خانه
ثبت نام / ورود
ماینر ها
سبد خرید

ارز ریف (REEF) از توسعه ۷ برابری تا سقوط ۸۰ درصدی! چه در انتظار ریف است؟


ارز ریف (REEF) از توسعه ۷ برابری تا سقوط ۸۰ درصدی! چه در انتظار ریف است؟ | ایران ماین

آلت کوین ریف (REEF) که در هفته‌های اخیر توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده بود، با سقوط شدید نرخ باعث شوکه شدن بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد شد. این رمز ارز پس از یک افزایش چشمگیر، با سقوطی ناگهانی روبرو شد که بسیاری از معامله‌گران را غافلگیر کرد. در این گزارش، به بررسی دلایل این نوسان شدید و پیامدهای آن می‌پردازیم.

افزایش خیره‌کننده ریف پس از حذف از بایننس

ریف، که یک پروژه زنجیره بلوکی لایه ابتدایی است، پس از حذف از فهرست خرید و فروش اسپات صرافی بایننس (Binance) به دلیل «مقدار خرید و فروش و نقدینگی پایین» و «نیازمندی ها نظارتی» در روز ۲ اوت (۱۲ مرداد)، روند صعودی قابل توجهی را تجربه کرد. طبق گزارش کریپتو تایمز (CryptoTimes)، نرخ این نشان از پایین‌ترین لایه خود در اوایل سال کنونی، افزایشی بیش از ۶۵۰ درصدی را در مدت تنها سه ماه ثبت کرد و به ۰.۰۱۰ دلار رسید.

جالب اینجاست که این بالا رفتن نرخ بدون هیچ به‌روزرسانی و خبری در زمینه توسعه عمده این ارز اتفاق افتاد و در شرایطی که بسیاری منتظر بودند به‌دلیل حذف شدن این نشان از بایننس نرخ آن سقوط کند، برخلاف انتظارات شاهد پامپ شدید نرخ آن در طول حدود ۶ هفته پیاپی بودیم. در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران خرد بیشتری جذب کردن این نشان شدند و بالا رفتن قابل توجه مقدار خرید و فروش امیدواری آنان به بالا رفتن بیشتر نرخ را به همراه داشت.

با این حال، همانطور وایز ادوایس (Wise Advice)، یکی از اینفلوئنسرهای معروف حوزه ارزهای دیجیتال در پلتفرم اجتماعی ایکس، در این باره اظهار داشت که پس از اعلام حذف جفت ارز معاملاتی اسپات ریف از بایننس، معامله‌گران خرد بلافاصله شروع به فروش استقراضی کردند، در حالی که نهنگ‌ها شروع به خرید و پامپ نرخ آن کردند. او در روز ۱۵ اکتبر (۲۴ مهر) این باره نوشت:

ریف پامپ و دامپ می‌شود. از زمان اوج دیروز، نرخ نشان ریف ۶۴ درصد سقوط کرده است. در این مورد، درسی برای معامله‌گران خرد وجود دارد. چیزی را که راجع به‌اش اطلاعی ندارید معامله نکنید، در غیر این صورت احتمالاً ضرر خواهید کرد.

سقوط ناگهانی: از عرش به فرش

با این حال، این روند صعودی دوام چندانی نداشت. پس از رسیدن به اوج قیمتی، ریف با سقوطی شدید روبرو شد. بر اساس داده‌های کوین مارکت کپ، نرخ این رمز ارز در عرض تنها ۴۸ ساعت، ۸۰ درصد نزول یافت. این سقوط باعث شد نرخ ریف از ۰.۰۰۹۸ دلار در روز ۱۴ اکتبر (۲۳ مهر) به ۰.۰۰۲۲ دلار در روز ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر) برسد. نکته قابل توجه این است که ۴۸ درصد از این نزول ۸۰ درصدی تنها در یک روز اتفاق افتاد.

همزمان با فروش نهنگ‌ها دامپ کردن نشان ریف و ریزش بسیار شدید نرخ این نشان مقدار خرید و فروش آن نیز به شکل قابل توجهی افزایش کرد و ارز دیجیتالی که نرخ بازار آن از ۲۰۰ میلیون دلار به حدود ۵۰ میلیون دلار رسیده بود، شاهد مقدار خرید و فروش ۳۰۰ میلیون دلاری بود و فروش ناشی از وحشت بازار را زمین‌گیر کرد.

در زمان تنظیم این گزارش، داده‌های کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) حاکی از آن است که نشان ریف با بیش از ۶۲ درصد نزولی شدن نرخ در یک هفته اخیر، به نرخ ۰.۰۰۲۱ دلار معامله می‌شود و دارای نرخ بازاری ۴۸ میلیون دلاری است. همچنین مقدار خرید و فروش کل بازار این نشان در ۲۴ ساعت سقوطی ۷۲ درصدی به ۱۲ میلیون دلار رسیده است. این رمز ارز در حال حاضر در رتبه ۵۷۶ بازار رمزارزها قرار دارد.

نرخ رمز ارز ریف

اثر بر سرمایه‌گذاران و فروش هراس‌زده

این نوسان شدید نرخ، اثر قابل توجهی بر سرمایه‌گذاران داشت. براساس داده‌های ارائه شده توسط پلتفرم تحلیلی اسپات آن‌چین (Spotonchain)، یک نهاد بزرگ به تنهایی ۲.۵۳ میلیون دلار ضرر را متحمل شد. این نهاد از طریق سه کیف پول مختلف، ۸۶۶ میلیون نشان ریف به نرخ ۲.۰۷ میلیون دلار را در چندین صرافی از جمله اچ‌تی‌ایکس (HTX)، کوکوین (KuCoin) و گیت‌آی‌او (Gate.io) به فروش رساند که زیانی ۵۵ درصدی به نرخ ۲.۵۳ میلیون دلار را به این سرمایه‌گذار تحمیل کرد. پس از این فروش، این کیف‌پول‌ها همچنان ۸۹.۴۵ میلیون ریف به نرخ حدود ۲۰۴ هزار دلار در اختیار دارند و با ضرر محقق‌نشده ۲۷۰ هزار دلاری مواجه هستند.

نرخ رمز ارز ریف (REEF)

سود گرفتن نهنگ‌ها و فروش هراس‌زده سرمایه‌گذاران خردی که طبق تحلیل وایز ادوایس قربانی پامپ و دامپ نهنگ‌ها شدند، عامل اصلی سقوط ریف بود. با پامپ نرخ به سطوح بالاتر، معامله‌گران بزرگ تصمیم به نقد کردن سود خود گرفتند که این امر باعث واکنش فروش زنجیره‌ای شد و این موضوع به نوبه خود باعث ایجاد وحشت بیشتر در میان دارندگان و منجر به نزول شدید نرخ گردید.

بالا رفتن تعداد دارندگان و چشم‌انداز آینده ریف

علی‌رغم این سقوط شدید، تعداد دارندگان نشان ریف بالا رفتن قابل توجهی داشته و به نزدیک ۲۳,۰۰۰ رسیده است. در حالی که بسیاری از معامله‌گران و تحلیلگران این نزولی شدن نرخ اخیر ریف را نوعی پامپ و دامپ می‌دانند، تعدادی از تحلیلگران ارزهای دیجیتال مانند گورو وداس (Guru Vedas) نرخ فعلی را نقطه ورود مناسبی می‌دانند و انتظار روند صعودی در آینده نزدیک را دارند.

هر چند که هیچ پایه و اساس دارای اعتبار و فاندامنتال جدی برای روند صعودی و توسعه این نشان در آینده نزدیک به چشم نمی‌آید و نمی‌توان تحلیل‌هایی از این دست را چندان جدی گرفت؛ کما اینکه تقریباً تمام تحلیل‌های تکنیکال و پیش‌بینی‌ها پیش از ریزش شدید نرخ، حاکی از ادامه توسعه نرخ ریف بودند و بسیاری بر همین اساس به خرید ریف ترغیب شدند.

با وجود حذف ریف از بایننس به دلیل مقدار خرید و فروش و نقدینگی پایین و نیازمندی ها نظارتی، توسعه‌دهندگان پشت این پروژه فعالانه در حال تلاش برای احیای آن هستند. آنها یک صندوق اجتماعی برای پشتیبانی از ایده‌ها و برنامه‌های جدید ایجاد کرده‌اند که بر وام‌دهی و نهاد‌های خودگردان بدون مرکزیت (DAO) تمرکز دارد. همچنین، پروژه ریف از همکاری با وی‌آی‌ای لبز (VIA Labs) برای بهبود قابلیت‌های پل ارتباطی خود است تا همکاری‌پذیری خود در فضای زنجیره بلوکی را بالا رفتن دهد.

با این حال، بعید به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها به نتیجه اساسی و بزرگی ختم شود و نشان ریف در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارد. در همین حال، صرافی بیت‌گت (Bitget) روز ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) با عرضه اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این صرافی با توجه به زیان‌دهی شدید احتمالی برای سرمایه‌گذاران، نشان ریف را از خدمت وام‌دهی پلتفرم خود حذف می‌کند.