خانه
ثبت نام / ورود
ماینر ها
سبد خرید

ارز دنت چیست؟ با رمز ارز DENT آشنا شوید


ارز دنت چیست؟ با رمز ارز DENT آشنا شوید | ایران ماین

دنت (Dent) پلتفرمی جهانی است که برای مبادله داده‌های موبایل راه‌اندازی شده است. این پلتفرم با استفاده از فناوری‌های نوآورانه و پیشرفته، امکان معامله داده‌های تلفن همراه در پلتفرم‌های بدون مرکزیت و خودکار همتابه‌همتا را فراهم کرده است. در این پلتفرم، در ازای فروش داده‌های اضافی می‌توان رمز ارز دنت (DENT) دریافت کرد و از نشان‌های بدست آمده برای سرمایه‌گذاری و معامله در صرافی‌های رمز ارز استفاده کرد.

در جهانی که روز‌به‌روز بر اهمیت داده‌های موبایل یا همان اینترنتِ موبایل افزوده می‌شود، ‌مبادله داده به نیازی همگانی تبدیل شده است. با این وجود، بخشی از جمعیت جهان که در کشورهای کمتر توسعه یافته زندگی می‌کنند، از دسترسی به آن محروم هستند. دنت بر آن است که مشکل نابرابری در دسترسی به داده‌های موبایل را حل کند. در این مقاله به بررسی این موضوع که دنت چیست می‌پردازیم و ویژگی‌ها و محصولات آن و رمز ارز بومی این پروژه، دنت را مرور می‌کنیم.

فهرست مطالب

Toggle

ارز دنت چیست؟

دنت (DENT) یک پلتفرم تبادل بدون مرکزیت و برپایه زنجیره بلوکی اتریوم است. این پلتفرم به افراد و اپراتورهای موبایل، امکان خرید، فروش یا اهدای خدمت ها مختلف داده‌های موبایل را ارائه می‌دهد. بعضی از خدمت ها دنت عبارتند از:

  • برقراری تماس‌ بدون محدودیت رومینگ
  • استفاده و اشتراک‌گذاری طرح‌های مختلف اینترنت موبایل مانند حجم و سرعت اینترنت
  • امکان استفاده از سیم‌کارت‌های eSIM جهت اتصال به پلتفرم بدون نیاز به سیم‌کارت فیزیکی
  • ارائه پکیج‌های تماس تلفنی با تعرفه‌های مختلف

در این پلتفرم، هم کاربران و هم کمپانی‌های مخابراتی می‌توانند خدمت ها داده‌های موبایل را در بازار همتا‌به‌همتا (P2P) بفروشند. کاربران می‌توانند به‌طور خودکار، بهترین نرخ‌ها را پیدا کنند و با هزینه‌های کمتر و نرخ‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر از آنها استفاده کنند.

مؤسسان دنت چه کسانی هستند؟

موسس پلتفرم dentwireless.com، کمپانی دنت وایرلس لیمیتد (Dent Wireless Ltd) است که در سال ۲۰۱۴ در هنگ‌کنگ توسط تیرو کاتاینن (Tero Katajainen) تأسیس شد. تیرو کاتاینن، مهندس برق اهل فنلاند است که این کمپانی را راه‌اندازی کرد. فعالیت‌های این کمپانی در سال ۲۰۱۷ آغاز شد.

اولین ایده این کمپانی، ارائه سیستم خودکار معامله فارکس بود. ولی بعداً با همکاری شرکای دیگری همچون میکو لینامکی (Mikko Linnamki) و آندریاس وولمر (Andreas Vollmer)، تصمیم گرفتند محصولات و خدماتی براساس زنجیره بلوکی ارائه کنند که حوزه داده‌های تلفن همراه را متحول کند. این تیم توانسته‌ است تاکنون، با برگزاری یک ICO در سال ۲۰۱۷ برای دنت یا همان رمز ارز دنت‌، ۴.۳ میلیون دلار جمع‌آوری کند.

این کمپانی خود را به‌عنوان یکی از نام‌های دارای اعتبار در حوزه مخابرات جهانی معرفی کرده است؛ چراکه بیش از ۲۶ میلیون مخاطب از محصولات و خدمت ها دنت استفاده می‌کنند. محصولات این کمپانی در ۲۲۰ ارائه‌دهنده خدمت ها تلفن همراه موجود هستند. درحال‌حاضر بیش از ۲۵ میلیون نصب فعال برروی دستگاه‌های اندروید و iOS دارد.

اهداف پروژه دنت چیست؟

پروژه ارز دنت سه هدف اصلی دارد:

  • امکان استفاده آزاد از داده‌های موبایل
  • نزول هزینه‌های رومینگ بین‌المللی
  • سهولت در خرید داده‌های موبایل

چشم‌انداز اصلی دنت این است که امکان خرید، فروش و حتی اهدای داده‌های تلفن همراه را بدون نیاز به مراکز یا نهادهای متمرکز را فراهم کند. همچنین، به کاربران کنترل بیشتری بر روی نحوه استفاده از داده‌های موبایل بدهد.

مزایای دنت چیست؟

مزایای رمز ارز دنت

کمپانی‌های مخابرات سنتی، اغلب خدمت ها موبایل را با نرخ‌های بالا عرضه می‌کنند. همین امر باعث می‌شود که بسیاری از افراد در سراسر جهان نتوانند از این خدمت ها استفاده کنند. ولی دنت می‌خواهد روش ارائه، فروش و خرید خدمت ها داده موبایل را تغییر دهد. این پلتفرم با ترکیب فناوری‌های نوآورانه و زنجیره بلوکی توانسته به این هدف خود برسد.

دنت با بازار همتابه‌همتایی که دارد، به هر کسی، چه افراد عادی و چه کمپانی‌های مخابراتی، فرصت فروش داده‌های موبایل و خدمت ها ارتباطی را می‌دهد. فقط کافی است که خدمت ها موردنظر خود را در این صرافی ارائه دهند.

محصولات دنت

در حال حاضر چهار محصول ارائه شده است. این محصولات شامل DENT eSIM، DENT Voice، DENT Teams و DENT Exchange هستند. همچنین، Dent Buy را نیز ارائه کرده که می‌توان در اپلیکیشن دنت از آن استفاده کرد. Dent Buy محصول مستقل و مجزایی نیست، بلکه ویژگی‌ای است که می‌توان با آن به‌صورت رایگان، رمز ارز دنت کسب کرد.

برای درک دقیق‌تر هر یک از این محصولات، بیایید آن‌ها را دقیق‌تر بررسی کنیم.

دنت ای‌سیم (Dent eSIM)

شما با دنت ای‌سیم می‌توانید در ۶۰ کشور جهان از خدمت ها داده موبایل، بدون نیاز به امضاء قراردادهای طولانی و گران‌نرخ استفاده کنید. این محصول، هزینه‌های بالای رومینگ بین‌المللی را حذف کرده است. برای استفاده از آن، کافی است که سیم‌کارت دیجیتال دنت ای‌سیم را در موبایل خود راه‌اندازی کنید.

دِنت وُیس (DENT Voice)

این محصول به شما، امکان برقراری تماس با شماره‌های واقعی موبایل و تلفن ثابت را می‌دهد. خوبی دنت ویس این است که گیرنده تماس، نیازی به دانلود این اپلیکیشن ندارد. بنابراین، می‌توانید بدون خرید سیم‌کارت محلی و پرداخت هزینه‌های سنگین تماس‌های بین‌المللی با هر کسی در هر نقطه‌ای از جهان تماس بگیرید. دِنت وُیس در حال حاضر در بیش از ۱۴۰ کشور موجود است.

دِنت تیمز (DENT Teams)

می‌توان با اپلیکیشن دِنت تیمز داده‌های تلفن همراه را با استفاده از دستگاه‌های مختلف به اشتراک داشت؛ حتی اگر فرد در طرح داده تلفن همراه دنت ثبت‌نام نکرده باشد. همچنین، با برنامه وب دِنت می‌توان داده‌ها را با اعضای تیم، دوستان و اعضای خانواده به اشتراک گذاشت.

این خدمت می‌تواند برای فروشندگان داده تلفن همراه و کسب‌وکارهای کوچکی مناسب باشد که می‌خواهند دسترسی به اینترنت برای کارمندان یا اعضای خانواده خود را فراهم کنند. در حال حاضر، دِنت تیمز در بیش از ۶۰ کشور موجود است.

صرافی دِنت (DENT Exchange)

صرافی دنت می‌تواند دارایی‌های مختلف تلفن همراه (مانند بسته‌های داده و تماس تلفنی) را از بیش از ۲۲۰ اپراتور یا کمپانی مخابراتی جمع‌آوری کند و آن را به بیش از ۲۶ میلیون مخاطب ارائه دهد. این خصوصیت باعث ارائه تنوع گسترده‌ای از طرح‌ها و خدمت ها تلفن همراه برای خرید یا فروش شده است. به همین دلیل توانسته است که در حوزه مخابرات متمایز باشد.

هرکسی که مایل به خرید طرح‌های داده تلفن همراه و تماس صوتی است، می‌تواند به این صرافی مراجعه کرده و طرح مناسب را جستجو کند. دنت اولین شرکتی است که با استفاده از فناوری بلاک‌ چین، دارایی‌های تلفن همراه مانند داده و تماس صوتی را مجازی‌سازی کرده است. می‌توان این طرح‌ها را با رمز ارز دنت خرید و فروش کرد. درحال‌حاضر، این صرافی در ۴۳ کشور موجود است.

دنت اِرن (DENT Earn)

با این محصول می‌توان رمز ارز دنت کسب کرد. نحوه کسب رمز ارز DENT به این صورت است که با بازی کردن و کمپانی در نظرسنجی، این نشان به شما داده می‌شود. همچنین، با دعوت دوستان خود برای دانلود اپلیکیشن DENT می‌توانید نشان‌های بیشتری به دست بیاورید.

دنت چگونه کار می‌کند؟ نحوه کار ارز دنت

ارز دنت چیست؟ با رمز ارز DENT آشنا شوید

پلتفرم رمز ارز دنت از جدیدترین و پیشرفته‌ترین فناوری‌ها برای انجام مبادلات بدون مرکزیت داده موبایل بین اپراتورها و کاربران استفاده می‌کند. این پلتفرم امکان استفاده از بسته‌های داده موبایل، سیم‌کارت‌های الکترونیکی (e-SIM) و تماس تلفنی را به اعضای پلتفرم خود می‌دهد. بعضی از مؤلفه‌های اساسی این پلتفرم، شامل قراردادهای هوشمند اتریوم، صرافی، اپلیکیشن‌های موبایل و مرورگر وب هستند.

صرافی دنت محور اصلی این نظام زیستی است که انجام فعالیت‌ها به‌صورت همتابه‌همتا را تضمین می‌کند. در این صرافی می‌توان به ویژگی‌هایی همچون مخزن ابزار، مدیریت سفارشات، اجرای سفارشات، مدیریت پرتفو، الگوریتم‌های سازنده بازار، پاراچین صرافی و داده‌های قیمتی نیز دسترسی داشت.

اپلیکیشن‌ موبایل دنت امکان سفارش گرفتن، مرور سفارشات و سایر اطلاعات معاملاتی مانند تاریخچه نرخ و اطلاعات مبادلات را نیز فراهم کرده است. تمام این مبادلات تحت قراردادهای هوشمند اتریوم انجام می‌شوند.

ارائه‌دهندگان خدمت ها مخابراتی می‌توانند خدمت ها پیامک و داده ارائه ‌دهند.

می‌توانید با استفاده از این پلتفرم، سه نوع جابجایی را انجام دهید، که عبارتند از:

  • جابجایی بسته‌های داده به‌صورت همتابه‌همتا بدون نیاز به رومینگ
  • ارائه پیشنهاد اولیه داده (IDO) توسط اپراتورهای خدمت ها
  • خرید و فروش داده برای تراکنش کاربربه‌مخاطب

ایمنی در پلتفرم دنت

پلتفرم دنت از ساب‌استریت (Substrate)، یک چهارچوب ماژولار برای ساخت محیط‌های بلاک چینی استفاده می‌کند. بنابراین، توانسته یک نظام زیستی کاملاً کاربردی، کارآمد و امن، حتی در زمان توسعه ایجاد کند. همچنین، بر روی پلتفرم اتریوم میزبانی می‌شود و از قراردادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم استفاده می‌کند که توسط زنجیره بلوکی ایمنی آن تامین می‌شود.

سابق بر این اتریوم برای برقراری ایمنی در پلتفرم خود از الگوریتم اثبات کار (Proof of Work) استفاده می‌کرد. ولی ایمنی این پلتفرم زمانی که اتریوم به نسخه ۲.۰ ارتقاء یافت، از طریق الگوریتم اثبات سهام (Proof of Stake) تامین می‌شود.

ثابت شده است که الگوریتم اثبات سهام نسبت به مکانیزم‌های اجماع سنتی اثبات کار از نظر مصرف انرژی و هزینه، بهینه‌تر است. همچنین، ایمنی دنت توسط گره‌ها و اپراتورهای مجازی، تامین می‌شود. یعنی، هر چه تعداد گره‌ها و اپراتورها بیشتر باشد، لایه ایمنی آن بیشتر خواهد شد.

چه عواملی به دنت نرخ می‌دهند؟

نرخ دنت از قدرت و توانایی‌های تکنولوژی به کاررفته در آن، ناشی می‌شود. تکنولوژی‌ که کاربران با کمک آن می‌توانند به‌صورت مستقیم، خدمت ها داده موبایل را به‌صورت مستقیم باهم به اشتراک بگذارند. این ویژگی به صورت همتابه‌همتا یا P۲P اجرا می‌شود. همچنین، تکنولوژی و فناوری آن به نوعی است که می‌تواند کاربردهای زیادی داشته باشد و انبوهی از کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند.

حال اگر بخواهیم در مورد نرخ بازار رمز ارز دنت صحبت کنیم، بهتر است بدانیم نرخ درونی و بازار آن یکسان نیست؛ چراکه نرخ آن دائما در حال تغییر است و امکان دارد در یک بازه زمانی کوتاه دچار بالا رفتن یا نزول شدید نرخ شود. بنابراین، می‌توان از این نوسان برای کسب سود استفاده کرد.

نشان دنت و کاربرد آن

ارزدیجیتال بومی این نظام زیستی، دنت است که قراردادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم وظیفه جابجایی نشان‌های آن را که در زنجیره بلوکی ثبت شده‌اند، برعهده دارند. کاربران یا اپراتورهای مخابراتی می‌توانند در ازای فروش بسته‌های داده تلفن همراه در صرافی دنت، رمز ارز  DENT دریافت کنند.

همچنین، تراکنش‌های مختلف در پلتفرم زنجیره بلوکی با نشان دنت انجام می‌شود. نکته خوب ماجرا این است که، می‌توان این نشان را در صرافی‌های دیگر رمزارزها معامله کرد یا آن را به ارزهای فیات تبدیل کرد.

نرخ معاملاتی دنت در طول چرخه در جریان خود از ۰.۰۰۴۰ تا ۰.۰۰۱۰ دلار تغییر کرده است و نرخ بازار آن بیش از ۱۰۸ میلیارد دلار می باشد. همچنین، مجموع عرضه در جریان این نشان ۹۹ میلیارد دلار می باشد.

توکنومیکس دنت

تعداد حداکثر نشان‌های دنت ۱۰۰ میلیارد است. درحال حاضر تقریباً ۹۸ میلیارد نشان عرضه شده است. ۸.۶ میلیارد نشان از این مقدار از طریق ICO فروخته شده و ۳۰ درصد از مجموع عرضه برای دستمزد و پاداش‌ها در نظر گرفته‌ شده و ۷۰ درصد دیگر برای فروش موجود است.

ویژگی‌های نظام زیستی دنت

ویژگی‌های نظام زیستی پلتفرم دنت عبارتند از:

  • این پلتفرم به عنوان یک بازار جهانی برای خرید و فروش داده‌های موبایل عمل می‌کند
  • هدف این سیستم، رهاسازی حوزه داده‌های موبایل از هزینه‌های رومینگ داده است
  • بر پایه بلاک ‌چین اتریوم کار می‌کند
  • سیستم غیرمتمرکزی است که به مشتریان امکان انتخاب اپراتورها را می‌دهد
  • درصورتی که داده موبایل اضافی داشته باشید، می‌توانید با فروش آن، رمز ارز دنت دریافت کنید
  • نرخ بسته‌های داده براساس اپراتورهای موبایل موجود در هر منطقه‌ای مشخص می‌شود
  • نشان‌هایی که از طریق فروش داده‌های موبایل اضافی به دست آورده‌اید را می‌توانید در صرافی‌های مختلف رمزارزها معامله کنید

جمع بندی

نظام زیستی دنت یکی از منحصربه‌فرد‌ترین سیستم‌هایی است که به هدف تحول در حوزه داده‌های موبایل، راه‌اندازی شده است. این پلتفرم از الگوریتم پیشرفته و به‌روز همتابه‌همتا استفاده می‌کند.

هر چه تعداد کاربران پلتفرم آن بیشتر باشد، ایمنی پلتفرم بیشتری خواهد داشت و خدمت ها نسبت به پیشنهادهای سنتی ارائه‌شده توسط ارائه‌دهندگان موبایل، بهتر خواهد بود؛ همچنین، دنت امکان دارد به زودی به عنوان پروژه‌ای پیشرو در حوزه خدمت ها eSIM شناخته شود.