خانه
ثبت نام / ورود
مقایسه ماینر
سبد خرید
دیدگاه ها

نگاهی به داستان تلخ ربات مونوریکس؛ از وعده‌های فریبنده تا کلاهبرداری از کاربران!


نگاهی به داستان تلخ ربات مونوریکس؛ از وعده‌های فریبنده تا کلاهبرداری از کاربران! | ایران ماین

بازار کریپتو به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین و پرسودترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود؛ ولی این موضوع، این بازار را به هدفی جذاب برای کلاهبرداران نیز تبدیل کرده است.

برای مثال، پروژه نات‌کوین در اوایل سال کنونی به دلیل جنبه‌های نوآورانه‌اش مورد توجه کاربران زیادی در سراسر جهان قرار گرفت، ولی به سرعت توجه کلاهبرداران را نیز به خود جلب کرد.

در همین راستا، بعضی از افراد سودجو با ایجاد ربات‌های کلاهبرداری، تبلیغات فریبنده و وعده سودهای غیرواقعی، سعی در جلب توجه سرمایه‌گذاران کردند.

یکی از این پروژه‌ها که اخیرا بسیار سر و صدا به پا کرده، ربات مونوریکس، با نشان MRX است. طبق گزارش‌ها، این بازی که مشابه نات‌کوین بود، به کاربران ۱۰ روز فرصت داد تا به ماینینگ و جمع‌آوری نشان بپردازند.

پس از آن، ایردراپ مونوریکس انجام و به کاربران اعلام شد که تنها ۷ روز برای برداشت نشان‌های خود زمان دارند؛ در غیر این‌صورت، نشان‌های مطالبه‌نشده سوزانده خواهند شد.

با این حال، نکته عجیبی که وجود داشت، این بود که کاربران می‌بایست برای برداشت نشان‌های خود، ۱ تون‌کوین (TON) پرداخت می‌کردند. این یک علامت هشدار است؛ چراکه ایردراپ‌های تلگرامی برای کسب سود توسط کاربران ساخته شده‌اند، نه دریافت رمز ارز واقعی از آنها.

چند روز پس از ایردراپ مونوریکس، نشان MRX آن در صرافی بینگ‌ایکس لیست شد و به این ترتیب، اعتماد کاربران به آن صعود کرد. در روزهای پایانی از مهلت داده‌شده برای برداشت نشان‌ها، تیم پروژه اعلام کرد که هزینه برداشت نشان‌ها را به ۰.۵ تون‌کوین نزول داده است.

با این حال، کاربران ادعا می‌کنند که پس از گذشت ۷ روز، هیچ توکنی برای آنها انتقال وجه نگردیده.

در این میان، گزارش‌ها حاکی از آنند که سازنده این ربات، یک فرد ایرانی است که پیش از این نیز، یک ربات کلاهبرداری و پانزی به نام tradergpt را راه‌اندازی کرده بود که به مردم، وعده پرداخت ۶۰ درصد سود را می‌داد.

چنین کلاهبرداری‌هایی نه تنها سرمایه‌گذاران را با خسارات جدی مواجه می‌کنند، بلکه به نابودی اعتماد عمومی به پروژه‌های نوپا در دنیای ارزهای دیجیتال نیز منجر می‌شوند.

این وضعیت، ضرورت انجام مطالعات جامع و آگاهانه را قبل از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید به وضوح نشان می‌دهد و به سرمایه‌گذاران یادآوری می‌کند که باید با احتیاط بیشتری به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری بروند و همواره از منابع دارای اعتبار اطلاعات کسب کنند.