دیدگاه ها

سختی شبکه (Difficulty) در بلاک چین چه مفهومی دارد؟


سختی شبکه چیست؟

 

سختی شبکه (Difficulty) چیست؟

به صورت خلاصه سختی شبکه با هدف ثابت نگهداشتن زمان ایجاد بلاک در شبکه می باشد. در برخی از ارزهای دیجیتال با توجه به اینکه از روش اثبات کار برای امنیت شبکه خود بهره می برند، باید قابلیتی وجود داشته باشد تا در برابر کم و زیاد شدن تعداد ماینرهای شبکه منعطف باشد و زمان ایجاد یک بلاک همیشه ثابت بماند.

برای مثال می توان به سختی شبکه بیت کوین به عنوان پرچمدار بازار اشاره نمود که چارت آن در سایت بلاکچین در قسمت سختی شبکه مشاهده نمایید که چارت آن دو هفته یکبار بروز می گردد و به گونه ای تنظیم میگردد که زمان ایجاد بلاک ده دقیقه ثابت بماند. اگر سختی شبکه وجود نداشته باشد، با افزایش تعداد ماینرها، زمان ایجاد بلاک های جدید نیز کاهش می یابد که این امر منجر میگردد تعداد بیت کوین های موجود که تعداد آن محدود است زودتر به اتمام برسد.

پس عاملی که تنظیم کننده فعالیت ماینرها می باشد سختی شبکه است که درصورتی که در مدت دو هفته تعداد ماینرها افزایش یافت، سختی شبکه خود را با آن مطابقت می دهد. با افزایش تعداد ماینرها سختی شبکه بیشتر می شود یعنی ماینرها باید برای بدست آوردن بلاک جدید فرمول های سخت تری را حل نمایند که این همان سختی شبکه می باشد.

 

نمودار هشریت بیت کوین

 

ارتباط سختی شبکه با هش ریت

با افزاش هش ریت بیت کوین که این نیز نمودار جداگانه دارد، زمانی که تعداد دستگاه های ماینر در شبکه بیت کوین افزایش می یابد نمودار هشریت نیز افزایشی خواهد بود که این یعنی قدرت شبکه افزایش یافته و برای ایجاد بلاک جدید توانایی بالایی دارند که این امر باعث می شود سختی شبکه آن را مدیریت کند تا زمان ایجاد بلاک ثابت بماند.

 

نمودار سختی شبکه بیت کوین

 

چه ارزهای در بلاکچین سختی شبکه دارند؟

  1. بیت کوین:

اولین ارزی که می توان به آن اشاره نمود بیت کوین است که نمودار سختی شبکه آن در سایت بلاکچین دات کام قابل مشاهده است و هر دو هفته یک بار آپدیت می گردد.

  1. اتریوم (Ethereum)

رتبه دوم بازار ارزهای دیجیتال مختص رمز ارز اتریوم می باشد که بعد از بیت کوین است. یکی از سایت هایی که در آن می توان سختی شبکه اتریوم را بررسی نمود سایت اتر اسکن است که چارت آن قابل مشاهده می باشد.

  1. مونرو (Monero)

یکی از ارزهای پیشرو در جهت افزایش امنیت و تمرکز زدایی است که بیشترین کاربرد مونرو به دلیل آدرس های پنهان آن می باشد که قابل ردیابی نمی باشند. چارت سختی شبکه این ارز را می توان در سایت بیت اینفو چارت مشاهده نمود.

 

نتیجه گیری سختی شبکه

با توجه به بررسی های به عمل آمده به این موضوع پی میبریم که سختی شبکه برای تنظیم زمان ایجاد بلاک جدید به وجود آمده است و با افزایش تعداد ماینرها، این سختی نیز جهت کنترل زمان ایجاد بلاک افزایش می یابد.


0 رای
امتیاز از خریداران