دیدگاه ها

چین لینک چیست؟


چین لینک چیست و چه کاربردهای دارد ؟

چین لینک در واقع یک پلی میان دنیای واقعی و بلاک چین هست  که میتوانید  قیمت لحظه ای ارز دیجیتال  را در وب سایت ایران ماین مشاهده کنید. این ارز دیجیتال که با کاربرد مخصوص خود خیلی سریع به رده های بالای بازار ارزهای دیجیتال رسید.

ما در این مقاله به طور کامل پروژه ی چین بینک را تصریح میکنیم تا شما تمام اطلاعات مربوط به این رمز ارز را بدست بیاورید.

با توجه به راه اندازی پلتفرم های قرارداد هوشمند و پیاده‌سازی نخستین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بر بستر بلاک چین آرام آرام بسیاری به این فکر افتادند که علاوه بر کارکرد پولی و انتقال امن ارزش، می‌توان از فناوری بلاک چین در تمامی فرایند‌های مرتبط با ذخیره‌سازی و مدیریت داده نیز استفاده کرد.

در ابتدا این ایده بسیار جذاب بود؛ از برنامه های دیفای گرفته تا سیستم های ذخیره سوابق و اطلاعات، ایجاد هویت دیجیتال، بیمه، املاک و مستغلات، حفظ مالکیت معنوی آثار هنری و اینترنت اشیا، همگی از جمله مواردی هستند که با استفاده از قرارداد‌های هوشمند، می‌توانند بر بستر بلاک چین اجرا شوند.  

اما این بلند پروازی های بلاک چین در ابتدا با مشکل اساسی روبه رو خواهد شد اما به دلیل اینکه داده های مدام در بین دنیای دیجیتال و دنیای واقعی در حال رفت و آمد هست امکان جعل و تغییر داده وجود دارد و در هنگام انتقال نمی توان از آن ها به عنوان ورودی های امن بلاک چین استفاده کرد.

چین لینک چیست

به نوع دیگر، اگر قرار باشد  برلای انتقال داده ها به بلاک پین به واسطه های متمرکز اعتماد کنیم، دیگ چه بلاک چینی و کدام تمرکز زدایی؟ این حرکت همانند این است که موتور یک خودرو ضعیف را روی بهترین خودرو جهان سوار کنیم و بگوییم که ماشینی جدید را اختراع کردیم و هزینه تمام شده محصول را نیز کاهش داده ایم.

دقیقا پروژه چین لینک و توکن لینک برای حل این پارادوکس انتقال اطلاعات در میان بلاک چین و دنیای واقعی پا به عرصه گذاشته اند.

چین لینک اولین پروژه بلاک چینی بود که با منطقی هوشمندانه تعامل را با دنیای واقعی به درستی بر قرار کرد همچنین چین لینک ورودی و خروجی های غیرقابل دستکار و قابل اغتماد را برای قراردادهای هوشمند بلاک چین فراهم می کند.

 

در واقع در فضای و دنیای بلاک چین نقش واسطه برای انتقال اطلاعات از منبع های خارجی به قرارداد های هوشمند توسط اوراکل ها انجام می شود. اما یکی از مشکلات اساسی که در ابتدا وجود داشته این بوده است که اوراکل های اولیه بلاک چین به صورت متمرکز بوده اند که باعث شده بودند که تضاد های مفهومی در کاربرد و هدف بلاک چین به وجود بیاید.

اولین و موفق ترین اوراکل های غیر متمرکز بلاک چین؛ “پلتفرم چین لینک” است.

به‌بیان ساده، چین لینک شبکه‌ای است که اطلاعات و داده‌های دنیای واقعی مانند وضعیت آب‌وهوا، نتیجه یک رویداد ورزشی، قیمت دارایی‌ها در یک صرافی یا آمار موجود در یک گزارش را برای بلاک چین یا به‌طور دقیق‌تر، برای برنامه‌های مبتنی بر بلاک چین فراهم می‌کند.

این مجموعه از قرارداد های بلاک چبنب تشکیل شده است. برای کارکرد صحیح، نیازمند مجموعه‌ای از داده‌های ورودی هستند که بخش بزرگی از آن را داده‌های برون‌زنجیره‌ای (یا داده‌های خارج از بلاک چین) تشکیل می‌دهد.

در حال حاضر برای انتقال این داده ها دو روش و راهکار وجود دارد؛ راهکار اول این است که به اشخاص واسطه اعتماد کنیم و ورود داده‌های اولیه را برعهده آنها بگذاریم، که در این صورت فلسفه استفاده از بلاک چین و قرارداد‌های هوشمند را زیر سؤال برده‌ایم.

چراکه اساساً هدف از پیدایش بلاک چین، از‌بین‌بردن واسطه‌ها و امکان تغییر و دستکاری داده‌ها بود. اما راهکار دوم و بسیار هوشمندانه‌تر، استفاده از اوراکل‌های مبتنی بر بلاک چین است که به‌صورت غیرمتمرکز، دقیق‌ و خودکار، داده‌ها را از منابع خارجی به بلاک چین انتقال می‌دهند. از‌این‌رو اوراکل‌ها را میان‌افزار بلاک چین‌ها نیز می‌خوانند؛ دقیقا همین کاری که چین لینک انجام می دهد.

اوراکل‌ها شامل مجموعه‌ای از نودهای غیرمتمرکز هستند که داده‌های برون‌زنجیره‌ای (offchain) را از چندین منبع خارجی دریافت کرده و با اجماع میان یکدیگر، موثق‌ترین داده‌ها را به بلاک چین انتقال می‌دهند. این داده‌ها مستقیماً در قالب یک تراکنش، به قراردادهای هوشمند مربوطه ارسال شده و آن‌ها را فعال می‌کنند.


0 رای
امتیاز از خریداران