خانه
ثبت نام / ورود
ماینر ها
سبد خرید
دیدگاه ها

دیفای، دپین یا دارایی‌های واقعی توکنیزه‌شده، کدام‌یک آینده بازار را شکل می‌دهد؟


دیفای، دپین یا دارایی‌های واقعی توکنیزه‌شده، کدام‌یک آینده بازار را شکل می‌دهد؟ | ایران ماین

کارشناسان معتقدند که پلتفرم‌های زیرساخت فیزیکی بدون مرکزیت (DePIN- دپین) و دارایی‌های واقعی توکنیزه‌شده (RWA) می‌توانند عامل حرکت‌های اصلی موج بعدی پذیرش رمزارزها باشند.

این ادعا در حالی مطرح شده که بعضی از کارشناسان نسبت به توانایی امور مالی بدون مرکزیت (دیفای) برای ایجاد این موج شک دارند.

ویتالیک بوترین، خالق و هم‌مؤسس اتریوم، بر این باور است که آینده بلاکچین در برنامه‌های کاربردی پایدار و مفید نهفته است. او تأکید کرده که حفظ اصول اساسی، مانند دسترسی بدون مجوز و بدون مرکزیت بودن اهمیت زیادی دارد.

بوترین از ادغام دیفای با سایر فناوری‌ها برای تحقق این چشم‌انداز پشتیبانی و اذعان کرده که بخش دیفای با وجود نقاط قوت خود، دارای محدودیت‌های اساسی است که مانع از توسعه پذیرش کریپتو می‌شود.

مرت ممتاز، مدیر اجرایی هلیوس لبز (Helius Labs) نیز دیدگاه مشابهی دارد و معتقد است که دیفای به‌تنهایی نمی‌تواند بدون خطر فروپاشی و به‌طور مستقل عمل کند.

او بر لزوم ایجاد یک نظام زیستی گسترده‌تر برای پشتیبانی از توسعه پایدار تأکید کرده و به نقش مهم دپین و RWA در موج بعدی پذیرش رمزارزها اشاره کرده است.

در حال حاضر، دپین، ارز پایدار‌ها و دارایی‌های واقعی توکنیزه‌شده در حال پیشبرد پذیرش رمزارزها هستند. نرخ بازار ارز پایدار‌ها پس از ۱۱ ماه توسعه متوالی به بالاترین رقم تاریخی خود، یعنی ۱۶۸ میلیارد دلار رسیده است.

همچنین، دارایی‌های واقعی توکنیزه‌شده نیز با جلب توجه موسسات مالی بزرگ مانند گری‌اسکیل، بلک‌راک و فرانکلین تمپلتون، به‌سرعت در حال توسعه هستند و نرخ بازار اوراق بهادار توکنیزه‌شده به بیش از ۱.۹۲ میلیارد دلار رسیده است.

روایت دپین نیز در حال محبوب‌تر شدن است. در این بخش، بیت‌تنسور (TAO) در رتبه اول معیار فعالیت‌های اجتماعی قرار دارد و پروژه‌هایی مانند رندر (RNDR)، فایل‌کوین (FIL) و اینترنت کامپیوتر (ICP) نیز از دیگر پروژه‌های برتر این حوزه هستند.

توسعه سریع این بخش، نرخ بازار آن را به فراتر از ۲۰ میلیارد دلار سوق داده است.