دیدگاه ها

بلاک چین در صنعت خودرو: خودروهای بدون راننده!


بلاک چین در صنعت خودرو: خودروهای بدون راننده!

پس از ورود بیت کوین به دنیای بلاک چین در قرن 21، سرمایه گذاران صنعت خودرو تصمیم گرفتند با استفاده از بلاک چین، فناوری خودروهای بدون سرنشین را به سراسر دنیا معرفی کنند، آنها تصمیم دارند تا با استفاده از برنامه‌های مبتنی بر این فناوری در این صنعت، خودروهای خود را بهبود بخشیده و سیستم‌هایی ایجاد کنند که علاوه بر راندن خودروها، نحوه تعامل خودرو با محیط اطراف را نیز تعیین کنند. شرکت دایملر که تولید کننده خودروهای آمریکایی کرایسلر می باشد با استفاده از بلاک چین، در ماه آگوست فناوری را به وجود آورد تا بدون دخالت انسان، خودرو ها با تبدیل یورو به تتر، توانستند عوارضی ها را پرداخت کنند. همچنین پروژه ای با حضور شرکت های مطرح از جمله فورد و جنرال موتورز ایجاد شد که در آن با استفاده از بلاک چین شماره پلاک ماشین بر روی یک پایگاه‌داده بلاک چینی ذخیره می‌شوند. 

پس از ذخیره این اطلاعات روی بلاک چین، مدارک دیجیتالی برای اطلاعاتی مانند شماره پلاک خودرو، مالکیت، اطلاعات مربوط به خدمات پس از فروش و کارکرد خودرو به صورت امن روی یک کیف پول الکترونیکی ثبت می‌شوند. این اطلاعات بر روی بلاک چین به صورت غیر قابل تغییر و رمز نگاری ذخیره می شوند و پس از آن خودروها می توانند با استفاده از بلاک چین هزینه هایی همچون عوارضی و پارکینگ و غیره را نیز پرداخت کنند. تنها نهاد های دولتی به اطلاعات خودرو ها دسترسی دارند و می توانند در هر لجظه اقدام به رهگیری کنند. علاوه بر شرکت دایملر، شرکت خودرو سازی MG نیز با استفاده از بلاک چین خودروهایی را به صورت آزمایشی به صورت خودران عرضه کرده است.

علاوه بر شرکت های خودرو سازی، شرکت های فناوری هم نیز در زمینه ورود کرده اند، شرکت IBM یک گواهی برای مدیریت داده‌ها و تعاملات خودروهای بدون راننده در بستر بلاک چین، به‌ ثبت رسانده است. با استفاده از این طرح نهاد های دولتی می توانند خودروهای دارای سرنشین را شناسایی کنند. در این صورت خودروهای هوشمند می توانند رفتار خودروهای دارای سرنشین را پیش بینی کنند و متناسب با آن رفتار مناسب از خود نشان می دهند. در ماه جولای شرکت دایملر از همکاری خود با یک شرکت بلاک چین خبر داد. پس از این همکاری، پلتفرمی ایجاد شد تا علاوه بر پرداخت هزینه‌های پارکینگ و عوارض، بستری هم فراهم شده است تا مردم بتوانند اطلاعات ترافیکی را دریافت  و در صورت نیاز از خودروهای اشتراکی جهت حمل و نقل و یا سفر استفاده کنند.

مدارک دیجیتالی

وقتی نوبت به ایجاد فناوری بلاک چین می‌رسد، سایر داده‌های کاربر باید کاملاً ایمن باقی بمانند، اما می‌توان به این اطلاعات توسط وسایل نقلیه خودران و در نتیجه مسیریابی بهتر دسترسی پیدا کرد. فقط افراد تایید شده می توانند بلافاصله به اطلاعات دسترسی پیدا کنند زیرا این  اطلاعات رمزگذاری شده است. برای نمونه، یک خودرو را در یک بزرگراه فرض کنید، این خودرو می تواند در هنگام عبور از خودروهای دیگر، پلاک ماشین ها را اسکن کند و به اطلاعات لازم که بر روی بلاک چین ذخیره شده، دسترسی یابد.

در ماه می میلادی شرکت هایی همچون هوندا و جنرال موتورز در پروژه ای شرکت کردند که بین خودروهای الکتریکی و شبکه ای هوشمند برق، خدماتی را شامل پرداخت هزینه‌های رفت‌وآمد و سوخت، بیمه بهتر و ترافیک کمتر ارایه می دهد. این از جمله خدمات بی شماری محسوب می شود که با کاربرد فناوری در بلاک چین ارایه شده است. بدون شک بزرگترین تاثیر بلاک چین توانایی مبادله کالاها و خدمات بدون ایجاد اعتماد است. استفاده از بلاک چین در امور بیمه ای به انتخاب شرکت های بیمه بوده و انجام یا عدم انجام آن بر عهده آنهاست.


0 رای
امتیاز از خریداران