خانه
ثبت نام / ورود
ماینر ها
سبد خرید
دیدگاه ها

سقوط دوباره بیت‌کوین زیر فشار رکود جهانی؛ سرمایه‌گذاران نگران از آینده بازار!


سقوط دوباره بیت‌کوین زیر فشار رکود جهانی؛ سرمایه‌گذاران نگران از آینده بازار! | ایران ماین

نرخ بیت‌کوین (BTC) بین روزهای ۱۳ تا ۱۴ آگوست ۵ درصد افزایش کرد و به ۶۱,۷۹۱ دلار رسید، ولی ناگهان در کمتر از دو ساعت به ۵۸,۹۱۴ دلار سقوط کرد.

این نزول ناگهانی پس از عرضه داده‌های شاخص نرخ مصرف‌کننده (CPI) ایالات متحده رخ داد.

در روزهای اخیر، نرخ بیت‌کوین به دلایل مختلفی بالا رفته بود. یکی از این دلایل، سرمایه‌گذاری ۴۱۹ میلیون دلاری کمپانی سرویس‌های اقتصادی گلدمن ساکس روی صندوق‌های ETF این رمز ارز بود.

کمپانی مدیریت سرمایه مورگان استنلی نیز اقدام به توزیع و فروش سهام این صندوق‌ها از طریق مشاوران خود کرد.

همچنین، اعلام سرمایه‌گذاری نهادهای مهمی چون بانک مرکزی نروژ، بانک مرکزی سوئیس و نهاد سرویس ها بازنشستگی کره جنوبی در کمپانی مایکرو‌استراتژی، که به خاطر ذخایر عظیم بیت‌کوین خود شناخته می‌شود، موجب خوش‌بینی معامله‌گران شده بود.

با این حال، عواملی نظیر اقدام اخیر دولت ایالات متحده برای جابجایی و فروش احتمالی ۱۰ هزار بیت‌کوین، خروج بیش از یک میلیارد دلار ارز پایدار از بازارهای معاملاتی در روز سه‌شنبه و شرایط اقتصاد کلان، در نهایت نرخ بیت‌کوین را به زیر ۶۰ هزار دلار رساند.bitcoin-falls-under-60k-as-investors-global-economic-slowdown-concerns-rise

به نظر می‌رسد که عامل اصلی نزول اخیر بیت‌کوین، گزارش وزارت کار ایالات متحده باشد که نشان می‌دهد شاخص نرخ مصرف‌کننده طی ۱۲ ماه گذشته ۲.۹ درصد بالا رفته که کمترین بالا رفتن از مارس ۲۰۲۱ به شمار می‌رود.

کارایی ضعیف بیت‌کوین صرفاً به شوک ناشی از عرضه داده‌های CPI محدود نمی‌شود. کاتالیزور اصلی برای اصلاح نرخ از سقف ۷۰ هزار دلار (۲۹ جولای)، رکود بازار سهام ناشی از تصمیم بانک مرکزی ژاپن برای بالا رفتن نرخ بهره بود. این اقدام، ریسک‌گریزی را در میان سرمایه‌گذاران بالا رفتن داد.

بنابراین، به نظر می‌رسد کارایی ضعیف بیت‌کوین در ۱۴ آگوست منعکس‌کننده دلواپسی سرمایه‌گذاران راجع به احتمال رکود اقتصادی جهانی است.

در همین حال، طلا که به‌طور سنتی یک دارایی پوشش‌دهنده ریسک به شمار می‌رود، تنها کمتر از ۲ درصد با سقف تاریخی خود فاصله دارد.

یکی از نقاط امید این است که اگر اقتصاد بین‌المللی بدون توجه به روند تورم، نتواند شتاب خود را ثابت نگه دارد، بیت‌کوین می‌تواند به یک دارایی ارزشمند تبدیل شود.

در دوره‌های رکود، معمولاً تقاضا برای اعتبارات و مخارج مصرف‌کننده نزول می‌یابد که این می‌تواند منجر به نزول تورم شود. چنین سناریویی که به‌عنوان رکود تورمی شناخته می‌شود، می‌تواند عاملی تعیین‌کننده برای افزایش بیت‌کوین در سال ۲۰۲۵ باشد، اگرچه هنوز برای این نتیجه‌گیری زود است.