه نیستند و توسط همستر کامبت تنبیه نشدهاند. همچنین انتقاد اساسی که در این میان مطرح شده، این است که تیم همستر کامبت برای مدت بسیار طولانی و از همان ابتدا تأکید کرده بود که مهمترین و مهم ترین معیار برای دریافت نشان، میزان پرافیت یا سود بر ساعت است؛ ولی حالا بر خلاف وعده خود، بسیاری کاربران بخاطر تقلب برای کسب کلیدهایی که طبق اعلام تیم توسعه در گذشته، برای مشارکت در ایردراپ ضروری نبودهاند، حذف شدند.
معترضان میگویند که تیم همستر در واقع اهمیت اصلی را به کلیدها داده است و بیش از ۲ میلیون بازیکنی که غالباً بسیار فعال و وفادار به نظام زیستی همستر کامبت بودهاند و اکثریت آنها پرافیت زیادی هم داشتهاند را به خاطر چند کلید تقلبی از دریافت هرگونه توکنی محروم کرده است. امر دیگری که باعث عصبانیت بسیاری از بازیکنان شده، این است که چنین تصمیم مهمی تا زمانی که بازیکنان با این پیام روبهرو شدند، به اطلاع کاربران نرسیده بود و همه را غافلگیر کرد.
ایردراپ همستر کامبت و ناامیدی بسیاری از بازیکنان
طبق اعلام تیم همستر کامبت، از ۷۵ میلیارد توکنی که در کل قرار است به بازیکنان داده شود، ۶۰ میلیارد نشان برای ایردراپ در فصل اول در نظر گرفته شده است که از این میزان، ۸۸.۷۵ درصد بلافاصله و ۱۱.۲۵ درصد پس از ۱۰ ماه آزاد خواهد شد. این بدین معناست حدود ۵۳.۲۵ میلیارد نشان فوراً و ۶.۷۵ میلیارد نشان با تأخیر ۱۰ ماهه توزیع میشود. این امر نیز همانند تصمیم کتیزن، باعث دلواپسیهای زیادی در میان کاربران شده است، زیرا همه این تصمیمات به شکلی غیر شفاف و پس از پایان فصل اول بازی اعلام شدهاند و بسیاری را نسبت به پروژه دلسرد کردهاند.
گفتنی است که علاوه بر بیش از ۲.۳ میلیون بازیکنی که از دریافت هرگونه توکنی محروم شدهاند؛ در شب نخست، تعداد بسیار بیشتری از کاربران توسط همستر کامبت به تقلب متهم و با محرومیت از دریافت نشان روبهرو شده بودند، ولی به فاصله زمانی کوتاهی تعداد زیادی از آنان بازیکنان واجد دریافت نشان در ایردراپ شدند. عدم وضوح همستر کامبت در برخورد خود با بحث تقلبها و بی توجهی به اعتراضات گسترده کاربران و خلف وعده آنها در رابطه با نحوه اختصاص نشان و مجموع تصمیمات روزهای اخیر تیم پشت این پروژه، بسیاری از کاربران، از جمله کسانی که محروم نیستند را نسبت به آینده این پروژه ناامید و بدبین کرده است.
این وضعیت یادآور تجربه مشابهی در پروژه پیکسل ورس (Pixel Verse) است که با چالشهای مشابهی روبرو شد و در روزهای گذشته نیز کتیزن (Catizen) هم با اعتراضاتی در رابطه با نحوه تخصیص نشان و توزیع آن بین کاربران روبرو شد.
ابهامات در در رابطه با آینده
چشمانداز آینده همستر کامبت اکنون مبهم است. اعتماد از دست رفته بخشی نسبتاً قابل توجهی از جامعه کاربران میتواند چالشی بزرگ برای ادامه موفقیت پروژه باشد. بسیاری از کاربران خواستار اصلاحات در سیستم تشخیص تقلب و وضوح بیشتر در فرآیند ایردراپ هستند. زیرا اعتراضات تنها معطوف به ایرادات پیرامون موضوع تقلب و حذف ناعادلانه بعضی از کاربران نیست، بلکه نارضایتیهای زیادی نیز در رابطه با نحوه و میزان تخصیص نشان به بازیکنان وجود دارد.
قابل ذکر است که با پایان فصل اول همستر کامبت در روز در روز ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) و تعیین تعداد واجدین شرایط دریافت نشان و میزان نشانهای اختصاص یافته به آنان، فرایند ایردراپ و عرضه نشان HMSTR در صرافیهای اصلی در روز پنجشنبه ۲۶ سپتامبر (۵ مهر) انجام خواهد شد. تاریخی که میتواند نقطه عطفی برای این پروژه باشد و نتیجه ایردراپ فصل اول را به دهها میلیون بازیکن همستر کامبت نشان دهد و تعیین کننده نحوه ادامه راه این پروژه شود.
با این حال، چالش پیش آمده برای همستر کامبت نشان میدهد که حفظ تعادل بین مبارزه با تقلب و حفظ رضایت کاربران تا چه اندازه دشوار است. بالاخص در پروژهای که دهها میلیون مخاطب غیرتخصصی دارد و بخش بسیار بزرگی از کاربران، کسانی هستند که شناخت چندانی از نظام زیستی ارزهای دیجیتال ندارد و تنها با هدف کسب ثروتی سریع، هر روز ساعات بسیاری را مشغول انجام تسکهای همستر کامبت بودهاند.
آیا همستر کامبت بازیکنان خود را بازی داده است؟
در چنین شرایطی، اگرچه تلاش ادعایی تیم همستر کامبت برای ایجاد یک نظام زیستی سالم و عاری از تقلب قابل تحسین است، ولی نحوه اجرای آن میتواند اثر عمیقی بر اعتماد جامعه کاربری شکننده و غالباً غیرحرفهای همستر داشته باشد. همچنین عدم وضوحهای اخیر و چرخش در بعضی مواضع، کاربران و فعالان با تجربه و تخصصی حوزه ارزهای دیجیتال را نیز به شدت بدبین خواهد کرد و میتواند به سرعت ضربه عمیقی به داستان افسانهای موفقیت همستر وارد کند.
آینده همستر کامبت اکنون به نحوه مدیریت این بحران و پاسخگویی به دلواپسیهای کاربران بستگی دارد. موفقیت یا شکست این پروژه میتواند درسهای ارزشمندی برای سایر پروژههای مشابه در فضای ارزهای دیجیتال به همراه داشته باشد. امری که به نظر میرسد چندان مدنظر تیم همستر کامبت نبوده و از اعتراضات و ناکامی در ایردراپ و ادامه راه پروژههایی مانند کتیزن و پیکسل ورس درس نگرفتهاند.
به همین دلیل نیز بسیاری از بازیکنان محروم شده به علت تقلب و همچنین بسیاری از کسانی که محروم نشدهاند، معتقدند که تیم همستر کامبت در بسیاری از مسائل بازیکنان خود را بازی داده است و گسترش این بیاعتمادی جامعه کاربران چالشی بسیار جدی و خطرناک است!