خانه
ثبت نام / ورود
ماینر ها
سبد خرید

بهترین پلتفرم های وام دهی رمز ارز کدامند؟ معرفی ۵ پلتفرم برتر وام دهی


بهترین پلتفرم های وام دهی رمز ارز کدامند؟ معرفی ۵ پلتفرم برتر وام دهی | ایران ماین

بازار وام‌دهی حوزه دیفای (DeFi) همانند یک انقلاب جدید در فضای مالی دیجیتال ظهور کرده است. در این پلتفرم‌ها که بدون مرکزیت هستند، افراد می‌توانند بدون دلال و به‌صورت مستقیم با سایر سرمایه‌گذاران در ارتباط باشند و وام بگیرند یا وام بدهند. این امر باعث نزول هزینه‌ها و بالا رفتن سرعت در انجام خرید و فروش می‌شود. همچنین با توسعه و محبوبیت روزافزون پلتفرم‌های وام دهی، امکانات و سرویس ها آنها بهبود یافته و تنوع بیشتری را نیز ارائه می‌دهند.در این مقاله، بهترین پلتفرم های وام دهی رمز ارز را معرفی می‌کنیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

Toggle

وام دهی رمز ارز چیست؟

وام‌دهی رمز ارز در دنیای کریپتو به فرایند دریافت یا اعطای وام به‌صورت متمرکز یا بدون مرکزیت گفته می‌شود که در پلتفرم‌هایی مانند صرافی‌های متمرکز و دکس‌ها (DEX) انجام می‌شود. در دنیای اموری مالی بدون مرکزیت (DeFi)، سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال خود را برای اعطای وام سپرده‌گذاری می‌کنند و داوطلبان با دریافت این وام به سرمایه‌گذاران سود پرداخت می‌کنند.

رؤیای دیرینه بشر، یعنی بانکداری بدون بانک با ظهور پلتفرم‌های وام‌دهی دیفای به حقیقت تبدیل شده است. با بهترین پلتفرم های وام دهی رمز ارز، دیگر نیازی به دلال‌های سنتی مانند بانک‌ها نیست. شما می‌توانید به‌‌صورت مستقیم ارزهای دیجیتال خود را به دیگران قرض (وام) داده یا از آن‌ها قرض بگیرید.

قراردادهای هوشمند، ضامن وضوح و ایمنی

تمام فرایندهای وام‌دهی و وام‌گیری در دیفای توسط قراردادهای هوشمند انجام می‌شود. قراردادهای هوشمند که بر بستر زنجیره بلوکی اجرا می‌شوند، وضوح و ایمنی را به ارمغان می‌آورند. در این پلتفرم‌ها، خبری از کاغذبازی‌های خسته‌کننده و پیچیده نیست و همه چیز به‌صورت خودکار و شفاف انجام می‌شود.

سود و نقدینگی در دستان شما

وام‌دهندگان می‌توانند با سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال خود در پلتفرم‌های دیفای، سود قابل‌توجهی کسب کنند. قرض‌گیرندگان نیز می‌توانند با ضمانت‌گذاری دارایی‌های دیجیتال خود به نقدینگی مورد نیازشان برسند.

بیشتر بدانید: استیکینگ چیست؟ چطور ارزهای دیجیتال را سهام گذاری (Staking) کنیم؟

در سال ۲۰۲۴، پلتفرم‌های وام‌دهی دیفای متنوعی با سرویس ها و ویژگی‌های مختلف وجود دارند. انتخاب بهترین پلتفرم‌های وام دهی رمز ارز، نیازمند بررسی دقیق فاکتورهای مختلفی مانند ایمنی، نقدینگی و رابط کاربری است.

نکاتی کلیدی برای ورود به دنیای دیفای

  • ایمنی: پلتفرم‌های دیفای نیز مانند هر برنامه کاربردی دیگر مبتنی بر زنجیره بلوکی در معرض خطرات امنیتی قرار دارند. انتخاب پلتفرم‌هایی که از شیوه‌های امنیتی قوی و رمزنگاری مطمئن استفاده می‌کنند، اهمیت بالایی دارند.
  • نقدینگی: پلتفرم‌هایی که استخرهای نقدینگی قوی دارند، انتخاب‌های بهتری هستند، چراکه منابع کافی برای وام‌دهی به شما را دارند و یافتن شرایط وام مناسب را آسان‌تر می‌کنند.
  • تجربه کاربری: رابط کاربری ساده و آسان، تعامل با پلتفرم را لذت‌بخش‌تر می‌کند. اگر فردی مبتدی در دنیای دیفای هستید، پلتفرم‌هایی را انتخاب کنید که استفاده از آنها آسان باشد.

بازیگران اصلی در دنیای وام‌ دهی ارزهای دیجیتال

بهترین پلتفرم های وام دهی رمز ارز
  • وام‌دهندگان: سرمایه‌گذارانی که به‌دنبال کسب سود از طریق سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال خود هستند.
  • قرض‌گیرندگان: معامله‌گران و سرمایه‌گذارانی که به نقدینگی نیاز دارند و می‌خواهند بدون فروش دارایی‌های دیجیتال خود به پول نقد برسند.
  • پلتفرم وام‌دهی: بستری که وام‌دهندگان و قرض‌گیرندگان را به یکدیگر وصل می‌کند.

ورود به دنیای دیفای و استفاده از پلتفرم‌های وام‌دهی، دریچه‌ای نو به سوی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کسب سود را به روی شما باز می‌کند. با انتخاب بهترین پلتفرم های وام دهی رمز ارز و آگاهی از خطرات و مزایای آن، می‌توانید به نقدینگی مورد نیازتان برسید و سود قابل‌توجهی نیز از سرمایه خود کسب کنید.

پلتفرم های وام دهی رمز ارز چگونه کار می‌کنند؟

وام‌دهی ارزهای دیجیتال فرایندی است که سرمایه‌گذاران بدون دلال و به‌طور مستقیم پول خود را به افراد دیگر وام می‌دهند؛ همانند پول قرض‌دادن به یک شخص. این فرایند بدون دلال از طریق برنامه‌های بدون مرکزیت و قراردادهای هوشمند امکان‌پذیر است که به‌عنوان نماینده و مذاکره‌کنندگان شما عمل می‌کنند. برای مثال، یک وام به مبلغ ۵۰,۰۰۰ دلار از طریق یک برنامه بدون مرکزیت (DApp) تنها با چند کلیک قابل دسترسی است.

معمولاً مدیریت یک پلتفرم وام‌دهی توسط یک نهاد خودگردان بدون مرکزیت یا همان دائو (DAO) صورت می‌گیرد. تغییرات در پلتفرم از طریق یک فرایند رأی‌گیری انجام می‌شود؛ به این معنا که کاربران با استفاده از نشان‌های حاکمیتی که در اختیار دارند به‌صورت دموکراتیک در تصمیم‌گیری‌ها کمپانی می‌کنند. نشان‌های حاکمیتی، ارزهای دیجیتالی هستند که از طریق وام‌گیری و وام‌دهی روی پلتفرم‌ها معامله می‌شوند و به کاربران انگیزه می‌دهند تا در فعالیت‌های مختلف کمپانی کنند.

بیشتر نشان‌های حاکمیتی در پلتفرم‌های برتر وام‌دهی نیز به‌صورت فعالانه در صرافی‌های دارای اعتبار معامله می‌شوند. علاوه بر این، DAOها انجمن‌های گفتگوی فعال، عیب‌یابی و پشتیبانی فنی دارند.

پلتفرم‌های وام‌دهی بدون مرکزیت در بسیاری از جنبه‌ها شبیه به پلتفرم‌های وام‌دهی سنتی هستند؛ با این تفاوت که هیچ مرجع مرکزی وجود ندارد و تمام تراکنش‌ها در یک پلتفرم بدون مرکزیت انجام می‌شود.

مزیت‌ها و معایب وام دهی رمز ارز

اگرچه وام‌دهی در زنجیره بلوکی یک انقلاب جدید به شمار می‌رود، این حوزه نیز دارای خطرات و مزایایی است که بهتر است قبل از انتخاب و استفاده از بهترین پلتفرم های وام دهی رمز ارز با آنها آشنا شوید.

مزیت‌هامعایب
برای هر کسی که دارایی‌های دیجیتال دارد به‌راحتی موجود است.مورد حمله هکرها قرار می‌گیرند.
فرایند وام‌دهی به اندازه سیستم‌های سنتی طولانی نیست.پلتفرم‌های متمرکز در برابر حملات آنلاین آسیب‌پذیر هستند.
ضمانت‌گذاری از طریق ارزهای دیجیتال انجام می‌شود.خطر لیکوییدشدن و از دست‌رفتن دارایی وجود دارد.
تنوع زیاد در ضمانت‌گذاری وجود دارد.نرخ‌های بهره با نوسانات بازار تغییر می‌کنند.

بیشتر بدانید: قصد دارید از دیفای وام بگیرید؟ ۳ تهدیدی که باید بدانید

انواع پلتفرم‌های وام دهی رمز ارز

در حوزه وام‌دهی ارزهای دیجیتال، دو دسته پلتفرم اصلی وام‌دهی وجود دارند: پلتفرم‌های وام‌دهی متمرکز (CeFi) و پلتفرم‌های وام‌دهی بدون مرکزیت (DeFi).

پلتفرم‌های وام دهی متمرکز (CeFi)

وام‌دهی CeFi معمولاً توسط نهادهای متمرکز اداره می‌شود؛ به این معنا که یک نهاد مرکزی، ضمانت را نگهداری و کلید خصوصی دارایی‌ها را کنترل می‌کند. در این نوع پلتفرم‌های وام‌دهی، معامله‌گران نمی‌توانند مستقیماََ به دارایی‌های ضمانت‌گذاری‌شده دسترسی داشته باشند؛ زیرا کلید خصوصی توسط وام‌دهنده کنترل می‌شود. این موضوع با وام‌های حوزه دیفای که بر پایه قراردادهای هوشمند کار می‌کنند، متفاوت است. در وام‌های حوزه دیفای معامله‌گران می‌توانند دارایی‌های خود را به‌طور مستقیم در زنجیره بلوکی مشاهده کنند. از جمله نمونه‌های پلتفرم‌های وام‌دهی متمرکز می‌توان به صرافی‌هایی مانند بایننس (Binance) و کوکوین (Kucoin) اشاره کرد.

مزیت‌ها و معایب وام‌دهی متمرکز (CeFi)

  • مزیت‌ها: این نوع وام‌دهی معمولاً بسیار سریع و آسان است و به کاربران امکان می‌دهد به‌سرعت به دارایی‌ها دسترسی پیدا کنند.
  • معایب: مشکل اصلی، وابستگی به یک نهاد یا نهاد است که احتمال دارد ریسک‌های امنیتی و حریم خصوصی را بالا رفتن دهد.

بیشتر بدانید: سی دیفای (CeDeFi) یا امور مالی بدون مرکزیت متمرکزشده چیست؟

پلتفرم های وام دهی بدون مرکزیت (DeFi)

در وام‌دهی بدون مرکزیت از قراردادهای هوشمند برای اجرای شرایط وام استفاده می‌شود. این نوع پلتفرم‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند تا کنترل دارایی‌های خود را تا زمان پرداخت وام، در دست داشته باشند. این نوع وام‌دهی بر پایه فناوری زنجیره بلوکی و بدون نیاز به نهاد متمرکز انجام می‌شود.

مزیت‌ها و معایب وام دهی بدون مرکزیت (DeFi)

  • مزیت: این نوع وام‌دهی شفاف و بدون مرکزیت است و کاربران می‌توانند مستقیم در فرآیند معامله و وام‌دهی کمپانی کنند.
  • معایب: این نوع وام‌دهی امکان دارد پیچیده‌تر و گاهی هزینه‌‌بر باشد.

در نهایت، انتخاب بین پلتفرم‌های وام‌دهی متمرکز و بدون مرکزیت بستگی به ترجیحات و نیازهای هر مخاطب دارد. ولی با توجه به اینکه ایمنی و وضوح در اولویت بالاتری قرار دارد، کاربران امکان دارد بیشتر پلتفرم های وام‌دهی بدون مرکزیت ارزهای دیجیتال را ترجیح دهند.

بیشتر بدانید: کدام بخش‌های دیفای فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری دارند؟

چگونه بهترین پلتفرم های وام دهی رمز ارز را انتخاب کنیم؟

امور مالی بدون مرکزیت، فرایند اخذ وام بدون دردسرهای بانکداری سنتی را میسر می‌کند. ولی انتخاب پلتفرم مناسب برای وام‌گیری یا وام‌دهی، نقش کلیدی را در تجربه امن و لذت‌بخش شما ایفا می‌کند. هنگام سنجش وام‌های ارزهای دیجیتال، توجه به عواملی مانند نرخ بهره، نسبت وام به نرخ (LTV)، میزان نرخ کل قفل‌شده (TVL) و شرایط بازپرداخت، ضروری است.

همچنین باید میزان وضوح و شهرت پلتفرم‌ها وام‌دهی را سنجش کنید و مطمئن شوید که آنها بهترین پلتفرم وام‌دهی هستند. علاوه بر این، هر گونه کارمزد احتمالی مرتبط با وام را زیر نظر بگیرید تا بهترین وام را برای نیازهای خود انتخاب کنید.

معیارهای کلیدی در انتخاب بهترین پلتفرم های وام دهی رمز ارز

بهترین پلتفرم های وام دهی رمز ارز
  • ایمنی: قراردادهای هوشمند، قلب تپنده دیفای هستند. پلتفرمی را انتخاب کنید که ایمنی قراردادهای هوشمند آن، توسط متخصصان مجرب تضمین و به‌طور منظم به‌روزرسانی شده باشد تا خیال خود را از بابت نقدینگی و دارایی‌ها آسوده کنید.
  • سودآوری: به‌دنبال پلتفرمی باشید که نرخ‌های بهره معقول و APY (سود سالانه) در استیکینگ ارائه دهد. در این صورت، سودآوری شما در وام‌دهی و وام‌گیری تضمین می‌شود و می‌توانید به درآمد غیرفعال مورد نظر خود برسید.
  • تنوع: پلتفرمی که طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال را پشتیبانی می‌کند، آزادی عمل بیشتری در وام‌دهی و وام‌گیری به شما می‌دهد. این پلتفرم‌ها معمولاً کاربران بیشتری هم به خود جذب کردن می‌کنند.
  • رابط کاربری: سادگی و کاربرپسند بودن رابط کاربری، تجربه وام‌دهی و وام‌گیری را برای شما لذت‌بخش می‌کند. چه مبتدی باشید و چه باتجربه، پلتفرمی را انتخاب کنید که بتوانید به‌راحتی با آن کار کنید.
  • نقدینگی: مقدار خرید و فروش و نقدینگی بالا در پلتفرم، عمق بازار را بالا رفتن و نوسانات را نزول می‌دهد؛ درنتیجه وام‌دهی و استقراض را برای شما کارآمدتر می‌کند.
  • تطبیق‌پذیری: پلتفرمی که جایگزین‌های مختلف برای نشان‌های ضمانت‌گذاری دارد، آزادی عمل بیشتری را به شما می‌دهد تا وام‌های خود را با انواع ارزهای دیجیتال تضمین کنید.
  • مشارکت: حاکمیت فعال و مشارکت جامعه در پلتفرم به شما امکان می‌دهد که در تصمیم‌گیری‌ها و آینده پلتفرم، نقش مؤثری داشته باشید.
  • ابزارهای مالی: بعضی پلتفرم‌ها، ابزارهای مالی پیشرفته‌ای مانند وام‌های فوری، خرید و فروش آپشن و کشت سود یا ییلد فارمینگ را ارائه می‌دهند که می‌توانید با توجه به نیاز و استراتژی خود، از آنها استفاده کنید.

با در نظر گرفتن این ۸ معیار، می‌توانید بهترین پلتفرم وام‌دهی رمز ارز را انتخاب کنید و با خیالی آسوده، قدم در دنیای جذاب دیفای بگذارید. به یاد داشته باشید همیشه قبل از سرمایه‌گذاری، مطالعات خود را انجام دهید و از ریسک‌های موجود در این حوزه آگاه باشید.

بهترین پلتفرم‌های وام‌دهی رمز ارز

اکنون که با تعاریف و نحوه کارکرد و انواع پلتفرم‌های وام‌دهی آشنا شدید، در مهم‌ترین بخش مقاله می‌رسیم به معرفی بهترین پلتفرم های وام دهی رمز ارز.

بهترین پلتفرم های وام دهی رمز ارز کدامند؟ معرفی ۵ پلتفرم برتر وام دهی

باید این نکته مهم را بیان کنیم که پلتفرم‌های وام‌دهی CeFi (متمرکز)، مانند صرافی‌های خارجی به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی به کاربران ایرانی سرویس ها ارائه نمی‌دهند؛ درنتیجه، ما برای نزول ریسک باید به سراغ پلتفرم‌های بدون مرکزیت برویم. شایان ذکر است که در چند سال اخیر، چندین پلتفرم و صرافی ایرانی نیز سرویس ها وام‌دهی رمز ارز را شروع کرده‌اند و سرویس ها قابل قبولی را نیز ارائه می‌دهند. ولی بهترین پلتفرم های وام دهی رمز ارز کدام‌ها هستند؟

آوی (Aave)

بهترین پلتفرم وام دهی رمز ارز

آوی (Aave) به‌عنوان یکی از پیشگامان در فضای وام‌دهی بدون مرکزیت با ویژگی منحصربه‌فرد ارائه وام‌های فوری شناخته می‌شود. وام‌های فوری به کاربران امکان می‌دهند تا بدون نیاز به ضمانت، دارایی‌ها را قرض بگیرند به شرطی که در همان قرارداد هوشمند، وجه قرض‌گرفته شده را بازگردانند.

علاوه بر وام‌های فلش، آوی به شما امکان می‌دهد تا با ضمانت‌گذاری نشان این پلتفرم، سود قابل‌توجهی کسب کنید. نرخ سود سالانه (APY) در پلتفرم آوی بین ۴ تا ۱۲ درصد متغیر است و به نوع نشان ضمانت‎‎‌گذاری شده شما بستگی دارد.

امکاناتتوضیحات
ایمنیوجه در قراردادهای هوشمند بدون مرکزیت و در زنجیره بلوکی اتریوم ذخیره می‌شود.
نشان‌های پشتیبانی‌شدهنشان‌های مبتنی بر اتریوم از جمله استیبل کوین‌ها پشتیبانی می‌شوند.
تنوع بازارهای آویبازار آوی V۱، بازار آوی V۲، بازار AMM، بازار آوی در بستر پالیگان. هر بازار ویژگی‌هایی با مزیت‌های متفاوت دارد.
نشان آوی (AAVE)ارز دیجیتالی با استاندارد ERC-20 که نشان بومی پلتفرم وام‌دهی آوی است.
نرخ وام‌دهی
نرخ‌های ثابت: نرخ‌ها برای کوتاه‌مدت تغییر نمی‌کنند، ولی امکان دارد براساس تغییرات بازار در بلندمدت دوباره متعادل شوند.

نرخ‌های متغیر: کمتر از نرخ‌های ثابت هستند، ولی می‌توانند با عواملی مانند: سپرده، برداشت، بازپرداخت یا لیکوییدشدن تغییر کنند.

کامپاند (Compound)

بهترین پلتفرم وام دهی رمز ارز

کامپاند (Compound)، پیشگام وام‌های بدون مرکزیت، نقشی کلیدی را در ساختار بازار دیفای ایفا کرده است. پلتفرم کامپاند با نیاز به ضمانت بیشتر از مبلغ وام، تضمین نرخ بهره پایین (APR) و پشتیبانی از طیف وسیعی از دارایی‌های ضمانت‌گذاری مانند: اتر (ETH)، یونی (UNI)، کامپاند (COMP)، رپد بیت کوین (WBTC) و چین لینک، به انتخابی ایده‌آل برای قرض‌گیرندگان تبدیل شده است.

پلتفرم وام‌دهی رمز ارز کامپاند سابقه درخشان و طیف وسیعی از ویژگی‌ها را در حوزه وام‌گیری دارد. این پلتفرم برای معامله‌گران، سرمایه‌گذاران و کاربران حوزه دیفای که در پیِ وام‌هایی با نرخ بهره پایین و پاداش‌های ضمانت‌گذاری هستند، انتخابی ایدئال است.

امکاناتتوضیحات
بدون مرکزیتبدون نیاز به دلال و کنترل متمرکز
وام‌های با ضمانتقرض‌گیرندگان باید ضمانت‌ای بیش از مبلغ وام ارائه دهند.
نرخ بهره پویا نرخ بهره بر اساس عرضه‌وتقاضا در بازار تعیین می‌شود.
پاداش‌های نشان COMPبه وام‌دهندگان و قرض‌گیرندگان نشان کامپاند به‌عنوان پاداش داده می‌شود.
دارایی‌های پشتیبانی‌شده ETH ،WBTC ،COMP ،UNI ،LINK وغیره

میکر (Maker)

بهترین پلتفرم وام‌دهی رمز ارز

میکر دائو (MakerDAO)، پلتفرمی قدرتمند و دارای اعتبار در دنیای دیفای است که وام دهی و وام‌گیری را با استیبل کوین دای (DAI) برای همه کاربران آسان کرده است.

استاندارد میکر دائو که به سیستم دای چندوثیقه‌ای (MCD) نیز معروف است، در سال ۲۰۱۵ برای حل مشکل نوسانات شدید بازار رمزارزها پا به عرصه وجود گذاشت. نرخ دای با دلار ایالات متحده پیوند خورده است. این استیبل کوین، قرض‌ها و سپرده‌های شما را از نوسانات بازار رمزارزها محفوظ نگه می‌دارد.

امکاناتتوضیحات
دسترسیتحت وب و پشتیبانی از متامسک
ضمانتضمانت‌گذاری اتر برای دریافت وام در قالب استیبل کوین دای و حداکثر وام قابل دریافت 60٪ نرخ ضمانت
استیبل کویننرخ هر واحد دای با یک دلار ایالات متحده برابر است.
نرخ بهرهنرخ بهره مقیاس‌پذیر براساس عرضه و نیاز
نشان‌هانشان میکر (MKR): نشان حاکمیتی پلفترم
دای (DAI): استیبل کوین برای وام‌دهی و وام‌گیری

کریم فایننس (Cream Finance)

بهترین پلتفرم های وام دهی رمز ارز

کریم فایننس یک استاندارد چندمنظوره دیفای است که در سال ۲۰۲۰ شروع به کار کرد. این پلتفرم که از کامپاند فایننس (Compound Finance) فورک شده است، یک پلتفرم معاملاتی بدون مرکزیت ارزهای دیجیتال است که بر اساس ماینینگ نقدینگی (Liquidity Mining) عمل می‌کند. کریم فایننس با پشتیبانی از طیف وسیعی از دارایی‌های دیجیتال، امکان وام‌دهی، وام‌گیری، استیکینگ و مشارکت در حاکمیت پلتفرم را برای کاربران فراهم می‌کند.

کریم فایننس خدماتی مانند وام‌دهی سریع، استخرهای نقدینگی با بهره‌وری بالا و مکانیزم بازارساز خودکار (AMM) به نام CreamY را ارائه می‌دهد. این پلتفرم همچنین امکان استیکینگ نشان CREAM را برای کاربران فراهم می‌کند که می‌تواند بهره‌وری قابل توجهی داشته باشد.

امکاناتتوضیحات
نشان بومیCREAM (نشان ERC-20)
دسترسیتحت وب
ضمانتانواع مختلف ارزهای دیجیتال مانند ETH، USDC، DAI
ویژگی‌های کلیدیوام‌دهی و وام‌گیری، استیکینگ، ماینینگ نقدینگی، سوآپ (DEX)، حاکمیت DAO
ایمنیمبتنی بر قراردادهای هوشمند در زنجیره بلوکی اتریوم
نرخ بهرهمتغیر بر اساس عرضه و نیاز در هر استخر نقدینگی
استیکینگامکان قفل کردن نشان‌های CREAM برای مدت زمان مشخص و کسب پاداش

کرو فایننس (Curve Finance)

بهترین پلتفرم وام‌دهی رمز ارز

کروفایننس (Curve Finance) یک پلتفرم بدون مرکزیت است که برای وام‌دهی طراحی شده است و بر بستر زنجیره بلوکی اتریوم فعالیت می‌کند.

این پلتفرم به کاربران امکان می‌دهد تا به‌صورت مستقیم به یکدیگر وام دهند یا وام بگیرند و از مزایایی مانند عدم نیاز به دلال، کارمزد کم، دسترسی آسان و تنوع در قرض‌ها بهره‌مند شوند. به‌صورت کلی، کروفایننس از استخرهای نقدینگی برای انجام عملیات خود استفاده می‌کند. وام‌دهندگان ارزهای دیجیتال خود را به این استخرها انتقال وجه می‌کنند و قرض‌گیرندگان می‌توانند از این استخرها وام بگیرند.

امکاناتتوضیحات
دسترسیتحت وب
نرخ بهرهنرخ بهره در کروفایننس بر اساس عرضه‌وتقاضا برای وام در هر استخر نقدینگی تعیین می‌شود.
می‌تواند از ۰.۰۱٪ تا ۵۰٪ یا بیشتر در سال متغیر باشد.
ضمانتانواع مختلفی از ارزهای دیجیتال را می‌توان به‌عنوان ضمانت استفاده کرد؛ مانند: اتریوم، یو‌اس‌دی‌کوین، دای.
نشان CRV
ایمنیایمنی کروفایننس توسط چندین کمپانی امنیتی زنجیره بلوکی، مانند کوانت‌استمپ (Quantstamp) و سوئیس استیک (Swiss Stake) تضمین شده است.

جمع‌بندی

تحقیق خود را انجام بده (DYOR)؛ این جمله‌ای است که در دنیای ارزهای دیجیتال به یک اصل تبدیل شده است. پیش از آن‌که به هر پلتفرم یا خدماتی اعتماد کنید، باید با دقت و وسواس، تمام جوانب آن را بررسی کنید. پلتفرم‌های وام‌دهی هرچند مزیت‌های زیادی دارند، ولی دارای خطراتی نیز هستند؛ به‌عنوان مثال، زمانی که بازار دچار ریزش‌های سنگین می‌شود، احتمال دارد ارز دیجیتالی که ضمانت‌گذاری کرده‌اید برای همیشه از بین برود یا به اصطلاح دارایی شما لیکویید شود؛ بنابراین، قبل از هرگونه تصمیم‌گیری، مطالعات کامل و مناسبی را انجام دهید.