خانه
ثبت نام / ورود
ماینر ها
سبد خرید

برنامه جبران خسارت FTX به تأیید دادگاه رسید! بازار چه واکنشی نشان خواهد داد؟


برنامه جبران خسارت FTX به تأیید دادگاه رسید! بازار چه واکنشی نشان خواهد داد؟ | ایران ماین

پس از حدود دو سال انتظار، برنامه جبرانی صرافی ورشکسته FTX در تاریخ ۷ اکتبر توسط دادگاه تایید شد. طبق این برنامه، ۹۸ درصد از طلبکاران و کاربران آسیب‌دیده می‌توانند تا ۱۱۸ درصد از دارایی‌های درخواستی خود را دریافت کنند.

مبلغ کل جبران خسارت بین ۱۴.۷ تا ۱۶.۵ میلیارد دلار تخمین زده شده و بازپرداخت‌ها طی ۶۰ روز پس از عملیاتی شدن برنامه آغاز خواهد شد.

این برنامه که ۹۴ درصد از طلبکاران از آن پشتیبانی کرده‌اند، به بازپرداخت دارایی‌ها به صورت نقدی پرداخته و انتظار می‌رود اثر مثبتی بر بازار داشته باشد.

بعضی از تحلیلگران، از جمله کریپتو روور (Crypto Rover)، اثر بازپرداخت ۱۶ میلیارد دلاری FTX را بسیار صعودی توصیف کرده‌اند؛ چرا که سرمایه‌گذاران امکان دارد این وجوه را دوباره به بازار تزریق کنند.

با این حال، نماینده یکی از طلبکاران به نام سونیل کاووری (Sunil Kavuri) به انتقاد از این برنامه پرداخته است. وی عنوان کرده که محاسبه مطالبات کاربران بر اساس نرخ دارایی‌ها در زمان سقوط صرافی انجام شده و پرداخت نقدی آن ناعادلانه است؛ او معتقد است که بهتر بود نشان‌ها به کاربران عودت داده می‌شد.

او ادعا می‌کند کاربران تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد از نرخ دارایی‌های خود را دریافت خواهند کرد. همچنین، طلبکارانی که درخواست‌های بیشتر از ۵۰ هزار دلار دارند، باید تا اواسط سال آینده منتظر دریافت مطالبات خود بمانند.

به دنبال عرضه این اخبار، نرخ نشان بومی صرافی اف‌تی‌ایکس، FTT، با کاهشی ۶.۲ درصدی طی ۲۴ ساعت گذشته، به ۲.۴۳ دلار رسیده و نرخ بازار آن هم به ۷۹۷.۴ میلیون دلار نزول یافته است.

از طرفی، مقدار خرید و فروش روزانه این نشان با جهشی ۳۰۰ درصدی به ۳۲۶.۷ میلیون دلار بالا رفته است.us-court-approves-ftx-asset-compensation-plan

این نزولی شدن نرخ ناشی از تغییر در احساسات سرمایه‌گذاران است که پس از تایید طرح جبران خسارت توسط دادگاه، اقدام به فروش و برداشت سود حاصل از توسعه اخیر نشان FTT کرده‌اند.

با توجه به حجم فروش و وضعیت اندیکاتورهای تکنیکال مختلف، به نظر می‌رسد که روند کاهشی نرخ این نشان ادامه‌دار خواهد بود.