خانه
ثبت نام / ورود
ماینر ها
سبد خرید
دیدگاه ها

فاجعه بزرگ در بازار NFTها؛ ۹۶ درصد از نشان‌ها مرده‌اند!


فاجعه بزرگ در بازار NFTها؛ ۹۶ درصد از نشان‌ها مرده‌اند! | ایران ماین

بازار نشان‌های غیرقابل تعویض (NFT) که در ابتدا به‌عنوان انقلابی در دنیای دیجیتال شناخته می‌شد و توسعه انفجاری را تجربه کرده بود، اکنون با افت شدید و ناپایداری مواجه شده و بسیاری از دارندگان این نشان‌ها در معرض ضرر قرار دارند.

به گزارش پلتفرم NFT Evening، حدود ۹۶ درصد از نشان‌های NFT به‌عنوان «مرده» شناخته می‌شوند؛ به این معنا که هیچ حجم معاملاتی ندارند، فروش هفتگی آن‌ها بسیار کم است و فعالیتی در توییتر (X) از آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

همچنین، پس از بررسی ۵ هزار مجموعه و ۵ میلیون تراکنش، مشخص شده که ۴۳ درصد از دارندگان NFT در حال حاضر در ضرر هستند. همچنین، طول عمر متوسط یک NFT تنها ۱.۱۴ سال به دست آمده که این رقم، ۲.۵ برابر کمتر از پروژه‌های معمولی رمز ارز به شمار می‌رود.

این آمار بیانگر محیط بسیار سفته‌بازانه بازار NFT است و از عدم برخورداری آن از نرخ بلندمدت حکایت دارد. به‌طور کلی، این بازار که پیش‌تر به‌عنوان آینده مالکیت دیجیتال و سرمایه‌گذاری تحسین می‌شد، اکنون با مشکلات جدی مواجه است.

در بررسی مجموعه‌های مختلف NFT، تفاوت قابل‌توجهی در سودآوری آن‌ها مشاهده می‌شود. به‌عنوان مثال، مجموعه آزوکی (Azuki) موفق‌ترین پروژه بوده و دارندگان آن، بیش از ۲.۳ برابر سرمایه‌گذاری اولیه خود سود کرده‌اند.

این موفقیت به دلیل پشتیبانی قوی جامعه، سبک هنری منحصربه‌فرد و تلاش‌های بازاریابی هوشمندانه، بوده است. در مقابل، مجموعه پاجی پنگوئنز (Pudgy Penguins) با ضرری ۹۷ درصدی، یکی از ناموفق‌ترین مجموعه‌ها به‌حساب می‌آید.

بازار NFTها در ابتدا تحت تسلط پلتفرم اوپن‌سی (OpenSea) بود، ولی اکنون چندین بازار مختلف در حال رقابت هستند. پلتفرم بلور (Blur) در سال ۲۰۲۳ با تصاحب ۶۲.۴ درصد از سهم بازار پیشتاز شد و اوپن‌سی را پشت سر گذاشت.

پلتفرم‌های دیگری مانند اوکی‌ایکس (OKX) و تنسور (Tensor) نیز توسعه قابل‌توجهی داشته‌اند و توانسته‌اند سهم خود در بازار را بالا رفتن دهند.