خانه
ثبت نام / ورود
ماینر ها
سبد خرید
دیدگاه ها

آینده دارایی‌های RWA در دستان سوییفت! کدام بلاکچین‌ها از این تحول بهره می‌برند؟


آینده دارایی‌های RWA در دستان سوییفت! کدام بلاکچین‌ها از این تحول بهره می‌برند؟ | ایران ماین

پلتفرم جهانی ارتباطات بانکی سوییفت (SWIFT) در تاریخ ۱۱ سپتامبر اعلام کرد که قصد دارد دارایی‌های دیجیتال را به سیستم خود اضافه کند. این اقدام به کاربران سوییفت این امکان را می‌دهد که با استفاده از دارایی‌های دیجیتال و ارزهای دیجیتال نوظهور، تحت کنترل و مقررات مشخص، به تبادل بپردازند.

سوییفت که در سال ۱۹۷۳ در بلژیک تأسیس شد، با هدف ایجاد ارتباط بین بانک‌ها و دیگر نهادهای مالی فعالیت می‌کند. این نهاد در حال حاضر در حال توسعه زیرساخت‌هایی است که امکان تبادل همزمان دارایی‌های سنتی و دیجیتال را فراهم می‌کند.

متیو سیگل، مدیر بخش مطالعات دارایی‌های دیجیتال در کمپانی ون‌اک (VanEck)، می‌گوید که تنها بلاکچین لایه‌ اولی که سوییفت تا کنون به آن پرداخته، اتریوم است.

او تأکید کرده که آزمایش‌های جدید سوییفت بر روی تعامل‌پذیری بین سیستم‌های مالی سنتی و فناوری‌های جدید مانند دارایی‌های واقعی توکنیزه‌شده (RWA) و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) متمرکز است.

بر اساس نتایج مطالعات استاندارد چارترد، پیش‌بینی می‌شود که نرخ بازار دارایی‌های RWA تا سال ۲۰۳۴ به ۳۰ تریلیون دلار برسد. با این حال، سوییفت با چالش‌هایی در این حوزه، از جمله تفاوت‌های موجود در پلتفرم‌ها و مقررات، مواجه است.

به همین دلیل، سوییفت به دنبال ایجاد زیرساخت‌هایی است که بتواند جابجایی دارایی‌های توکنیزه‌شده را بین بلاکچین‌های عمومی و خصوصی تسهیل کند و به سرمایه‌گذاران سازمانی کمک نماید تا دارایی‌های توکنیزه‌شده را خرید و فروش کنند.

در ابتدا قرار است پرداخت‌ها با ارزهای فیات انجام شوند، ولی در آینده احتمال استفاده از پول‌های توکنیزه‌شده مانند CBDCها و ارز پایدار‌های قانونی نیز وجود دارد.

اگرچه این تحول برای زیرساخت‌های کریپتویی نویدبخش است، ولی احتمال استفاده از دارایی‌های بدون مرکزیت مانند بیت‌کوین یا اتریوم در پلتفرم سوییفت همچنان پایین است. با این حال، بلاکچین‌های اتریوم و چین‌لینک امکان دارد از این تحول بهره‌مند شوند.