خانه
ثبت نام / ورود
ماینر ها
سبد خرید

کارایی ضعیف اتریوم در سایه بیت‌کوین؛ بررسی دلایل و پیامدها


کارایی ضعیف اتریوم در سایه بیت‌کوین؛ بررسی دلایل و پیامدها | ایران ماین

از آوریل سال ۲۰۲۳، اتریوم (ETH) نسبت به بیت‌کوین (BTC) کارایی ضعیفی داشته و نتوانسته به‌خوبی روند صعودی بازار را همراهی کند. نمودار نرخ ETH/BTC از آن زمان در یک روند نزولی قرار دارد و به پایین‌ترین لایه خود از آوریل ۲۰۲۱ رسیده که موجب دلواپسی سرمایه‌گذاران بلندمدت شده است.

یکی از دلایل افت اتریوم، بالا رفتن تورم پلتفرم پس از به‌روزرسانی دنکن (Dencun) در مارس ۲۰۲۴ است. طی این به‌روزرسانی، کارمزد تراکنش‌های لایه ۲ نزول یافت. اگرچه این تغییر برای کاربران مطلوب بود، ولی منجر به نزول نشان‌سوزی اتریوم و بالا رفتن تورم آن در شش ماه گذشته شد.

در این مدت، نشان‌های لایه ۲ اتریوم مانند آربیتروم و پالیگان بالا رفتن حجم تراکنش‌ها را تجربه کردند، ولی اپتیمیسم در این زمینه پیشتاز بوده است. این موضوع را می‌توان به بالا رفتن استفاده از پلتفرم بیس (Base) نسبت داد که بر بستر سوپرچین اپتیمیسم ساخته شده است.

بالا رفتن تورم اتریوم و ضعف آن در مقابل بیت‌کوین، چالش‌هایی را برای موقعیت آن به‌عنوان یک واحد پولی ایجاد کرده است. اگرچه بالا رفتن فعالیت‌ها در پلتفرم اتریوم می‌تواند این مشکل را نزول دهد، ولی عدم اطمینان بازار نسبت به اتریوم در نمودار ETH/BTC به‌وضوح مشهود است.