دیدگاه ها

معرفی انواع بلاک چین


معرفی انواع بلاک چین

پس از ظهور بیت کوین به عنوان اولین نسل از فناوری بلاک چین، شرکت ها شروع به انتقال امور خود به پروژه های بلاک چین کردند. بر اساس نظرسنجی گارتنر در سال 2019، 60 درصد از مدیران انتظار دارند در سال های آینده بیشتر از بلاک چین در کار خود استفاده کنند. بر اساس این گزارش، انتظار می رود موارد استفاده از بلاک چین در سال های آینده رشد قابل توجهی را تجربه کنند. با این حال، انواع مختلفی از بلاک چین برای استفاده در شرایط مختلف مورد نیاز است.

چهار نوع اصلی از شبکه‌های بلاکچین وجود دارد: بلاکچین‌های عمومی، بلاکچین‌های خصوصی، بلاکچین‌های هیبریدی . هر کدام از این پلتفرم‌ها مزایا، معایب و کاربردهای خود را دارند که آنها را در ادامه بررسی می کنیم.

بلاک چین عمومی

بلاک چین عمومی

این نوع بلاک چین اولین نوع فناوری بلاک چین و خاستگاه ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین بود که به رایج شدن فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) کمک کرد و همچنین به مسائل متمرکزسازی از جمله امنیت و عدم شفافیت پرداخت. DLT اطلاعات را در یک مکان ذخیره نمی کند، بلکه آن را در یک شبکه همتا به همتا توزیع می کند. ماهیت غیرمتمرکز آن به روشی برای اعتبارسنجی داده ها نیاز دارد. این روش یک الگوریتم اجماع است که به وسیله آن شرکت کنندگان در بلاک چین درباره وضعیت فعلی دفتر کل به توافق یا توافق می رسند.

هر کسی که به اینترنت دسترسی دارد می تواند وارد شبکه بلاک چین عمومی شود تا به یک گره مجاز تبدیل شود. این کاربر می تواند به سوابق فعلی و گذشته دسترسی داشته باشد و فعالیت های ماینینگ توسط ماینر را انجام دهد، محاسبات پیچیده ای که برای تایید تراکنش ها و افزودن آنها به دفتر کل استفاده می شود. از آنجایی که منبع باز است، هیچ سابقه یا تراکنش معتبری در شبکه را نمی توان تغییر داد و هر کسی می تواند تراکنش ها را بررسی کند، خطاها را پیدا کند یا تغییراتی را پیشنهاد دهد.

مزیت بلاک چین عمومی

یکی از مزایای بلاک چین های عمومی این است که کاملاً مستقل از سازمان ها هستند. بنابراین اگر سازمانی که آن را راه‌اندازی کرده از کار بیفتد، بلاک چین عمومی همچنان می‌تواند کار کند تا زمانی که هنوز رایانه‌هایی به آن متصل هستند. یکی دیگر از مزایای بلاک چین های عمومی، شفافیت شبکه است. در واقع، بلاک چین های عمومی تا زمانی که کاربران پروتکل ها و رویه های امنیتی را به دقت دنبال کنند، عمدتاً امن هستند.

بلاک چین خصوصی

بلاک چین خصوصی

یکی دیگر از شبکه های بلاک چین، بلاک چین خصوصی می باشد که همانند یک شبکه بسته کار می کند. بلاک چین خصوصی یک شبکه غیرمتمرکز محسوب می شود که از اتصالات همتا به همتا استفاده می کند. کاربردهای بلاک چین خصوصی معمولا در یک شرکت یا سازمان می باشد.  سرعت بلاک چین‌های خصوصی، آن‌ها را برای مواردی کاربردی می‌کند که بلاکچین از نظر رمزنگاری ایمن باشد، اما نهاد کنترل ‌کننده نمی‌خواهد اطلاعات در دسترس عموم قرار گیرد. برای مثال، شرکت‌ها ممکن است استفاده از فناوری بلاکچین را انتخاب کنند و در عین حال مزیت رقابتی خود را به اشخاص ثالث واگذار نکنند؛ آنها می‌توانند از بلاکچین‌های خصوصی برای مدیریت و حسابرسی استفاده کنند. موارد استفاده دیگر برای این نوع بلاکچین شامل مدیریت زنجیره تامین، مالکیت دارایی و رای گیری داخلی می‌باشد.

مزیت بلاک چین خصوصی

می‌توان بلاکچین‌های خصوصی را به عنوان اینترانت و بلاکچین‌های عمومی را شبیه اینترنت در نظر گرفت. از آنجایی که سایز و اندازه بلاکچین‌های خصوصی محدود می‌باشد، می‌توانند بسیار سریع باشند و تراکنش‌ها را بسیار سریعتر از بلاکچین‌های عمومی پردازش کنند.

بلاک چین هیبریدی

بلاک چین هیبریدی

نوعی فناوری بلاک چین که عناصر یک بلاک چین خصوصی و عمومی را ترکیب می کند. این به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا یک سیستم مبتنی بر مجوز خصوصی را در کنار یک سیستم عمومی و بدون مجوز اجرا کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا کنترل کنند چه کسی به داده‌های ذخیره‌شده در بلاک چین دسترسی دارد. به طور معمول، تراکنش‌ها و سوابق در بلاک چین هیبریدی اعلام نمی‌شوند، اما در صورت لزوم، مانند اجازه دسترسی از طریق قرارداد هوشمند، می‌توان آنها را تأیید کرد. اطلاعات محرمانه در شبکه نگهداری می شود اما همچنان می توان آنها را تأیید کرد. لازم به ذکر است که حتی اگر یک نهاد خصوصی مالک بلاک چین ترکیبی باشد، نمی تواند تراکنش ها را تغییر دهد.

مزیت بلاک چین هیبریدی

یکی از مزایای اصلی بلاک چین هیبریدی این است که از آنجایی که در یک اکوسیستم بسته عمل می کند، هکرهای خارجی نمی توانند حمله 51 درصدی را به شبکه انجام دهند. همچنین از حریم خصوصی محافظت می کند، اما امکان ارتباط با اشخاص ثالث را فراهم می کند. تراکنش ها ارزان، سریع هستند و مقیاس پذیری بهتری نسبت به شبکه بلاک چین عمومی ارائه می دهند.

جمع بندی

بلاکچین را می‌توان انقلابی بزرگ در نظر گرفت؛ اتفاقی که به عقیده خیلی از بزرگان حوزه کامپیوتر، بزرگترین اختراع بشر بعد از اینترنت می‌باشد. در این مقاله انواع مختلف بلاکچین معرفی شد که هر کدام از آنها نحوه کارکرد، مزایا و معایب و همچنین موارد استفاده متفاوتی دارند. اولین نوع بلاکچین، بلاکچین عمومی می‌باشد که پر استفاده ترین نوع در میان پروژه‌های حوزه رمز ارزها می‌باشد.

 


0 رای
امتیاز از خریداران