خانه
ثبت نام / ورود
ماینر ها
سبد خرید
دیدگاه ها

شاخص‌های فاندامنتال و تکنیکال بیت‌کوین به افزایش اشاره دارند! نرخ تا کجا اوج می‌گیرد؟


شاخص‌های فاندامنتال و تکنیکال بیت‌کوین به افزایش اشاره دارند! نرخ تا کجا اوج می‌گیرد؟ | ایران ماین

در تاریخ ۹ سپتامبر، نرخ بیت‌کوین به بالای ۵۷,۵۰۰ دلار رسید که بیانگر بهبود بازار پس از واکنش شدید به گزارش حقوق و دستمزد ماه آگوست ایالات متحده است.

طبق داده‌های تریدینگ‌ویو (TradingView)، نرخ بیت‌کوین حدود ۸.۳ درصد از کف ۵۲,۵۶۴ دلاری خود در هفته گذشته بالا رفته است.

یکی از عوامل این بالا رفتن، اطلاعیه جدید کمپانی متاپلنت (Metaplanet) مبنی بر قصد خرید بیت‌کوین بیشتر بود که امیدواری‌ها نسبت به آینده این رمز ارز را ارتقا کرده است.

همچنین، داده‌های پلتفرم سوسو ولیو (Soso Value) نشان می‌دهد که در ۹ سپتامبر، ۲۸.۷۲ میلیون دلار سرمایه به صندوق‌های ETF بیت‌کوین وارد شده است.

این تغییر روند باعث شده است بسیاری از معامله‌گران به این فکر بیفتند که آیا بیت‌کوین کف قیمتی خود را پشت سر گذاشته است یا خیر.

نزول اخیر نرخ بیت‌کوین از ۵ سپتامبر آغاز شد، زمانی که داده‌های گزارش حقوق و دستمزد ماه آگوست کمی کمتر از انتظارات بود.

در پی این گزارش، بیت‌کوین برای اولین بار از ۵ آگوست به زیر ۵۵,۰۰۰ دلار سقوط کرد. ولی علی‌رغم نزول مقدار خرید و فروش در آخر هفته، بیت‌کوین بخشی از ضررها را جبران کرد و برای سومین روز متوالی در وضعیت صعودی باقی ماند.

در این میان، بسته شدن کندل هفتگی بیت‌کوین بالاتر از ۵۳,۲۵۰ دلار، نشانه‌ای مثبت است. به گفته یک بررسی‌کننده معروف به نام رکت کپیتال (Rekt Capital)، حفظ این نرخ حاکی از پشتیبانی از محدوده‌ای است که برای خرید به‌صرفه در نظر گرفته می‌شود (محدوده نارنجی). او اضافه کرد که برای ادامه روند صعودی، نرخ باید لایه ۵۵,۸۸۱ دلار را به‌عنوان پشتیبانی بازپس گیرد تا بتواند کف کانال سیاه را دوباره به دست آورد.btc-price-trades-above-56-k

ماه سپتامبر به‌طور تاریخی برای دارایی‌های پرریسک مانند بیت‌کوین چالش‌برانگیز بوده است. با این حال، رکت کپیتال معتقد است که احتمال بالا رفتن نرخ بیت‌کوین در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۴ وجود دارد و توصیه می‌کند معامله‌گران با عبور از سپتامبر، به فرصت‌های بعدی توجه کنند.

او همچنین به داده‌های تاریخی اشاره می‌کند که نشان می‌دهد، در صورت تکرار الگوهای گذشته، بیت‌کوین می‌تواند در سه ماه متوالی، بهره‌وری مثبت داشته باشد.

تحلیلگران سوییس‌بلاک اینسایتس (Swissblock Insights) نیز بر این باورند که ماه سپتامبر معمولاً زمانی است که سودهای تابستانی از دست می‌رود و کمپانی‌ها اهداف جدیدی را برای سه‌ماهه پایانی سال تعیین می‌کنند. این روند امکان دارد منجر به نزولی شدن نرخ بیت‌کوین شود.

شاخص ریسک بیت‌کوین در حال حاضر در لایه ۹۹.۶۲ قرار دارد که مشابه اوایل ماه آگوست است، زمانی که نرخ بیت‌کوین به زیر ۵۰,۰۰۰ دلار سقوط کرد. این شاخص نشان می‌دهد که هنوز کف قیمتی مشخصی برای بیت‌کوین پیدا نشده و احتمال افت بیشتر وجود دارد.

با این حال، اگر این شاخص ریسک نزول یابد، می‌تواند یک نقطه ورود مناسب برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند. در این صورت، بالا رفتن نرخ بعدی امکان دارد شدید و تهاجمی باشد.

در همین حال، داده‌های پلتفرم کوین‌گلس (CoinGlass) نشان می‌دهند که خریداران بیت‌کوین توانسته‌اند سفارش‌های فروش بین ۵۵,۰۰۰ تا ۵۶,۷۰۰ دلار را پشت سر بگذارند.

در زمان نگارش این خبر، لایه ۵۷,۰۰۰ دلار بیشترین میزان لیکوییدیشن را به سمت افزایش جذب کردن کرده که مجموعاً ۳۸.۸۵ میلیون دلار بوده است. همچنین، در روزهای ۸ و ۹ سپتامبر، بیش از ۵۴.۲ میلیون دلار از پوزیشن‌های شورت بیت‌کوین لیکویید شده است.

نمودار چهار ساعته بیت‌کوین نیز یک واگرایی صعودی در شاخص قدرت نسبی (RSI) را نشان می‌دهد که پیش از بازگشت نرخ در سه روز گذشته رخ داده است.btc-price-trades-above-56-k

این واگرایی صعودی حاکی از آن است که خریداران امکان دارد کنترل بازار را به دست گرفته و نرخ بیت‌کوین را به سمت میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ روزه در حدود ۵۹,۰۰۰ دلار، هدایت کنند.