خانه
ثبت نام / ورود
ماینر ها
سبد خرید
دیدگاه ها

نگاهی به نقش بلک‌راک در پشت پرده نوسانات بیت‌کوین؛ عامل حرکت توسعه یا عامل افت؟!


نگاهی به نقش بلک‌راک در پشت پرده نوسانات بیت‌کوین؛ عامل حرکت توسعه یا عامل افت؟! | ایران ماین

اریک بالچوناس، بررسی‌کننده بلومبرگ، ادعا کرده که بلک‌راک و دیگر صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) بیت‌کوین، بارها BTC را از افت شدید نرخ نجات داده‌اند.

این اظهارات به شایعاتی مربوط می‌شود که می‌گویند بزرگ‌ترین کمپانی مدیریت دارایی در جهان، IOU بیت‌کوین را از صرافی کوین‌بیس دریافت می‌کند. IOU، مخفف اصطلاح “I owe you” به معنای به رسمیت شناختن بدهکاری است و بیشتر برای نشان دادن تعهدات مالی به کار می‌رود.

طبق گزارش‌ها، بعضی از تحلیلگران بازار اخیرا نظریه‌ای را ارائه کرده‌اند که بر اساس آن، بلک‌راک با استفاده از IOU بیت‌کوین، پوزیشن‌های شورت می‌گیرد و به این ترتیب، باعث نزولی شدن نرخ در زمان‌های مختلف می‌شود.

با این حال، کارشناسان برتر بازار این شایعات را رد کرده‌اند. بالچوناس نیز، بیانیه اخیر خود را برای رد نظراتی که سرمایه‌گذاران سنتی را مقصر نزولی شدن نرخ می‌دانند، مطرح کرده است. به گفته او، مردم تمایل دارند ETFها را مقصر بدانند؛ زیرا باور این موضوع که هولدرهای اصلی نیز می‌توانند فروشنده باشند، دشوار است.

در همین حال، علی مارتینز، بررسی‌کننده معروف نیز فاش کرده که ماینینگ‌کنندگان بیت‌کوین در سه روز اخیر بیش از ۳۰,۰۰۰ بیت‌کوین فروخته‌اند که بیانگر مشکلات در درون جامعه بیت‌کوین است. این مسئله تأیید می‌کند که نرخ بیت‌کوین از سوی هولدرهای داخلی تحت فشار قرار دارد.

بر اساس گزارش‌های متعدد، صندوق‌های ETF بیت‌کوین به طور قابل‌توجهی به بالا رفتن نرخ BTC کمک کرده‌اند؛ به‌طوری‌که پس از تأیید رسمی این صندوق‌ها در آمریکا، نرخ این رمز ارز در ماه مارس امسال به رکورد جدید ۷۳,۰۰۰ دلار رسید.

بلک‌راک نیز به هولد کردن کوین‌های خود ادامه داده و تنها سه جریان خروجی خالص روزانه از زمان راه‌اندازی در ژانویه داشته است.

در همین رابطه، برایان آرمسترانگ، مدیر اجرایی کوین‌بیس نیز به این شایعات پاسخ و توضیح داده که فرآیندهای ضرب و سوزاندن ETFها چگونه انجام می‌شود و گزارش‌ها به صورت عمومی موجود هستند. او در ادامه گفته که کوین‌بیس حق به اشتراک‌گذاری آدرس‌های مشتریان سازمانی خود، از جمله بلک‌راک را ندارد.

در حال حاضر، بیت‌کوین در محدوده قیمتی ۶۰,۰۰۰ دلار معامله می‌شود و نزول احتمالی نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا در این هفته می‌تواند به نفع نرخ این رمز ارز باشد.