خانه
ثبت نام / ورود
ماینر ها
سبد خرید
دیدگاه ها

حرفهای وزیر اقتصاد، سرمایه گذاران بورس را امیدوار می کند


حرفهای وزیر اقتصاد، سرمایه گذاران بورس را امیدوار می کند | ایران ماین
به گزارش  ایران ماین به‌عنوان مثال عبدالناصر همتی، به تک‌نرخی‌شدن بهای ارز و نرخ‌گذاری دستوری اشاره کرد.
 روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: نکته حائزاهمیت این است که در سال‌۱۴۰۲ به‌طور تقریبی ۱۷‌میلیارد دلار ناترازی ارزی در بخش صادرات و وارد کردن غیرنفتی، باعث فشار به نرخ ارز شد که شاهد بالا رفتن نرخ دلار از حوالی ۴۸‌هزارتومان به ۶۰‌هزارتومان در اوایل تابستان بودیم.
با توجه به قانون سند بودجه‌۱۴۰۳، به‌نظر می‌رسد ناترازی ۱۷‌میلیارد دلاری صادرات و وارد کردن غیرنفتی مجددا تکرار شود، در صورتی‌که فرض شود سیاست وزیر اقتصاد و امور دارایی و دولت چهاردهم به‌دنبال تک‌نرخی‌کردن ارز است، احتمال بالا رفتن نرخ دلار سامانه نظام یکپارچه‌ خرید و فروش ارزی (نیما) وجود دارد و این تصمیم به سودآوری صنایع و کمپانی‌ها در بازار سرمایه یاری میدهد.

بنابراین بازار سرمایه کشور از دو ناحیه می‌تواند تاثیر مثبت بپذیرد، مورد اول تک‌نرخی‌شدن بهای ارز است که باعث می‌شود فاصله نرخ دلار مرکز مبادله ارزی و بهای ارز در بازار آزاد از بین برود و عامل موثر دوم هم ناترازی ارزی ۱۷‌میلیارد دلاری است که در صورتی‌که در سال‌جاری هم این کسری وجود داشته‌باشد، نرخ ارز بازار آزاد مجددا بالا رفتن می‌یابد و نرخ ارز سامانه مرکز مبادله هم مجبور می‌شود که بالا رفتن پیدا کند و این مساله در صورتی‌که در ماه‌های آتی رخ دهد، تاثیر بسزایی در بازار سرمایه خواهد گذاشت و می‌تواند کمک شایانی به بالا رفتن شاخص‌کل بورس درمیان بازارها کند و احتمال اینکه بازار سرمایه بهترین بازار ۱۴۰۳ شود را بالا خواهد برد. در مجموع، در صورتی‌که فرض شود صحبت‌های اخیر وزیر اقتصاد و امور دارایی و ریاست‌جمهوری در ماه‌های آینده تحقق پیدا کند، قطعا بازار سرمایه روبه‌توسعه خواهد بود و می‌تواند از بسیاری از بازارها پیشی بگیرد و سود قابل‌توجهی را به سهامداران بدهد.

تغییر ریل سیاستگذاری در بورس

نکته‌ حائزاهمیت این است که بازار سرمایه باید ریسک سیاسی بالا رفتن نرخ بنزین را در محاسبات خود قرار دهد. با توجه صحبت‌های مقامات، به‌نظر می‌رسد دولت جدید قطعا به سمت تغییر سیاستگذاری در نرخ حامل‌های انرژی خواهد رفت و دولت این سیاست را به این دلیل که سیاست صحیح و عقلایی است، اتخاذ نمی‌کند بلکه مجبور به انتخاب چنین تصمیمی است.

اگر فرض بر این باشد که این تصمیم مانند آبان ۹۸ اتخاذ شود، ریسک سیاسی در جامعه بالا رفتن می‌یابد و باعث می‌شود بورس نتواند مانند سایر بازارها مثل دلار و طلا و حتی مسکن توسعه کند، ولی در صورتی‌که این تصمیم به شکل درستی اتخاذ شود، می‌تواند از ناحیه نزول کسری‌بودجه که باعث نزول عرضه اوراق دولتی می‌شود، به بورس کمک کند. در مجموع، بالا رفتن نرخ بنزین تاثیر بنیادینی روی کمپانی‌ها و بازار سرمایه نخواهد داشت، ولی بالا رفتن نرخ بنزین به نوبه خود باعث بالا رفتن نرخ گازوئیل را هم به‌همراه خواهد داشت و صنایعی مثل حوزه سیمان که حمل‌ونقل نقش مهمی در آن دارد، دچار بالا رفتن هزینه و نزول سودآوری از محل بالا رفتن نرخ خواهند شد.
23302