خانه
ثبت نام / ورود
مقایسه ماینر
سبد خرید
دیدگاه ها

پیش بینی هاوینگ بیت کوین در سال 2024: تأثیر بر ماینرها


با نزدیک شدن به پایان سال 2023، سرمایه گذاران بازار کریپتو در انتظار هاوینگ بعدی بیت کوین هستند که برای سال 2024 برنامه ریزی شده است. هاوینگ بیت کوین که هر چهار سال یک بار اتفاق می افتد، وضعیت بیت کوین را به عنوان طلای دیجیتال تقویت می کند. توانایی رمزارز شماره 1 بازار برای حفظ رشد پایدار ارزش خود به طور گسترده، با ارتباط نزدیکی که به سبب کمیاب بودنش دارد شناخته می‌شود.

 

هاوینگ بیت کوین

ساتوشی ناکاموتو مکانیسم هاوینگ را برای حفظ کمیاب بودن بیت کوین برنامه ریزی کرد. به طور خاص، پاداش بلاک استخراج بیت کوین در هر 210000 بلاک به نصف کاهش می یابد و به شبکه اجازه می دهد تا کل عرضه بیت کوین نهایی را در محدوده‌ی 21 میلیون کوین حفظ کند. بیت کوین تاکنون سه هاوینگ را پشت سر گذاشته که پاداش بلاک را از 50 بیت کوین در سال 2009 به 6.25 بیت کوین فعلی کاهش داده است. پس از هاوینگ سال 2024، این رقم به 3.125 بیت کوین کاهش می یابد.

 

 

تاثیر هاوینگ بیت کوین در بازار

قیمت بیت کوین بیشتر تحت تاثیر هاوینگ بیت کوین است. از دیدگاه توکنومیکس، هاوینگ بیت کوین به تدریج سرعت عرضه بیت کوین را کاهش می دهد. در عین حال، همانطور که بیت کوین دیدگاه سرمایه گذاران را تغییر می دهد، افراد بیشتری این ارز را شناسایی کرده و آن را در پرتفوی خود گنجانده اند و میزان تقاضا برای بیت کوین را افزایش می دهند. علاوه بر این، از آنجایی که کیف پول های غیرمتمرکز باید توسط خود کاربران مدیریت شوند، برخی از کاربران اولیه به دلیل مدیریت ضعیف کلیدهای خصوصی، به طور دائم دارایی های خود را از دست دادند، که باعث کاهش بیشتر عرضه بیت کوین در گردش شده.

ترکیبی از عوامل از جمله کاهش عرضه، تقاضای رو به رشد، عرضه کل ثابت، و از دست دادن دائمی برخی از کوین‌ها، که توسط پویایی عرضه و تقاضا و احساسات بازار تقویت شده است، منجر به افزایش بیش از دو برابری قیمت در بسیاری از رویدادهای هاوینگ قبلی شده است.

با این حال، درست نیست که بحث خود را صرفاً روی قیمت ها متمرکز کنیم. برای سرمایه گذاران، تأثیر مالی هاوینگ شامل نوسانات غیرفعال قیمت است، بدون زیان مستقیم حتی اگر قیمت ها افزایش نیابد. با این حال، برای ماینرها، تأثیر پیچیده تر است.

تاثیر هاوینگ بیت کوین بر ماینرها

مستقیم ترین تأثیر هاوینگ بر روی ماینرها نصف شدن پاداش بلاک است، به این معنی که درآمد روزانه آنها با فرض ثابت بودن هشریت شبکه، هزینه ها و قیمت ها به نصف کاهش می یابد.

بر اساس رتبه بندی سود استخراج ViaBTC، درآمد ۲۴ ساعته WhatsMiner M63S (390T) معادل 36.84 دلار است. با فرض اینکه قیمت برق 0.05 دلار در هر کیلووات ساعت باشد، یک WhatsMiner M63S (390T) در حدود 8.65 دلار هزینه برق دارد و سود روزانه 28.19 دلار را به همراه دارد. اگر پاداش بلوک نصف شود، درآمد 24H به 18.42 دلار کاهش می یابد و سود روزانه را به 9.77 دلار کاهش می دهد که کاهش 65 درصدی است. مدل هایی که هزینه برق بیش از 50 درصد درآمد دارند، مانند WhatsMiner M20S+، ممکن است به قیمت خاموشی برسند.

 

 

پس از هاوینگ، ماینرها به وضوح نسبت به هزینه حساس تر خواهند شد. گفتنی است، محاسبات ما فاکتورهای ثابتی مانند نرخ هشریت شبکه و قیمت را فرض می‌کنند که در واقعیت چنین نخواهد بود. اگر قیمت بیت کوین پس از هاوینگ بعدی دو برابر شود (همانطور که در هاوینگ های قبلی مشاهده شد)، ماینرها می توانند حاشیه سود فعلی خود را حفظ یا حتی بهبود بخشند.

علاوه بر این، هشریت بیت کوین ممکن است کاهش یابد، زیرا برخی از ماینرها ممکن است به دلیل هزینه های بالا، عملیات استخراج خود را تعطیل کنند. به عنوان مثال، پس از هاوینگ در ماه می 2020، هشریت بیتکوین از حدود 130 EH/s شروع به کاهش کرد و به 81.66 EH/s رسید. چنین توسعه ای به ماینرهای پایدار سهم بازار و افزایش درآمد را ارائه می دهد.

به طور خلاصه، استخراج‌کنندگانی که هزینه‌‌های برق پایینی دارند، در هاوینگ بعدی شرایط راحت‌‌تری خواهند داشت، در حالی که آن‌‌هایی که هزینه‌‌های بالاتر و نقدینگی پایین دارند ممکن است با مشکل مواجه شوند. با وجود آن، بسیاری از ماینرها در سه هاوینگ گذشته در برابر چالش های این رویداد چهارساله مقاومت کرده اند. آیا در هاوینگ بعدی بیت کوین نیز تاریخ تکرار خواهد شد؟ باید تا سال 2024 صبر کنیم تا متوجه شویم.