دیدگاه ها

توکن های غیر مثلی یا NFT چیست و چه کاربردی دارند؟


ما در این مقاله به معرفی توکن های غیر مثلی میپردازیم که توکن غیرمثلی که به NFT معروف هستند، در واقع به عنوان یک دارایی منحصر به فرد که قابلیت ثبت مالکیت را دارد، شناخته می شود. ارزهای مانند اتریوم و بیت کوین و یا سایر ارزهای دیجیتال به عنوان توکن مثلی محسوب می شود. برای درک بهتر مفهوم توکن غیرمثلی، شما می توانید برای نمونه یک  تابلو نقاشی یا یک بلیط را در نظر بگیرید، که این دارایی، در دنیای توکن های غیرمثلی، به عنوان دارایی دیجیتال به حساب می آید و می تواند روی بلاک چین ذخیره و قابل انتقال باشد. در واقع این دارایی قابل تقسیم نیست، یعنی نمی توان بخشی از یک بلیط را برای کسی ارسال کرد، درواقع تنها بلیط کامل ارزش دارد. اما بیت کوین برخلاف توکن غیرمثلی، قابلیت تقسیم پذیری دارد و می توان بخشی از آن را برای کسی ارسال کرد. تمام مالکیت های توکن های غیرمثلی بر روی بلاک چین ثبت می شود. اولین توکن غیرمثلی، کلکسیون بچه گربه‌های کریپتو می باشد که در بلاک چین به عنوان دارایی منحصر به فرد محسوب می شود.

توکن غیرمثلی

 

ویژگی های توکن های غیرمثلی

توکن های غیرمثلی دارای صفت های منحصر به فرد هستند و قابلیت ذخیره در کیف پول های دیجیتال را دارند. توکن های غیر مثلی دارای ویژگی هایی هستند وجه تمایز آنها را با سایر ارزهای دیجیتال محسوب می شود.

کمیاب بودن

کمیاب بودن توکن های غیرمثلی، ارزش آنها را چندین برابرکرده است. توسعه دهندگان می تواند هرچقدر که بخواهند توکن غیرمثلی بسازند، اما با افزایش تولید، ارزش آنها کم می شود، پس ترجیح می دهند که با کمیاب بودن آنها، باعث افزایش ارزش آنها شوند.

منحصر به فرد بودن

ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین قابلیت تعویض با خودشان وجود دارد، این به این معنی است که یک بیت کوین را می توان با بیت کوین تعویض کرد، اما در مورد این توکن ها چنین چیزی وجود ندارد زیرا تنها یک نسخه از آنها وجود دارد، برای نمونه تابلو نقاشی مونالیزا در نظر بگیرید، تابلو اصلی مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی تنها نسخه ای است در سراسر دنیا وجود دارد. در مورد توکن غیرمثلی هم همین موضوع وجود دارد و هر توکن در حوزه بلاک چین منحصر به فرد است.

غیر قابل تقسیم بودن

این توکن ها مانند بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال قابلیت تقسیم پذیری ندارند، یعنی نمی توان بخشی از یک توکن غیرمثلی را خریداری کرد یا باید یک واحد کامل آن را خریداری کرد و یا هیچ اما در خصوص ارزهای دیجیتال می توان  بخشی از آن  را خریداری کرد.

کاربرد های توکن های غیرمثلی

بازی: در بازی های کامپیوتری قابلیت فروش لباس و اسلحه و سایر آیتم های بازی وجود ندارد، با استفاده از توکن های غیرمثلی می توانید آیتم های بازی خود را به توکن تبدیل کنید و در فروشگاه های آنلاین به فروش برسانید.

بازی

کلکسیون: از اصلی ترین کاربردهای توکن های غیرمثلی، ایجاد کلکسیون دیجیتالی است. شما می توانید یک تصویر قدیمی که ارزش بالایی دارد را با تبدیل به توکن NFT، ارزش آن را چندین برابر کنید و آن را به عنوان یک توکن به فروش برسانید.

کلکسیون

هویت: هر انسان دارای ویژگی های منحصر به فردی است که توانایی تبدیل به توکن را دارد، مانند کارت شناسایی، مدارک تحصیلی و غیره. توکن های غیرمثلی در مقابله با جهل هویت بسیار مناسب هستند زیرا هر توکن تنها یک نمونه از آن در بلاک چین وجود دارد.

برترین پروژه های توکن های غیرمثلی

کریپتوکیتیز کریپتوکیتیز (CryptoKities): یک بازی در پروتکل اتریوم می باشد که در آن به کاربران امکان خرید و فروش گربه های مجازی می دهد. برای دسترسی به این بازی ابتدا باید یک مرورگر نصب کنید و سپس مقداری کوین اتریوم در کیف پول MetaMask داشته باشید تا امکان خرید و فروش آیتم ها را داشته باشید.

هنر دیجیتال هنر دیجیتال (Async.Art): از برترین حوزه هایی که توکن های غیرمثلی به آن ورود کرده است، حوزه هنر می باشد. در واقع یک نقاشی زمانی ارزش پیدا می کند و زمانی ارزش پیدا می کند، امکان سرقت رفتن اثر هنری وجود دارد. هنرمندان می توانند با تبدیل اثر هنری خود به توکن NFT، آن را در پلتفرم های همچون SuperRare به فروش برسانند.

دسنترالند دسنترالند(Decentraland): شما می توانید تمام دارایی خود را در یک جهان مجازی معامله کنید. زمین ها در این دنیای مجازی به عنوان توکن غیر مثلی محسوب می شود که بر روی کیف پول های اتریوم ذخیره می شود.

برترین توکن های فروخته شده در دنیای NFT

کریپتوپانک (cryptopunk): یک مجموعه 10 هزار کاراکتر دیجیتالی می باشد که توسط Dylan Field که  مدیر عامل یکی از برترین شرکت های نرم افزاری می باشد، این دارایی دیجیتالی را به ارزش 200/4 اتریوم خریداری کرد.

کراس رود (Crossroad): یک هنرمند با استفاده از برنامه تدوین ویدیو، ویدیو مربوط به یکی از سخنرانی های ترامپ را با اندکی تغییر و تبدیل آن به NFT آن را به قیمت 6.6 میلیون دلار توانسته است به فروش برساند.

کلام آخر

توکن های غیرمثلی را می توان روی هر بلاک چینی که از قرارداد هوشمند پشتیبانی می کند، ایجاد کرد اما اکثریت توسعه دهندگان بیشتر پروژه های خود را در بلاک چین اتریوم پیاده سازی می کنند. سرمایه گذاران بسیاری در پروژه های غیرمثلی شرکت کرده اند به طوری از جمله مشهور ترین سلبریتی ها از جمله امینم در یکی از پرطرفدارترین توکن ها سرمایه گذاری کرده است، این رپر مشهور یکی از میمون های مبتنی بر اتریوم را به قیمت ۱۲۳٫۴۵ اتریوم خریداری کرده است. بازار توکن های غیرمثلی هنوز بسیار کوچک می باشد و بسیار پرخطر می باشد و پیشنهاد می شود حتما با آگاهی کامل وارد بازار NFT شوید.


0 رای
امتیاز از خریداران