دیدگاه ها

مهم ترین نکات در هنگام خرید ماینر


هنگام خرید ماینر به چه نکاتی باید توجه شود

مهم ترین عامل برای استخراج ارزهای دیجیتال، تهیه یک سخت افزار یا دستگاه ماینر مناسب است که بتواند بیشترین بازدهی را داشته باشد. این روزها که بحث ارزهای دیجیتال داغ شده است. ماینینگ به معنای عمل استخراج و به دستگاه هایی که عملیات استخراج را انجام می دهند، ماینر گفته می شود. از هر سخت‌افزار کامپیوتر که توان پردازشی داشته باشد، می‌توان برای استخراج یا همان ماینینگ استفاده کرد. به طور کلی هر چقدر قیمت ماینر به گونه ای باشد که زمان بازگشت سرمایه، سریع تر گردد و هزنیه خرید دستگاه ماینر زودتر برگردد، تقاضا برای خرید بیشتر می شود و در نتیجه قیمت بالا می رود. در ادامه به مواردی می پردازیم که باید قبل از خرید دستگاه باید به آن توجه داشت.

انتخاب ارز مناسب برای استخراج

پیش از خرید دستگاه های ماینر باید به این نکته توجه داشت که هر ماینر چه نوع ارزی را استخراج می کند زیرا هرکدام از ماینرها با الگوریتم خاصی و برای استخراج ارز خاصی کار می‌کنند. در ادامه با انواع الگوریتم های استخراج آشنا می شوید.

  • الگوریتم پردازشی Ethash: الگوریتم Ethash فقط برای اهداف استخراج استفاده می‌شود و از الگوریتم هش اثبات کار استفاده می‌کند که به طور خاص برای اتریوم (ETH) ساخته شده است. مصرف حافظه آن به قدری کم است که فقط با استفاده از GPU یا CPU قابل استخراج است و الگوریتم استخراج Ethash طوری طراحی شده که در برابر ماشین ASIC مقاوم باشد. برای دستیابی به این هدف، این الگوریتم طوری طراحی شده که از حداکثر حافظه استفاده کند. الگوریتم استخراج Ethash بسیار مناسب دستگاه‌های GPU است. 

Ethash

ارزهای قابل استخراج

اتریوم(ETH)

اتریوم کلاسیک(ETC)

یوبیک(UBQ)
موزیک کوین (MUSIC)
اتریوم زیرو (Ether Zero)
دورادو (Dorado
یوبیک (Ubiq)

 

  • الگوریتم پردازشی SHA-256: الگوریتم های هش ایمن، خانواده ای از توابع هشینگ کریپتوگرافیگ (رمزنگاری) می باشند که توسط موسسه ملی استانداردها و تکنولوژی منتشر شده است. الگوریتم استخراج SHA-256 طوری طراحی نشده است که مقاوم در برابر دستگاه های ASIC باشند و ASIC های استخراج بیت کوین در حال حاضر در دسترس هستند.

SHA-256

ارزهای قابل استخراج

بیت کوین (BTC) Bitcoin

بیت کوین کش (BCH) Bitcoin Cash

آکوین (ACOIN) Acoin

ترا کوین (TRC) Terracoin

کیور کوین (CURE) Curecoin 

ژول کوین (XJO) Joulecoin

  • الگوریتم پردازشی Equihash: این الگوریتم حافظه محور بوده و اثبات کار را از طریق حافظه سخت انجام می دهد، یعنی مقدار استخراج از طریق اثبات کار عمدتا توسط مقدار حافظه (RAM) قابل دسترس شخص تعیین می شود.

Equihash

ارزهای قابل استخراج

زی کش (ZEC)

هاش (HUSH)

زن کش (ZEN)

زی کلاسیک (ZCI)

کامرسیوم (CMM

هوریزن(ZEN)

  • الگوریتم پردازشی X11: یکی از قدرتمندترین و امن‌ترین الگوریتم‌های استخراج ارزهای دیجیتال در جهان الگوریتم X11 است. این الگوریتم از رشته‌‌ای از توابع هش مختلف برای ایجاد بهترین امنیت ممکن در استخراج ارزهای دیجیتال استفاده کرده است.

X11

ارزهای قابل استخراج

دش (DASH)

انیکس(ONY)
دیجیتال کلاسیک (DPC)
کانا بیسک (CANN)
مانی ترینت (MUE)
بیلک (BLC

 

  • الگوریتم پردازشی Scrypt: استخراج کنندگان میتوانند بلاک های داده را در مدت زمان کوتاهی پردازش کنند. همچنین برخلاف پیچیدگی که در بنیان این الگوریتم است اما استفاده و کاربرد ان بسیار اسان است.

Scrypt

ارزهای قابل استخراج

لایت کوین (LTC)

گلدن(NLG )
دوج کوین (DOGE)
فلورین کوین (FLO)
دیجی بایت (DGB 
ورج (XVG)

 

آشنایی با بهترین دستگاه های ماینر

برندهای تولید کننده دستگاه های ماینر از نظر اعتبار و محبوبیت، متفاوت هستند. هم اکنون محبوب ترین برند های تولید کننده دستگاه های ماینر به ترتیب زیر هستند: برای مشاهده بهترین دستگاه های ماینر میتوانید به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

بیت مین(Bitmain) تولید کننده دستگاه های انت ماینر(Antminer)
اینوسیلیکون(Innosilicon) تولیدکننده دستگاه‌های ترمیناتور (Terminator)
کنان (Cannan) تولیدکننده دستگاه‌های آوالون (Avalon)
میکرو بی‌تی‌ (MicroBT) تولیدکننده دستگاه‌های واتس‌ماینر (Whatsminer)
ای‌بنگ (Ebang)

تولیدکننده دستگاه‌های ای‌بیت (Ebit)

 

مهمترین مواردی که باید درباره‌ی یک دستگاه ماینینگ بدانید عبارت‌اند از:

میزان هش ریت یا نرخ دستگاه: به قدرت محاسبه و حل محاسبات ریاضی برای کشف و ایجاد بلاک جدید توسط ماینرها، هش ریت یا نرخ هش گفته می‌شود. هر چه قدرت هش بالاتر باشد، احتمال تکمیل زنجیره بلاکچین و به دنبال آن دریافت پاداش بلاک بیشتر می‌شود. در هنگام استخراج، هرچه میزان هش ریت بالاتر باشد، بهتر است؛ چون فرصت یافتن بلاک بعدی و دریافت پاداش را افزایش می‌دهد.

میزان مصرف برق: مصرف برق نیز عامل مهمی است که بر سودآوری معدن، بازگشت سرمایه و قیمت های ناچیز در ایران تأثیر بسزایی دارد. در کشورهایی با تعرفه های بالاتر برای برق، مایرن ها با مصرف کمتر گران تر هستند. مصرف برق یک دستگاه ماینینگ باید با توان آن اندازه گیری شود. به عنوان مثال دستگاهی که توان 50 وات بر ثانیه دارد و معادل 2100 وات برق مصرف می کند، در مقایسه با توان آن، مصرف بالایی محسوب نمی شود.

دمای ماینر: ماینر ها که در حال کار هستند تولید گرما می کنند . برای مشاهده دمای ماینر و درجه حرارت ماینر از راه دور به دستگاه کنترلر یا کنترل برد نیاز است . تا بتوان علاوه بر روشن خاموش ماینر از دمای محیط ماینر نیز مطلع شد تا بتوان راهکاری برای تهویه یا خنک نمودن اتاق ماینر در نظر گرفت.

تعداد هشبرد: اصلی ترین عامل آسیب زننده به هش برد حرارت بالا و استفاده طولانی مدت از دستگاه ماینر است. گرما عمر چیپست های روی هشبرد ماینر را کاهش میدهد و بنابراین میتواند به دستگاه ماینر آسیب بزند. بنابراین باید حتما از یک سیستم خنک کننده مناسب استفاده کنید تا حرارت دستگاه ماینر بالا نرود. همیشه فن های ماینر را چک کنید تا اگر ایرادی داشتند با تعمیر سریع آن ها از بالا رفتن دمای دستگاه و آسیب رسیدن به هش برد جلوگیری کنید.

میزان استخراج هر ماینر: میزان درآمد روزانه و ماهانه هر دستگاه بسیار مسئله مهمی است و مسئله میزان درآمد دستگاه با بازگشت سرمایه رابطه مستقیم دارد و برای محاسبه میزان درآمد ماینرها می توانید از ماشین حساب ماینر استفاده کنید

آشنایی با قطعات ماینر

منبع تغذیه (PSU): دستگاه های منبع تغذیه به دلیل عملکرد مداوم و منبع تغذیه سیستم بسیار مهم هستند و بی احتیاطی در تهیه و خرید آنها بدون شک فجایع مختلفی را در آینده به دنبال خواهد داشت. یک ریگ ماینینگ به طور کلی 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته کار می کند و منبع یا منابع تغذیه باید توانایی تأمین برق را داشته باشد.

PSU

هش برد: هش برد یکی از اصلی ترین قطعات ماینر حساب می شود. این بخش که جز بخش سخت افزاری محسوب می شود وظیفه استخراج ارزهای دیجیتال را برعهده دارد. وظیفه هشبرد ماینر انجام پردازش های سنگین بوده و در کل هش برد ماینر از مابقی قطعات دستگاه گران تر است و استهلاک بیشتری دارد. دستگاه های سری s9j ،s9k،s9i  دارای 3 واحد هش برد هستند.اگر به دلایلی مختلفی هش برد دچار مشکلی شود، سرعت دستگاه یا میزان اسخراج کم یا به صروت کامل متوقف می شود.

hashboard

مادربرد: برد، مدار چاپی است که بخش های مختلف کامپیوتر مانند پردازنده و حافظه اصلی روی آن نصب می شود. تمام سخت افزارهای مادر برد از درگاه هایPcIe  پشتیبانی می کنند. زمانی که تعداد سخت افزارهای کارت گرافیگ افزایش پیدا کند باعث کمبود درگاه های PCIe می شود بزرگ بودن سیستم خنک کننده را در خصوص نصب فیزیکی آن را به ارمغان آورد.

پردازنده مرکزی (CPU): پردازنده مرکزی در سیستم های استخراج ارزهای دیجیتال  اهمیت بالایی دارد.  بخش بزرگی از ضریب نرخ هش و محاسبه معادلات ریاضی مستقیماً توسط سخت افزار کارت گرافیک انجام می شود و CPU در بسیاری از مراحل بیکار است ، بنابراین تمرکز سرمایه گذاری در بستر استخراج باید بر اساس تراشه های شتاب گرافیکی باشد.

پاور: یکی از اجزای اصلی هر ماینر، پاورمحسوب می شود. ماینرها هم همانند همه ی وسایل الکترونیکی نیازمندیم منبع تغذیه است. پاور ماینر به دلایلی همچون  نوسان شدید برق و دمای بالا باعث می شود پاور آسیب ببیند. پاور نقش برق رسانی به قسمت های ماینر را دارد و یکی دیگر از نقش های دیگر پاور برق AC را بگیرد و آن را برق DC قابل استفاده ماینرها تبدیل کند

power

فن(خنک کننده): وظیفه خنک کردن قطعات ماینر را برعهده دارد و می تواند دمای قطعات که به دلیل  کارکرد زیاد بالا رفته است را میتواند باعث کاهش دما شود.با کاهش دمای قطعات، طول عمر قطعات افزایش پیدا میکند و زمان بیشتری می توان از ماینرها استفاده کرد. فن 12*12 که با توان مصرفی 12 ولت و با 2.4 آمپر را می توانید برای ماینرهایی که از فن 12 سانتی متری استفاده میکنند، استفاده کنید.

fan

کابل برق: اگر کابل برق مناسبی را برای ماینر خود انتخاب نکنید، به دلیل اینکه دستگاه ماینر توان مصرفی زیادی دارد ممکن است باعث آتش سوزی شود. یکی از عواملی که در کیفیت کابل برق تاثیر دارد، میزان آلیاژ رشته های سیم در کابل می باشد و هرچقدر مس بیشتری در آلیاژ موجود در سیم ها به کار رفته است، رسانایی بیشتر است و جریان بیشتری را از خود عبور می دهد.

cable

میزان استخراج هر ماینر: میزان درآمد روزانه و ماهانه هر دستگاه بسیار مسئله مهمی است. برای محاسبه میزان درآمد ماینرها می توانید از ماشین حساب ماینر استفاده کنید

 


0 رای
امتیاز از خریداران