خانه
ثبت نام / ورود
مقایسه ماینر
سبد خرید
دیدگاه ها

گذاشتن چند تی پی (TP) در متاتریدر چگونه است؟


گذاشتن چند تی پی (TP) در متاتریدر چگونه است؟ | ایران ماین

شاید بعضی تریدر‌های فارکس را دیده باشید که هم‌زمان چند معامله‌ی باز در یک جفت ‌ارز و یک‌ جهت دارند و از خود پرسیده‌ باشید چرا به‌ جای چند معامله کوچک، یک معامله بزرگ باز ‌نمی‌کنند. چیزی که احتمالاً از آن غافل بوده‌اید، وجود تی پی یا حد سودهای متفاوت در این معاملات است. در واقع با پیروی از اصول مدیریت سرمایه در فارکس می‌توان با گذاشتن چند تی پی در متاتریدر سود را حداکثر یا زیان را حداقل کرد.

منظور از تی پی در متاتریدر چیست؟

در معاملات فارکس منظور از تی پی (TP) یا تیک پرافیت (Take Profit) سطحی از قیمت یک جفت ‌ارز است که به‌ محض رسیدن قیمت به آن سطح، معامله به‌ طور خودکار با سود بسته خواهد شد. به این سطح، حد سود هم گفته ‌می‌شود.

البته باید در نظر داشت در معاملات به دلیل وجود spread همواره با دو قیمت روبرو هستیم. بسته به اینکه معامله از نوع short باشد یا long، برخورد فقط یکی از این قیمت‌ها به حد سود معامله را می‌بندد. ولی ما برای سادگی این آموزش، اسپرد را در نظر نمی‌گیریم.

مثلاً اگر قیمت جفت‌ ارز EUR/USD برابر با 1.08590 و سود هدف ما 1.08650 باشد، یک معامله long باز می‌کنیم و تی پی را 1.08650 قرار می‌دهیم. در صورتی‌ که قیمت به تی پی مورد نظر برخورد کند، معامله به‌ طور خودکار با سود بسته می‌شود.

در پلتفرم متاتریدر بعد از باز کردن معامله، هر لحظه می‌توان تی پی تعیین‌شده را تغییر داد. همچنین نقطه مقابل ‌تی پی (حد سود)، مفهومی به نام استاپ لاس یا حد ضرر است.

اطلاعات بیشتر: متاتریدر چیست؟ + آموزش کار با متاتریدر

نقش مدیریت سرمایه در گذاشتن چند تی پی در متاتریدر

حال که با مفهوم تی پی یا حد سود در متاتریدر آشنا شدید، در مورد چرایی گذاشتن چند تی پی در متاتریدر توضیح خواهیم داد.

ممکن است تریدر فارکس در یک کانال سیگنال، سیگنالی را ببیند که تی پی یا حد سودهای چندگانه‌ای را تحت عنوان TP1 و TP2 و TP3 معرفی کرده باشد. یا اینکه تحلیل‌های خود تریدر، او را به این نتیجه برساند که در صورت رسیدن قیمت به یک تی پی، برخورد قیمت به تی پی ‌های بعدی هم محتمل خواهد بود. چیزی شبیه تصویر زیر:

در این حالت 3 تی پی معرفی شده است. ممکن است بپرسید چرا از همان ابتدا یک معامله مثلاً 300 دلاری با TP3 باز نکنیم. پاسخ ساده است، از آنجا که در فارکس هیچ ‌چیز قطعی نیست ممکن است تحلیل صورت گرفته اشتباه باشد و قیمت بعد از برخورد به اولین تی‌ پی، تغییر مسیر دهد. پس اصول مدیریت سرمایه در فارکس حکم می‌کند که به‌ جای یک معامله 300 دلاری، اقدام به باز کردن 3 معامله‌ی 100 دلاری کنیم.

تی پی معامله اول را روی TP1 قرار می‌دهیم، تی پی معامله دوم را روی TP2 قرار می‌دهیم، تی پی معامله سوم را روی TP3 قرار می‌دهیم و نهایتا حد ضررهای یکسان برای هر 3 معامله مشخص می‌کنیم. در این حالت مجموع سرمایه واردشده همان 300 دلار خواهد بود، اما با کمک اصول مدیریت سرمایه در فارکس، ریسک معامله بزرگ‌تر را بین 3 معامله کوچک‌تر تقسیم کرده‌ایم. در نتیجه اگر قیمت به TP1 برخورد کند، 100 دلار از معامله ما با سود بسته خواهد شد.

در چنین شرایطی، تریدر دو راه برای ادامه معامله دوم و سوم خواهد داشت:

  1. اینکه کاری نکند و صبر کند تا نتیجه 2 معامله باقی‌مانده را ببیند. در این صورت بدترین حالت این است که قیمت به ‌جای حرکت به سمت TP2، تغییر مسیر داده و به سمت حد ضرر حرکت کند و به آن برخورد کند. در نتیجه معامله دوم و سوم با ضرر بسته خواهند شد، اما حداقل 100 دلار از سرمایه واردشده از این زیان در امان مانده و حتی با سود بسته شده است. بهترین حالت هم این است که قیمت، مسیر حرکت خود را ادامه داده و 2 معامله باقی‌مانده با سودهای پلکانی بسته شوند.
  2. یا اینکه تریدر می‌تواند قدم دوم را بر اساس اصول مدیریت سرمایه در فارکس بردارد. یعنی حد ضرر 2 معامله باقی‌مانده را به سطح TP1 افزایش دهد. در مدیریت سرمایه این کار یکی از روش‌های ریسک فری کردن (Risk Free) معاملات است. در این صورت چون قیمت از TP1 عبور کرده پس 2 معامله‌ی فعال ما در سود هستند. اگر قیمت مجددا به TP1 برگردد، هر دو معامله با سودی مشابه معامله اول بسته خواهند شد. اگر قیمت به سمت تی پی دوم و تی پی سوم حرکت کند، هر دو معامله با سودهای پلکانی بالاتر از معامله اول بسته خواهند شد.

می‌بینیم که گذاشتن چند تی پی در متاتریدر به پیروی از اصول مدیریت سرمایه در فارکس، چطور می‌تواند سود را حداکثر کند یا زیان را به حداقل برساند.

بسته به استراتژی معاملاتی، می‌توان مبلغ موردنظر را به ‌صورت نامساوی بین معاملات مختلف تقسیم کرد. همچنین شاید استفاده از این روش برای حساب‌های معاملاتی کوچک، بی‌نتیجه به نظر برسد، اما به ‌هیچ‌وجه این ‌طور نیست. بلکه رعایت اصول مدیریت سرمایه در فارکس فارغ از اندازه حساب، ضروری است. در واقع گذاشتن چند تی پی در متاتریدر یک راه کم‌ریسک برای کسب بیشترین سود از یک روند قیمتی است.

چگونگی گذاشتن چند تی پی در متاتریدر۴

برای گذاشتن چند تی پی در متاتریدر۴ این مراحل را طی کنید:‌

پس از باز کردن متاتریدر۴ و وارد شدن به حساب معاملاتی خود، یک جفت ارز را مشخص کرده و مطابق تصویر وارد قسمت ثبت سفارش جدید شوید.

در این قسمت مطابق تصویر، در قسمت volume حجم پول موردنظر خود را بر حسب لات وارد کنید. به ‌طور مثال اگر قصد دارید 3 معامله با 3 تی پی داشته باشید، پس یک ‌سوم سرمایه مورد نظر برای این تحلیل را وارد معامله اول نمایید. در قسمت stop loss حد ضرر را وارد نمایید و میزان آن را copy کنید. در قسمت take profit میزان تی پی اول یا TP1 را وارد کنید و معامله را باز کنید.

 

معاملات دوم و سوم را با همین روش باز کنید. می‌توانید هنگام باز کردن این معاملات، مقدار حد ضرر که در معامله اول کپی کرده بودید را در معاملات دوم و سوم هم جایگزین کنید و در قسمت take profit معاملات دوم و سوم مقادیر TP2 و TP3 را وارد کنید. یا برای تسریع در باز کردن معاملات، قسمت take profit و stop loss را خالی بگذارید و به مرحله بعد بروید.

حال که هر 3 معامله باز شده‌اند، در قسمت toolbox متاتریدر تب trade را انتخاب کنید. مطابق تصویر هر 3 معامله شما قابل‌ مشاهده خواهند بود. دو بار روی معامله دوم چپ کلیک کنید تا وارد قسمت ویرایش سفارش شوید.

در قسمت ویرایش سفارش مطابق تصویر Stop loss معامله اول را جایگزین کنید و مقدار TP2 موردنظر خود را وارد نمایید. سپس همین عمل را برای معامله سوم هم انجام دهید.

در نهایت با تصویری مشابه تصویر زیر روبرو خواهید بود.

یادآور می‌شود، تا هنگامی‌که معاملات باز هستند می‌توانید تی پی و حد ضرر هر معامله را تغییر دهید. ریسک فری کردن معاملات که پیش‌تر توضیح دادیم را فراموش نکنید.

چگونگی گذاشتن چند تی پی در متاتریدر۵

از آنجا که طراحی نسخه‌های جدید متاتریدر۵ و متاتریدر۴ بسیار شبیه هستند، شیوه گذاشتن چند تی پی در متاتریدر ۵ کاملاً مشابه متاتریدر ۴ ‌می‌باشد.

جمع‌بندی

مطابق اصول مدیریت سرمایه در فارکس، گذاشتن چند تی پی در متاتریدر یکی از روش‌های حداکثرسازی سود و پایین آوردن ریسک است. اهمیت این روش آنجاست که ممکن است همه‌‌چیز دقیقا طبق تحلیل قیمتی که بر اساس آن وارد معامله شده‌ایم پیش نرود. با کمک این روش می‌توانیم معاملات خود را اصطلاحا ریسک فری کنیم.