خانه
ثبت نام / ورود
ماینر ها
سبد خرید
دیدگاه ها

پارا سواپ چیست؟ معرفی و آموزش استفاده از ParaSwap


پارا سواپ چیست؟ معرفی و آموزش استفاده از ParaSwap | ایران ماین

می‌دانیم که دنیای کریپتو از زمان ظهور بیت کوین تاکنون توسعه‌های زیادی را تجربه کرده و روزبه‌روز به‌سمت غیرمتمرکزتر شدن پیش رفته است. امروزه برای تبادل ارزهای دیجیتال هم نیاز به صرافی‌های بدون مرکزیت نیست. پلتفرم‌های بدون مرکزیت این کار را برای ما انجام می‌دهند. پارا سواپ یکی از همین پلتفرم‌های بدون مرکزیت است.

ولی پارا سواپ چیست و چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ نقدینگی این پلتفرم از کجا تأمین می‌شود؟ برای استفاده از آن به چه چیزهایی نیاز داریم؟ در این مطلب پاسخ می‌دهیم.

فهرست مطالب

Toggle

پارا سواپ چیست؟

پارا سواپ (paraswap.io) یک تجمیع‌گر یا اصطلاحاً اگریگیتور (Aggregator) دیفای محبوب است که صرافی‌های بدون مرکزیت یا همان دکس‌ها و پلتفرم‌های وام‌دهی را در یک رابط کاربری امن و جامع ادغام کرده است. درواقع، پارا سواپ به‌عنوان یک پل عمل کرده و نقدینگی موجود در تمام پلتفرم‌های دیفای را با هم ترکیب می‌کند. در نتیجه، شما می‌توانید سواپ و تبادل نشان‌ها را راحت‌تر انجام دهید و نتیجه بهتری از خرید و فروش خود بگیرید.

پارا سواپ تا به‌ امروز فعالیت پررنگی در پلتفرم‌های کریپتویی مختلف داشته و خدمت ها حوزه دیفای را بهبود بخشیده است. این پلتفرم از طیف متنوع پلتفرم‌های بلاک چینی از جمله اتریوم، بایننس اسمارت چین، پالیگان و چند مورد دیگر پشتیبانی می‌کند که هر کدام از آن‌ها منبع نقدینگی و گزینه مناسب ترید محسوب می‌شوند.

تاریخچه ساخت پاراسواپ

پلتفرم Para Swap با هدف ساده‌سازی و بهبود فرایند تبادل دارایی‌های دیجیتال در داخل نظام زیستی دیفای در سپتامبر ۲۰۱۹ (شهریور ۹۸) ساخته شد. در روزهای اولیه، چشم‌انداز دیفای گسسته بود و فقط چند صرافی بدون مرکزیت به‌طور مستقل در این فضا فعالیت می‌کردند. مشکل اینجا بود که این گسستگی اغلب منجر به ناکارآمدی‌هایی ازجمله تفاوت در نرخ‌های تبادل نشان‌ها بین دکس‌ها و تجارب معاملاتی گیج‌کننده برای کاربران می‌شد.

بنیان‌گذاران پاراسواپ با درک این موانع تصمیم به ساخت پلتفرمی گرفتند که توانایی ادغام تعداد زیادی از دکس‌ها در یک مکان واحد و ارائه یک رابط کاربری یکپارچه برای تبادل نشان را داشته باشد. ایده ساخت این پلتفرم، استفاده از نقدینگی ترکیبی این بازارهای معاملاتی برای ارائه نرخ‌های بهتر و تجربه معاملاتی یکپارچه‌تر بود.

در مارس ۲۰۲۴ (اسفند ۱۴۰۲)، تیم پشتیبان ParaSwap نسخه ششم این استاندارد را عرضه کردند که طراحی دوگانه قراردادهای هوشمند را با هدف نزول هزینه‌های سربار گس به‌خاطر اجرای چندین قرارداد، حذف کرد. بااین‌حال، در پاسخ به دلواپسی‌های امنیتی، این پلتفرم هم‌اکنون از نسخه پنجم قرارداد خود که ثبات بیشتری دارد، استفاده می‌کند.

پارا سواپ از زمان آغاز به‌کار خود تاکنون، ویژگی‌ها و توانایی‌های فناورانه خود را در حوزه امور مالی بدون مرکزیت گسترش داده و به‌طور پیوسته، ویژگی‌ها و به‌روزرسانی‌های جدیدی مانند بهبود الگوریتم‌های مسیریابی و پشتیبانی از زنجیره بلوکی‌های جدید را اضافه کرده است.

پارا سواپ چگونه کار می‌کند؟

اکنون که به سؤال پارا سواپ چیست پاسخ دادیم و تمام ویژگی‌ها و امکانات آن را بررسی کردیم، بد نیست به نحوه کار آن در پیدا کردن بهینه‌ترین نرخ‌ها برای تبادل ارزهای دیجیتال بپردازیم.

۱. شناسایی بهترین نرخ‌ها

این استاندارد ارتباط لحظه‌ای با فول‌نودهای زنجیره بلوکی دارد تا همگامی خود با پلتفرم‌های پشتیبانی‌شده را حفظ کرده و قادر به ارائه نرخ‌های به‌روز باشد. در این حالت، پاراسواپ با مقایسه نرخ‌ها قادر به محاسبه بهترین نرخ تبادل نشان‌ها برای هر معامله است که می‌تواند از سوی تنها یک بازارساز یا ترکیبی از چندین بازارساز روی صرافی‌های بدون مرکزیت مختلف باشد.

۲. مسیریابی معامله

ازآنجایی که معامله ارزهای دیجیتال در یک دکس واحد عموما بازده قیمتی مناسبی را برای کاربران ندارد، این اگریگیتور با استفاده از استاندارد مالتی‌پث یا همان چندمسیره خود، مسیرهای مختلف را برای اجرای تراکنش‌ها انتخاب می‌کند. این فرآیند شامل سفارش‌گذاری روی ارزهای دیجیتال مختلف یا جفت‌های معاملاتی پیش از رسیدن به مقصد نهایی است.

۳. اجرای معامله

با اجرای معامله در پاراسواپ توسط شما، قراردادهای هوشمند اجرا شده و به‌صورت خودکار نرخ‌ها و مسیرهای مناسب را شناسایی می‌کنند. این قراردادها به‌نوعی برنامه‌ریزی شده‌اند تا کاربران بهترین نتیجه را در بازه اسلیپیج مورد نظرشان دریافت کنند. دراین‌حالت، امکان دریافت اسلیپیج مثبت و دریافت نشان‌های بیشتر از مقدار مورد انتظار هم وجود دارد.

آموزش استفاده از پارا سواپ

برای استفاده از پاراسواپ هیچ نیازی به ساخت حساب کاربری نیست و صرفا ملزم به اتصال کیف پول رمز ارز خود به وبسایت آن هستید. برای این کار وارد سایت پارا سواپ به آدرس paraswap.io شده و از گوشه راست بالای صفحه، روی «Launch App» کلیک کنید.

ورود به وبسایت para swap

در صفحه جدید، تصویر زیر را مشاهده می‌کنید که با کلیک روی «Connect Wallet»، باید کیف پول رمز ارز خود را به آن متصل نمایید. دقت داشته باشید که استفاده از این پلتفرم با آی‌پی ایران امکان‌پذیر نیست و باید از نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی نظیر وی‌پی‌ان استفاده کنید.

اتصال کیف پول به وبسایت پاراسواپ

در پنجره جدیدی که باز می‌شود، از بین گزینه‌های نمایش‌داده‌شده، والت مورد نظر خود را انتخاب کنید. پیشنهاد ما به شما، استفاده از متامسک است. اگر با نحوه نصب و استفاده از متامسک روی مروگر آشنایی ندارید، مطلب زیر را مطالعه کنید.

برای اتصال متامسک به سایت Para Swap، روی «Browser Wallet» کلیک کنید.

اتصال والت از لیست به پارا سواپ

پس از آن پنجره متعلق به افزونه متامسک به‌صورت خودکار باز می‌شود که باید ابتدا رمزعبور خود را وارد کرده و سپس روی «Next» و «Confirm» کلیک کنید تا اتصال این وبسایت به کیف پول متامسک انجام شود. در صورتی که پیامی تحت عنوان «Sign» نیز نمایش داده شد، روی آن کلیک کنید تا مراحل اتصال نهایی شود.

انتخاب متامسک برای اتصال به پارا سواپ

اکنون کیف پول متامسک شما به پاراسواپ متصل شده است و با انتقال وجه اتریوم یا دیگر ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌شده در این پلتفرم، می‌توانید از خدمت ها آن استفاده کرده و به تبادل ارزهای دیجیتال‌تان بپردازید.

اتمام اتصال کیف پول به ParaSwap و آمادگی برای تبادل ارزهای دیجیتال

پارا سواپ از چه ارزها و پلتفرم‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

پاراسواپ در حال حاضر از ۹ زنجیره بلوکی زیر و نشان‌های آن‌ها از جمله ارزهای دارای استاندارد ERC20 و BEP20 پشتیبانی می‌کند:

  • اتریوم
  • بایننس اسمارت چین
  • آوالانچ
  • پالیگان
  • پالیگان zkEVM
  • فانتوم
  • آربیتروم
  • آپتیمیزم
  • بیس

جالب است بدانید که تا مارس ۲۰۲۴‌ (اسفند ۱۴۰۲)، بیشترین مقدار خرید و فروش کاربران در این پلتفرم، روی پلتفرم پالیگان بوده است.

رمز ارز PSP پارا سواپ چیست؟

رمز ارز پاراسواپ با نماد PSP، نشان بومی این نظام زیستی است که در ۱۵ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۴ آبان ۱۴۰۰) با عرضه حداکثری ۲ میلیارد واحدی به بازار عرضه شد. این رمز ارز روی پلتفرم‌های اتریوم، بایننس اسمارت چین، فانتوم، پالیگان و آپتیمیزم عرضه شده است.

ارز PSP برای استیکینگ و رای‌دهی در دائوی پاراسواپ کاربرد دارد. توزیع این نشان با ایردراپ ۱۵۰ میلیون واحد (۷.۵ درصد از عرضه کل) به کاربران فعال پارا سواپ آغاز شد. توکنومیک و نحوه تخصیص باقی نشان‌ها به‌صورت زیر است:

  • اعضای آتی تیم – ۵٪
  • تیم اصلی – ۱۷.۶٪
  • سرمایه‌گذاران مرحله پری‌سید (Pre-seed) و مشاوران – ۲.۴٪
  • ذخیره خزانه – ۱۰٪
  • سرمایه گذاران مرحله سید (Seed) – ۱۴ درصد
  • نظام زیستی – ۵۱ درصد
توکنامیکس ارز PSP پاراسواپ

باوجودی‌که خود پلتفرم پارا سواپ همچنان فعال است و تریدرهای زیادی از خدمت ها آن استفاده می‌کنند، ولی وضعیت نشان PSP آن بسیار بغرنج است و درحال‌حاضر با ریزش بالای ۹۹ درصدی نسبت به نرخ اولیه خود روی ۱.۵۹ دلار، هم‌اکنون در مرداد ۱۴۰۳ در محدوده ۰.۰۱۴ دلاری معامله می‌شود.

چارت نرخ نشان PSP پارا سواپ - مرداد ۱۴۰۳
چارت نرخ نشان PSP – مرداد ۱۴۰۳

ویژگی‌ها و قابلیت‌های متمایز پلتفرم ParaSwap

پاراسواپ ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که معامله و سواپ ارزهای دیجیتال را ساده‌تر کرده و باعث جذب کردن کردن بیش از ۲۱ میلیون تریدر به آن شده است. در این قسمت، این ویژگی‌ها را بررسی می‌کنیم.

رابط کاربری ساده و شفاف

رابط کاربری پاراسواپ بسیار ساده و کاربرپسند است و خرید و فروش بدون مرکزیت را برای مشتریان خود آسان‌تر کرده است. این ویژگی باعث می‌شود تراکنش‌ها از طریق مسیرهای متعدد پردازش شوند که خرید و فروش کارآمد و مقرون‌به‌صرفه را به‌دنبال دارد.

مجهزبودن به استاندارد چندمسیره

استاندارد مالتی‌پث (MultiPath) یا چندمسیره این پلتفرم، توانایی شناسایی چندین مسیر مختلف برای تبادل نشان‌ها را دارد. این استاندارد تراکنش‌ها را در چندین بازارساز خودکار (AMM)، صرافی بدون مرکزیت و استاندارد‌های نقدینگی مدیریت می‌کند تا بهینه‌ترین نرخ تبدیل را با توجه به عواملی نظیر کارمزد گس اتریوم و نوسانات نرخ پیدا کند.

API قوی

پارا سواپ دارای یک کتابخانه عمومی برای ادغام راحت با برنامه‌های بدون مرکزیت و کیف پول‌های کریپتویی است. مشتریان شرکتی این پلتفرم برای بهره‌مندی از قابلیت اطمینان بالاتر، به یک کلید API اختصاصی دسترسی دارند.

ایمنی و ممیزهای خارجی

ممیزهای خارجی و مستقلِ قراردادهای هوشمند ParaSwap، گامی ضروری برای بهبود ایمنی این برنامه‌ها و رفع مشکلات مختلف هستند.

ارائه بهترین نرخ‌ها از طریق درخواست نرخ درون‌زنجیره‌ای

استخر پارا سواپ یک پلتفرم درخواست نرخ (Request for Quotes یا به‌طور خلاصه RFQ) درون‌زنجیره‌ای نیز به شمار می‌رود. ازاین‌رو، این استاندارد درخواست‌های لحظه‌ای را از بازارسازهای معتمد و دارای اعتبار احرازهویت‌شده گرفته و بهترین نرخ‌ها را به کاربران ارائه می‌دهد.

یکپارچگی پلتفرم‌های متنوع

این پلتفرم بیش از ۱۰۰ استاندارد ساخته‌شده روی زنجیره‌های لایه ۱ و ۲ را یکپارچه کرده و نقدینگی باز را با نرخ‌گذاری انحصاری از سوی بهترین مارکت میکرها (بازارسازها) ادغام کرده است که مهمترین ویژگی آن به شمار می‌رود. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد که در یک رابط کاربری ساده، پیچیدگی‌های کار با دکس‌های مختلف را دور زده و به بهترین نرخ‌ها و نقدینگی‌ها دسترسی داشته باشند.

پارا سواپ دلتا

دلتا پاراسواپ (Delta ParaSwap) راه‌حل جدید این پلتفرم مجهز به حفاظت در برابر ربات‌های MEV و کارمزد صفر برای بهبود سواپ نشان‌هاست. این ابزار با بهره‌گیری از زیرساخت تخصصی پورتیکوس (Portikus)، مسئولیت اجرای تبادل ارزها را به پلتفرم‌ای از ایجنت‌های تسویه محول می‌کند که برای ارائه بهترین نرخ با یکدیگر در رقابت‌اند. این ایجنت‌ها به مروز زمان عملکردهای بیشتر و بیشتری را برای بهبود تجربه کاربری اضافه می‌کنند.

کارمزد صفر خدمت ها

سؤال بسیاری از کاربران این است که ساختار کارمزد پارا سواپ چیست و آیا استفاده از آن هزینه دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم یکی دیگر از ویژگی‌های مهم استفاده از Para Swap، کارمزد صفر خدمت ها آن برای تریدرهاست. بنابراین هزینه‌هایی که کاربران برای خرید و فروش پرداخت می‌کنند، محدود به کارمزد پلتفرم مورد استفاده است و هیچ ارتباطی با پارا سواپ ندارد.

البته ناگفته نماند که برنامه‌های بدون مرکزیت استفاده‌کننده از API این پلتفرم در برنامه تقسیم درآمد مشارکت داشته و نیازمند پرداخت کمیسیون به پاراسواپ هستند.

ساختار اسلیپیج و بهینه‌سازی کارمزد گس

پاراسواپ برای نزول کارمزدهای پلتفرم و حصول اطمینان از اینکه کاربران کمترین مقدار را برای خرید و فروش خود پرداخت می‌کنند، اقداماتی را در راستای نزول اسلیپیج (Slippage) یا همان لغزش نرخ انجام داده است. در این رابطه، این پلتفرم کارمزدی معادل ۵۰ درصد از هرگونه اسلیپیج مثبت ایجادشده در تراکنش‌ها را دریافت می‌کند.

البته این کارمزد تنها زمانی دریافت می‌شود که کاربران در خرید و فروش خود نرخ‌های بسیار بهتری نسبت به نرخ مورد انتظار دریافت کرده باشند.

برای بهینه‌سازی کارمزد تراکنش‌ها نیز پاراسواپ ساختاری تحت عنوان «بازگشت گس» را در نوامبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) ابلاغ کرد. در این مدل، افرادی که نشان PSP را استیک کنند، تا ۹۵ درصد از کارمزد گس تراکنش‌ها به آن‌ها بازگردانده خواهد شد.

امکانات و خدمت ها پارا سواپ چیست؟

پاراسواپ در وبسایت رسمی خود، هدف از ساخت چنین پلتفرمی را ارائه راه‌حل‌های معاملاتی ایمن، هوشمند و بهینه‌شده برای تریدرهای خرد و نهادی عنوان کرده است تا سطح حضور در فضای دیفای را به سطوح جدیدی برساند و استخرهای نقدینگی پراکنده را به‌هم متصل کند. در ادامه به بررسی جزئی‌تر این امکانات می‌پردازیم.

استیکینگ نشان PSP

در پاراسواپ دو راه‌حل استیکینگ شامل Hyrid وPure برای هولدرهای نشان PSP درنظر گرفته شده است که بالا رفتن کاربرد و تطبیق‌پذیری این رمز ارز را به‌دنبال دارند:

  • Hybrid: در مدل هیبرید، کاربران امکان سهام‌گذاری نشان PSP به‌همراه دیگر ارزهای دیجیتال، بهینه‌سازی بازده‌ها و پخش خطرات را دارند.
  • Pure: در مدل Pure، کاربران صرفاً نشان PSP را استیک کرده و تمرکزشان منحصراً روی این رمز ارز خواهد بود.

سفارش‌گذاری لیمیت و برون‌پلتفرمی

پارا سواپ خدمت ها خود را به خدمت‌های برون‌پلتفرمی (OTC) و سفارشات لیمیت (Limit) بالا رفتن داده است. در خدمت ها OTC افراد می‌توانند به‌صورت خصوصی و مستقیم با دیگر افراد معامله کرده و بدون اثرگذاری روی نرخ بازار، تریدرهای بزرگ خود را انجام دهند.

سفارش‌گذاری لیمیت نیز اجازه تعیین نرخ خاص برای خرید و فروش را به کاربران می‌دهد و کنترل بیشتری را برای تریدرها فراهم می‌کند.

اپلیکیشن موبایل پارا سواپ

والت موبایل اختصاصی ParaSwap کل نظام زیستی و ویژگی‌های آن را به‌همراه طیف متنوعی از ابزارهای مدیریت ارزهای دیجیتال در یک جا جمع کرده است. به‌غیر از ترید با بهترین نرخ و کارایی سرآمد، امکان خرید، ذخیره و مدیریت نشان‌های فعال روی پلتفرم‌های مختلف و معامله NFTها وجود دارد. کنترل کامل کلیدهای خصوصی نیز در اختیار خود شماست.

برنامه موبایل پارا سواپ

آمارهایی جالب از کارایی پارا سواپ

این استاندارد با شعار فراهم‌آوری دسترسی به ابزارهای مالی قدرتمند و باز برای همه کاربران، توانسته تریدرهای زیادی را به خود جذب کردن کردن کند. آخرین آمارهای عملکردی ParaSwap تا به‌امروز در مرداد ماه ۱۴۰۳ به‌صورت زیر است:

  • حجم کل خرید و فروش: بیش از ۷۲ میلیارد دلار
  • بازارهای معاملاتی و پلتفرم‌های فعال: بیش از ۱۵۰ مورد
  • زنجیره بلوکی‌های فعال: ۹ مورد
  • تعداد تریدرها: بیش از ۲۱ میلیون نفر

محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین پلتفرم‌های ادغامی روی پارا سواپ

همانطور که در قسمت مهمترین ویژگی‌های پارا سواپ چیست گفتیم، در حال حاضر بیش از ۱۰۰ برنامه بدون مرکزیت روی استاندارد Para Swap ادغام شده‌اند که شامل استاندارد‌های وام‌دهی، تجمیع‌گرهای بازده، استخرهای نقدینگی، دیگر تجمیع‌گرهای صرافی‌های بدون مرکزیت و چندین دکس شناخته‌شده هستند. از جمله کیف پول‌ها، استاندارد‌ها و صرافی‌های بدون مرکزیت محبوب روی پاراسواپ می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری:
    • متامسک (MetaMask)
    • لجر (Ledger)
    • کور (Core)
    • آرجنت (Argent)
  • استاندارد‌ها:
    •  آوه (Aave)
    • انزیم (Enzym)
  • صرافی‌های بدون مرکزیت:
    • یونی سواپ (UniSwap)
    • کایبرسواپ (KyberSwap)
    • پنکیک سواپ (PancakeSwap)
    • سوشی سواپ (SushiSwap)
    • ایپ سواپ (ApeSwap)

سؤالات متداول

پارا سواپ چیست؟

پارا سواپ یک تجمیع‌گر یا اصطلاحا اگریگیتور در فضای دیفای است که با جستجو در بین صرافی‌های بدون مرکزیت مختلف، بهترین نرخ تبادل نرخ بین نشان‌ها را پیدا می‌کند.

آیا پارا سواپ رمز ارز اختصاصی دارد؟

بله. نشان PSP رمز ارز بومی پلتفرم پاراسواپ است که برای استیکینگ و نزول کارمزدهای گس خرید و فروش استفاده می‌شود.

کدام صرافی‌های بدون مرکزیت به پاراسواپ متصل هستند؟

یونی سواپ، سوشی سواپ، پنکیک سواپ، کایبر سواپ و ایپ سواپ ازجمله دکس‌های پشتیبانی‌شده در این پلتفرم هستند.

جمع‌بندی

پاراسواپ یک تجمیع‌گر پلتفرم‌های دیفای از جمله استاندارد‌های وام‌دهی، استخرهای نقدینگی و صرافی‌های بدون مرکزیت است. پارا سواپ با جستجو در بازارهای معاملاتی و پلتفرم‌های مختلف، بهترین نرخ‌ها و مسیر مناسب تبادل ارزهای دیجیتال را شناسایی می‌کند. ۹ زنجیره بلوکی از جمله اتریوم، بایننس اسمارت چین و پالیگان روی این اگریگیتور پشتیبانی شده‌اند.