پایان فاز ماینینگ ایکس امپایر؛ جزئیات ایردراپ نشان X مشخص شد
ایکس امپایر (X Empire)، یکی از غولهای بازیهای تلگرامی تپ تو اِرن (tap-to-earn)، با پایان موفق فاز ماینینگ خود، آماده حرکت به سوی عرضه نشان و ایردراپ خود است. این پروژه تلگرامی توانست تنها در ظرف مدت ۳ ماه فعالیت خود با بیش از۵۰ میلیون مخاطب را جذب کردن کردن کردن کند و پس از ایردراپهای ناموفق کتیزن، راکیربیت و همستر کامبت بار دیگر امید کاربران به موفقیتی در مقیاس ایردراپ نات کوین و داگز امیدوار کند.
این رویداد مهم، نقطه عطفی در مسیر توسعه این پروژه نوآورانه به شمار میرود و چشمانداز جدیدی را برای آینده آن ترسیم میکند. با پایان این فاز، ایکس امپایر وارد مرحله جدیدی از توسعه و گسترش خود شده است. در این مطلب به آمارها و کارایی ایکس امپایر در دوران فاز ماینینگ نگاهی خواهیم داشت و همچنین جزئیات ایردراپ نشان آن و ووچرها (Voucher) را هم زیر ذرهبین خواهیم برد تا بدانیم که آیا باید منتظر یک ایردراپ موفق و هیجان انگیز بود یا شکستی دیگر برای پروژههای تلگرامی در راه است؟
ایکس امپایر؛ امپراطوری ایلان ماسک در تلگرام
ایکس امپایر که در ابتدا با نام ماسک امپایر (Musk Empire) شناخته میشد، یک بازی مبتنی بر مدل تپ تو اِرن است. در این بازی، کاربران با ضربه زدن، سکه های درون بازی را جمع آوری کرده و آن ها را در کسب و کارهای الهام گرفته از ایلان ماسک (Elon Musk) سرمایهگذاری میکنند. این مکانیزم بازی، ترکیبی جذاب از سرگرمی و پتانسیل کسب درآمد را برای کاربران فراهم کرده است.
البته گفتنی است که اتکای بیش از حد بازی به ایلان ماسک باعث دلواپسیهای حقوقی از سوی توسعهدهندگان شده بود و به همین دلیل به سرعت در همان هفتههای نخستین، نام بازی را از ماسک امپایر به ایکس امپایر تغییر دادند و به مرور کاراکترها و گیمپلی های متفاوت و مستقل از ایلان ماسک وارد نظام زیستی شد.
فاز ماینینگ ایکس امپایر که حدود ۳ ماه به طول انجامید، در روز دوشنبه ۳۰ سپتامبر (۹ مهر) به پایان رسید. این رویداد مهم با نمایش در صفحههای نمایش بزرگ میدان تایمز نیویورک توجه بسیاری را به خود جلب کرد.
دستاوردهای کلیدی و ابتکارها
با پایان فاز ماینینگ ایکس امپایر بد نیست نگاهی به آمار و رقم ها آن داشته باشیم که بیانگر موفقیت چشمگیر پروژه است:
- جذب کردن کردن کردن نزدیک به ۴۸ میلیون مخاطب در مدت ۳ ماه
- اتصال و مشارکت بیش از ۱۸ میلیون آدرس کیف پول منحصربهفرد در نظام زیستی ایکس امپایر و ایردراپ
- ضرب بیش از ۵۷۰ هزار ووچر مبتنی بر نشان غیر مثلی (NFT)
- فروش بیش از ۸۳,۰۰۰ ووچر مبتنی بر نشان غیر مثلی، معادل تقریبی ۵.۷ میلیارد نشان ایکس
علاوه بر توسعه سریع تعداد کاربران، ایکس امپایر موفق به معرفی ویژگیهای جدیدی مانند آواتار هوش مصنوعی شد. این ابتکار ها نقش مهمی در جذب کردن کردن کردن و حفظ کاربران داشته است. همچنین، پروژه توانست به رکورد قابل توجه حدود ۴۸ میلیون مخاطب دست یابد که بیانگر محبوبیت فزاینده آن است و بخشی از آن نتیجه گیم پلی خلاقانه، متفاوت و قابلیتهای ویژه ایکس امپایر بود که آن را از سایر بازیهای تپ تو ارن مجزا میکرد.
ووچرهای نشان ایکس
پلتفرم گتجمز (Getgems) نقش مهمی در خرید و فروش نشانهای غیرمثلی ایکس امپایر ایفا کرده است. این پلتفرم به عنوان بستری برای تسهیل تراکنشهای داراییهای دیجیتال عمل میکند. ووچرهای نشان غیرمثلی ضرب شده، نقش کلیدی در ایردراپ پیش روی نشان ایکس خواهند داشت. این ووچرها به کاربران اجازه می دهند تا سهم خود از ایردراپ را برای انجام خرید و فروش، پیش از عرضه به بازار برداشت کنند.
گفتنی است که ووچرهای نشان ایکس در دستههای شامل ۶۹ هزار توکنی در قالب یک نشان غیرمثلی ضرب شدهاند و در مجموع بیش از ۵۷۰ هزار ووچر NFT ضرب و در گتجمز در اختیار بازیکنان قرار گرفته که معادل حدود ۴۰ میلیارد نشان ایکس است. لازم به ذکر است که تا روز پایان مرحله ماینینگ بیش از ۸۳ هزار ووچر که معادل بیش از ۵.۷ میلیارد نشان هستند، در این بازار به فروش رسیده بود. همچنین تا زمان تنظیم این گزارش، نرخ کف ووچرهای ایکس امپایر معادل ۳.۶ تون کوین بود.
معیارهای ایردراپ ایکس امپایر چه هستند؟
کانال تلگرام رسمی ایکس امپایر پس از پایان فاز ماینینگ اعلام کرد که مطابق وعدهای که از قبل داده شده بود، در این مرحله ۷۰ درصد از نشانهای ایکس امپایر بین کاربران توزیع میشود. بر این اساس، معیار دریافت نشان نیز این گونه توضیح داده شده که هر کس میزان نرخ بیشتری برای جامعه ایکس امپایر ایجاد کرده باشد، سهم بیشتری خواهد داشت. در پست تلگرامی ایکس امپایر آمده است که معیارهای اصلی برای دریافت نشان در ایردراپ موارد زیر هستند:
- تعداد و کیفیت دوستان دعوت شده به بازی
- سود یا پرافیت در ساعت
- تعداد تسکهای تکمیل شده
تیم ایکس امپایر میگوید هر کس که افراد جدیدی را به جامعه کاربران آورده، مشارکتی عظیم داشته که نرخ آن غیرقابل اندازهگیری است. با این حال، درآمد ساعتی و ماموریتهای تکمیل شده مستقیماً بیانگر سطح حضور و تعهد به پروژه هستند و این ۳ مورد معیارهای اصلی ایردراپ نشان ایکس امپایر هستند.
همچنین ایکس امپایر تعدادی معیار تکمیلی اضافه نیز برای کاربرانی که در بازی خرید کردهاند یا کمک مالی به پروژه داشتهاند تعریف شده که به آنان یاری میدهد نشانهای بیشتری به دست آورند. با این حال، تیم ایکس امپایر تأکید دارد که این ۳ مورد معیار تکمیلی برای کمپانی در ایردراپ ضروری نیستند و از درجه اهمیت کمتری نسبت به موارد اصلی برخوردارند:
- اتصال کیف پول
- تراکنشها، خریدها و کمکهای مالی در پلتفرم تون (TON)
- کاربران دارای تلگرام پریمیوم
ایردراپ ایکس امپایر کی انجام میشود؟
انتظار میرود نشان ایکس (X) در آینده نزدیک در زنجیره بلوکی تون نتورک راهاندازی شود، هرچند تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نیست. توسعه دهندگان اعلام کرده اند که ایردراپ نشان در حال توسعه است و جزئیات بیشتر به زودی اعلام خواهد شد.
طبق اعلام تیم ماسک امپایر، میزان کل عرضه نشان ایکس معادل ۶۹۰ میلیارد نشان است که در این مرحله، یعنی مرحله نخست ۴۸۳ میلیارد نشان، معادل ۷۰ درصد از کل عرضه به ماینینگکنندگان و ووچرها اختصاص مییابد. توسعهدهندگان میگویند که جامعه کاربران بازی اکثر نشانهای منتشرشده را دریافت خواهد کرد و همچنین هیچ یک از نشانها قفل نخواهند شد و از دسترس خارج نخواهند بود.
در واقع میتوان گفت با توجه به آمار منتشر شده، این تعداد نشان در فاز نخست قرار است در میان حدود ۱۸ میلیون مخاطب از مجموع کل ۴۸ میلیون مخاطب بازی ایکس امپایر توزیع شود. گفتنی است که ۳۰ درصد باقیمانده نیز قرار است به کاربران جدید و فازهای بعدی بازی ایکس امپایر اختصاص پیدا کند که معادل ۲۰۷ میلیارد نشان است. توسعهدهندگان ایکس امپایر در تلاشاند تا با ارائه پاداشهای جدید و بهروزرسانیهای گیم پلی، کاربران را همچنان فعال نگه دارند. این استراتژی میتواند به حفظ و حتی گسترش پایگاه کاربری پروژه کمک کند.
حالا با پایان فاز ماینینگ، همه توجهات به سمت ایردراپ نشان ایکس معطوف شده است. جامعه کاربران با اشتیاق منتظر جزئیات بیشتر در مورد این رویداد هستند. بسیاری از تحلیلگران و فعالان انتظار دارند که پس از کارایی بسیار ضعیف ایردراپهای کتیزن، راکی ربیت و همستر کامبت، ایکس امپایر با یک ایردراپ موفق و برآورده ساختن انتظارات کاربران، فضای بی اعتمادی و ناامیدی نسبت به بازیهای تلگرامی را از بین ببرد و تجربه موفقی چون نات کوین یا داگز رقم بزند.