خانه
ثبت نام / ورود
مقایسه ماینر
سبد خرید
دیدگاه ها

چالش‌های مرتبط با توسعه ماینرها پس از هاوینگ بیت‌کوین


سال 2024 به‌عنوان سال بیت‌کوین شناخته می‌شود. پس از تصویب ETF بیت‌کوین، هاوینگ قریب‌الوقوع بیت‌کوین مجدداً در کانون توجه قرار گرفته است. همان‌طور که می‌دانیم، هاوینگ بیت‌کوین مکانیسمی کلیدی در پروتکل بیت‌کوین است که برای کنترل عرضه بیت‌کوین‌های جدید و آماده‌ی ورود به بازار و گردش در شبکه طراحی شده است. انتظار می‌رود که هاوینگ امسال در آوریل 2024، یعنی وقتی‌که تعداد بلاک‌ها به 840000 عدد برسد، رخ دهد که در نتیجه آن، پاداش بلاک از 6.25 بیت‌کوین به 3.125 بیت‌کوین کاهش می‌یابد.

 

بعد از هاوینگ چه اتفاقی خواهد افتاد؟

به‌راحتی می‌توانیم نرخ تورم سالانه را پس از هاوینگ بیت‌کوین برآورد کنیم. با توجه به اینکه پاداش تک بلاک در حال حاضر 6.25 بیت‌کوین است و اینکه روزانه تقریباً 900 بلاک تولید می‌شود، سالانه 900×365 بلاک تولید می‌شود. طبق داده‌های رسمی کوینکس اکسپلورر، کل میزان عرضه در گردش بیت‌کوین در 30 ژانویه 19,613,577 عدد است. بنابراین، نرخ تورم سالانه جاری برابر با % 1.67 = 19،613،577 / 365 × 900 است.

نرخ تورم سالانه پیش‌بینی‌شده پس از هاوینگ برابر با % 0.83 = 19،613،577 / 365 × 450 خواهد بود.

این بدان معناست که نرخ تورم سالانه بیت‌کوین از حدود 1.67 درصد به 0.83 درصد کاهش خواهد یافت، و برای اولین بار به زیر 1 درصد می‌رسد.
 

 

از لحاظ تاریخی، رویدادهای هاوینگ پاداش استخراج بلاک‌های جدید و در نتیجه، نرخ انتشار بیت‌کوین‌های جدید را کاهش می‌دهد. این کاهش در میزان عرضه معمولاً با افزایش قابل‌توجه قیمت بیت‌کوین هم‌زمان است. بعلاوه، کاهش قابل پیش‌بینی میزان انتشار بیت‌کوین جدید با افزایش تقاضای پیش‌بینی‌شده باعث کاهش عرضه بیت‌کوین می‌شود. در نتیجه، ممکن است بیت‌کوین کافی برای خرید موجود نباشد، که موجب افزایش قیمت و تشویق دارندگان، به فروش پس از مدتی طولانی می‌شود. داده‌های مربوطه نشان می‌دهد که قیمت بیت‌کوین پس از هر رویداد هاوینگ، تا حدودی، البته نه لزوماً بلافاصله، افزایش یافته است.
 

 

هاوینگ چه تأثیراتی خواهد داشت؟

اگرچه هاوینگ ممکن است قیمت بیت‌کوین را افزایش دهد، احتمالاً بیشترین تأثیر را روی ماینرها خواهد داشت، زیرا مستقیماً روی درآمدشان تأثیر می‌گذارد. پس از هاوینگ، چهار عامل اصلی بر درآمد ماینرها تأثیر می‌گذارد:

1. کاهش پاداش

هاوینگ بیت‌کوین مستقیماً منجر به نصف‌شدن پاداش استخراج می‌شود؛ یعنی ماینرها به ازای استخراج هر بلاک جدید، نیم بیت‌کوین دریافت می‌کنند. ماینرها، با کاهش پاداش استخراج، باید توجه زیادی به نوسانات قیمت بیت‌کوین برای تخمین درآمد استخراجشان به بهترین شکل داشته باشند.

2. نوسانات قیمت بیت‌ کوین

نوسانات قیمت بازار بیت‌کوین تأثیر قابل‌توجهی روی درآمد استخراج دارد. اگر قیمت بیت‌کوین پس از هاوینگ افزایش یابد، ماینرها ممکن است، هم قبل و هم بعد از هاوینگ، ارزش بالاتری را دریافت کنند.

3. دشواری استخراج

شبکه بیت‌کوین سختی استخراج را بر اساس تغییرات تعداد ماینرهای سراسر جهان و قدرت محاسباتی شبکه تعدیل می‌کند تا مطمئن شود که میانگین زمان تولید بلاک در حدود 10 دقیقه حفظ می‌شود. طبق آمار ViaBTC در 30 ژانویه، سختی استخراج بیت‌کوین در حدود T 70.34 بوده است. پس از رویداد هاوینگ در سال جاری، که موجب کاهش سود استخراج شد، برخی ماینرها ممکن است استخراج را کنار بگذارند که منجر به کاهش سختی استخراج می‌شود. بااین‌حال، استخراج یک فرآیند متعادل‎کننده پویا است؛ اگر سختی استخراج کاهش یابد، درآمد به طور طبیعی افزایش می‌یابد که منجر به ورود ماینرهای جدید و افزایش سختی و در نتیجه ایجاد یک نقطه تعادل جدید می‌شود.
 

 


4. کاهش نرخ هش

طبق گزارش CoinShares، پس از اولین هاوینگ بیت‌کوین در سال 2012، و همچنین هاوینگ‌های بعدی در سال‌های 2016 و 2020، نرخ هش استخراج معمولاً پس از هر رویداد هاوینگ، حدود 9 درصد در مقایسه با خط روند کاهش یافته است. این کاهش معمولاً در حدود شش ماه طول می‌کشد.

 

 با این‌حال، تأثیر هاوینگ روی ماینرها کاملاً منفی نیست؛ بلکه می‌تواند یک فرآیند «کمتر، ولی باکیفیت‌تر» باشد. حال بیایید روند کلی قیمت بیت‌کوین را در حوالی هاوینگ‌های قبلی بررسی کنیم:

•    28 نوامبر 2012 (هاوینگ اول): اولین هاوینگ بیت‌کوین سه سال پس از ایجاد اولین بلاک (جنسیس بلاک) رخ داد. قیمت بیت‌کوین بلافاصله قبل و بعدازاین هاوینگ افزایش چشمگیری نیافت، ولی در ماه‌های بعد از هاوینگ، قیمت بیت‌کوین افزایش چشمگیری داشت.
•    9 جولای 2016 (هاوینگ دوم): پس از هاوینگ دوم بیت‌کوین، قیمت بیت‌کوین قبل و بعدازاین هاوینگ نوسان داشت. بااین‌حال، در سال بعد از هاوینگ، قیمت بیت‌کوین رفته‌رفته افزایش قابل‌توجهی را شاهد بود و به بالاترین حد تاریخی خود رسید.
•    11 مه 2020 (هاوینگ سوم): پس از سومین هاوینگ بیت‌کوین، پاداش استخراج 50 درصد کاهش یافت و پاداش بلاک از 12.5 بیت‌کوین به 6.25 بیت‌کوین کاهش یافت. کاهش عرضه چشم‌انداز این دارایی را صعودی کرد و قیمت آن را از 6877.62 دلار یک ماه قبل از هاوینگ (11 آوریل 2020) به 8821 دلار در زمان اجرای رویداد هاوینگ افزایش یافت.

 


امسال، تحلیلگران Blockware Solutions پیشنهاد کرده‌اند که هاوینگ ۲۰۲۴ می‌تواند قیمت بیت‌کوین را تا ۴۰۰ هزار دلار نیز افزایش دهد.

 


 
به‌طورکلی، تأثیر هاوینگ بیت‌کوین روی درآمد ماینرها ناشی از ترکیب پیچیده‌ای از عوامل، شامل نصف‌شدن پاداش، نوسانات قیمت بازار، و دشواری استخراج، است. هاوینگ نشان می‌دهد که ماینرها با چالش‌ها و فشارهای بیشتری روبرو هستند. آن‌ها برای حفظ سودآوری و بقا در بازاری رقابتی‌تر، باید به دنبال تجهیزات استخراج کارآمدتر و کاهش هزینه‌های استخراج باشند. درعین‌حال، هاوینگ می‌تواند تغییر حوزه استخراج را تسریع کند و رقابت و تمرکز را تشدید کند. هاوینگ قریب‌الوقوع بیت‌کوین هم چالش و فشار و هم یک معضل بقا برای ماینرها است.

 

نظر ماینرها درباره هاوینگ چیست؟

ماینرها چگونه باید بر این مشکلات فائق آیند و زنده بمانند؟ نظر و استراتژی آن‌ها درباره هاوینگ چیست؟ برای بررسی بیشتر این موضوع، نویسنده با چند ماینر مصاحبه کرد.

ماینرهایی که نگرش نسبتاً مثبتی به هاوینگ بیت‌کوین دارند، گفتند که درآمد نگرانی اصلی جامعه استخراج است. آن‌ها تأکید کردند که تا وقتی‌که درآمدشان از هزینه برق بیشتر باشد، بی‌توجه به نوسانات درآمدهایشان در اثر هاوینگ، به استخراج ادامه خواهند داد. قیمت این رمزارز و نرخ هش دو عامل اصلی مؤثر بر درآمد ماینرها هستند. چون هزینه برق ثابت است، قیمت رمزارزها و نرخ هش مستقیماً بر درآمد نهایی ماینرها مؤثر است. برخی ماینرها گفتند که قیمت فعلی بیت‌کوین (طبق داده‌های بازار کوینکس، قیمت بیت‌کوین در 30 ژانویه 2024 برابر با 43،412.45 دلار است) ممکن است منجر به خاموشی بسیاری از ماشین‌ها پس از هاوینگ شود. آن‌ها گفتند که این ماشین‌ها تنها، پس از رسیدن قیمت به سطحی مشخص، می‌توانند دوباره راه‌اندازی شوند.

 

ماینر دیگری گفت که اگر چشم‌انداز قیمت بیت‌کوین پس از هاوینگ خوش‌بینانه نباشد، ماینرها می‌توانند مدل ماشین‌هایشان را ارتقا دهند یا عملیات استخراجشان را برای کنترل هزینه‌ها و حفظ درآمد اصلی خود تا حد امکان جایگزین کنند. ماینرها در کشورهایی که هزینه برق بالایی دارند، از شش ماه پیش شروع به ارتقای ماشین‌آلات خود کرده‌اند، درحالی‌که برخی دیگر به فکر نقل‌مکان به مناطقی مانند آمریکای جنوبی و خاورمیانه، که هزینه برق کمتری دارند، هستند. خاورمیانه، به دلیل سیستم‌های قدرت کاملاً مناسب موجود برای استخراج بیت‌کوین، منطقه‌ای ارجح برای بسیاری از ماینرها است. آب‌وهوای گرم و خشک خاورمیانه نوسانات قابل‌توجهی را در تقاضا برای برق موجب می‌شود و در نتیجه در دوره‌های خاصی که تقاضای مصرف برق محلی کمتر است، با مازاد تولید برق مواجهیم. ماینرها می‌توانند از این توان مازاد برای تثبیت شبکه و افزایش درآمدشان استفاده کنند.

 

بااین‌حال، برخی ماینرهای فاقد برنامه‌های بلندمدت تصمیم می‌گیرند تا موقتاً فعالیت‌هایشان را تعطیل کنند و قبل از اجرای برنامه‌های مربوطه منتظر نوسانات بازار و تغییرات قیمت باشند. آن‌ها فهمیدند که قیمت ماشین‌ها وقتی‌که قیمت رمزارز بالا باشد افزایش می‌یابد و بالعکس. فروش ماشین‌ها در هنگام بالا بودن قیمت رمزارزها یا خرید ماشین‌ها وقتی قیمت‌ها پایین است، می‌تواند به آن‌ها در یافتن تعادلی برای درآمدشان کمک کند. بعلاوه، برخی ماینرها اشاره کردند که وقتی بازار نزولی در آستانه صعودی شدن باشد، میانگین هزینه‌های دلاری را محاسبه می‌کنند، زیرا پیش‌بینی درآمدهای استخراج در آینده دشوار است، ولی نگهداری رمزارزها بازده قابل‌توجهی را موجب می‌شود.

 

بدیهی است که در جامعه استخراج، هر فرد پس از هاوینگ برنامه‌های متفاوتی خواهد داشت. اکثریت قریب به اتفاق ماینرها برنامه‌ریزی‌های دقیقی را بر اساس بازه زمانی سربه‌سر خود انجام می‌دهند و درعین‌حال، دشواری استخراج را برای آماده‌سازی در مرحله بعدی برآورد می‌کنند. برخی ماینرها، در ارتباط با هاوینگ آتی، با اذعان به ماهیت غیرقابل‌پیش‌بینی حوزه رمزارزها، که در آن تغییرات بازار همیشه از برنامه‌ریزی‌ها پیشی می‌گیرد، رویکرد «هر وقت ممکن بود استخراج کن، اگر استخراج ممکن نبود رهایش کن» را اتخاذ کرده‌اند. بااین‌وجود، اکثر ماینرها احتمالاً قبل از هاوینگ، برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی داشته‌اند، اگرچه برنامه نهایی آن‌ها ممکن است منطبق بر حقایق بازار نباشد.