دیدگاه ها

کاردانو چیست؟


cardano

در سال 2015چارز هاسکینسون  که یکی از اعضای تیم اتریوم بوده است پروژه ای را به نام کاردانورا کلید زد، در اوایل پروژه کاردانو به منظور یافتن راه حل هایی برای مشکلات اتریوم و بیت کوین مورد استفاده بررسی قرار گرفت. کاردانو به مدت دو سال با به کارگیری فرآیند های جدید در تایید تراکنش ها و ایجاد بلاک توانست مسئله مقیاس پذیری در بیت کوین و قراردادهای هوشمند را در اتریوم حل کند. در نهایت در سال 2017 شبکه کاردانو ارز خود را به نام آدا معرفی کرد که علت نام گذاری این نام احترام به آدا لاولیس ریاضیدان قرن نوزدهم است. 

کاردانو چگونه عمل می کند؟

کاردانو یک بلاک چین منبع باز وعمومی است که از قراردادهای هوشمند استفاده می کند. ارز دیجیتال شبکه کاردانو، آدا(Ada) نام دارد. شما میتوانید برای اطلاع از آخرین نرخ کاردانو به وب سایت ایران ماین مراجعه کنید و ماینرهای کاردانو را نیز مشاهده کنید. شبکه کاردانو با ایجاد زنجیره بلوکی توانسته عملکرد بهتری نسبت به بلاک چین های قدیمی مانند اتریوم داشته باشد که باعث شده است تراکنش های بیشتری در مدت زمان کمتری پردازش کند.

بلاک چین شبکه کاردانو غیرمتمرکز است که به این معنی است توسط هیچ دولت یا شخصی کنترل نمی شود.چارز هاسکینسون مطرح کرده بود که کاردانو یک بلاک چین نسل سومی هست که برخلاف بیت کوین و اتریوم که نسل اول و دوم هستند.

لایه های شبکه کاردانو

1.لایه تسویه: لایه تسویه در شبکه کاردانو به وجود آمده است تا کاربران بتوانند سکه های ADA را به راحتی از یه کیف پول به کیف پول دیگری انتقال دهند.

2. لایه محاسبات: شبکه کاردانو اعلام کرده است که لایه محسابات اکنون در حال توسعه است، لایه محاسبات باعث شده است تغییرات کوچکی برای کاربران ایجاد کند که برای نمونه شبکه کاردانو توانسته است که بسته به قوانین ملت های مختلف، نحوه ذخیره و دسترسی کاربران را به داده ها تغییر دهد.

معملات در شبکه کاردانو چگونه تایید می شود؟

پلتفرم کاردانو یک شبکه غیر متمرکز است و با پلتفرم شبکه بیت کوین متفاوت است،شبکه بیت کوین برای تایید اعتبار یک معامله از قدرت محاسباتی ماینرها استفاده می کند در حالی که شبکه کاردانو محاسبات معاملات را با روشی به نام (Proof-of-Stake) انجام می دهد.

به افرادی که کمک به تایید معاملات را انجام می دهند(اعتبارسنج) گفته می شود، اعتبارسنج ها زمانی که کمک به تایید معاملات را انجام می دهند به عنوان پاداش آدا دریافت می کنند. این سیستم برخلاف سیستم بیت کوین، سازگارتر با محیط زیست هست زیرا برق کمتری مصرف می کند و درنتیجه باعث می شود هزینه معاملات کمتر شود.

معماری بلاک چین کاردانو

بلاک چین شبکه کاردانو به دو لایه تقسیم شده است، لایه اول، لایه تصفیه کاردانو و لایه دوم را لایه محاسباتی کاردانو نامیده اند. بلاک چین اتریوم که برخلاف کاردانو از معماری یک لایه استفاده میکند منجر شده است  تراکنش های بیشتری را با پردازش کند تر و کارمزد بالاتر را تجربه کند.

cardano blackchain

کیف پول های نرم افزاری کاردانو

زمانی که نوبت به ذخیره ارز کاردانو می شود باید از کیف پول مخصوص خود آن استفاده کرد. در ادامه به معرفی کیف پول های کاردانو می پردازیم.

کیف Deadalus: این کیف پول که کیف پول رسمی کاردانو هست، گزارش هایی منشتر شده است که اعلام کرده است این کیف پول مشکلات فراوانی را دارد، برخی از این مشکلات شامل عدم اتصال به شبکه و بلوک های همگام سازی می باشد.این کیف مخصوص کامپیوتر می باشد.

کیف Deadalus

مزایای کیف Deadalus

1.پشتیبانی توسط تیم توسعه کاردانو

2.اتصال مستقیم به بلاک چین کاردانو

معایب کیف Deadalus

  1.  نداشتن اپلیکیشن موبایل
  2.  پشتیبانی نکردن از سایر ارزهای دیجیتال
  3.  حجم زیاد نرم افزار

کیف Yoroi: یک کیف پول نرم افزاری هست که قابل نصب روی موبایل می باشد و نیازی هم به دانلود حجم زیاد بلاک چین نیست. این کیف پول هم افزونه مخصوص خود دارد که روی مروگر کروم نصب می شود، این کیف پول که کاملا رایگان است به راحتی میتوان تراکنش های کاردانو را دریافت و ارسال کرد.

کیف Yoroi

مزایای کیف Yoroi

  1.  مدیریت ساده وسریع ADA
  2.  دارای نسخه موبایل و افزونه برای مرورگرها

معایب کیف Yoroi

  1. تنها از کاردانو پشتیبانی می کند

  2. نرم افزار مخصوص کامپیوتر ندارد

کیف Atomic: یکی از محبوب ترین کیف پول ها برای ذخیره ارزهای دیجیتال است که سه ویژگی امنیت، ناشناس بودن و تمرکز زدایی را دارا می باشد. این کیف پول برای اندروید، ios، ویندوز، لینوکس و مک در دسترس می باشد.

کیف Atomic

مزایای کیف Atomic

  1. دارای رابط کاربری ساده و جذاب

  2. دارای نسخه های مختلف برای انواع پلتفرم ها

  3. پشتیبانی از اکثریت ارزهای دیجیتال

معایب کیف Atomic

  1. با کیف پول های سخت افزاری ادغام نمی شود

کیف پول های سخت افزاری

یکی از امن ترین روش های نگهداری ارز دیجیتال استفاده از کیف پول سخت افزاری است درادامه به معرفی چند کیف پول سخت افزاری می پردازیم که ارز ADA را ذخیره و نگهداری می کنند.

کیف Legder Nano X: این کیف پول برای ارتباط با سیستم از کابل USB و هم از بلوتوث استفاده می کند. این کیف پول دارای یک باتری است وهمچنین امکان جابجایی آسان و ارتباط بی سیم را دارا می باشد.

کیف Legder Nano X

مزایای کیف Legder Nano X

  1. امنیت بسیار بالا
  2. داشتن باتری
  3. از اکثریت ارزهای دیجیتال پشتیانی می کند
  4. داشتن ارتباط هم با بلوتوث و هم با کابل USB

معایب کیف Legder Nano X

  1. وزن بالاتر نسبت به مدل S

  2. راه اندازی اولیه سخت و زمانبر است

کیفTrezor T :این کیف پول که توسط شرکت ساتوشی لبز ساخته شده است، این کیف پول بر خلاف نسخه ONE از کاردانو و ریپل و چندین ارز دیگر پشتیبانی می کند.

کیفTrezor T

مزایای کیف Trezor T

  1. دارای فضایی کارت حافظه
  2. داشتن صفحه نمایش لمسی
  3. پشتیبانی قوی
  4. پشتیبانی از اکثریت ارزهای دیجیتال

معایب کیف Trezor T

  1. قیمت نسبتا بالا در مقایسه با سایر کیف پول های هم رده

درآخر باید گفت که شبکه کاردانو رویکرد منحصربه فردی داشته است و پیشرفت قابل قبولی را داشته و اهداف بلند مدتی را برای آینده دارد و خیلی از صاحب نظران بر این باور هستند که این پلتفرم می تواند رقیب سرسختی برای اتریئم می تواند باشد.


0 رای
امتیاز از خریداران