خانه
ثبت نام / ورود
ماینر ها
سبد خرید
دیدگاه ها

میکر به اسکای تغییر نام داد! نگاهی به تغییرات و معرفی نشان‌های جدید بخش دیفای


میکر به اسکای تغییر نام داد! نگاهی به تغییرات و معرفی نشان‌های جدید بخش دیفای | ایران ماین

استاندارد دیفای میکر (Maker) که یکی از اولین و بزرگ‌ترین استاندارد‌های وام‌دهی در پلتفرم اتریوم است، به‌تازگی نام خود را تغییر داده و اکنون با نام اسکای (Sky) شناخته می‌شود. این تغییر نام پس از ارتقاهای کلیدی در سیستم ارز پایدار بدون مرکزیت آن انجام شده است.

در نتیجه این تغییرات، ارز پایدار سابق دای (DAI) به یو‌اس‌دی‌اس (USDS) و نشان حاکمیتی میکر (MKR) به اسکای (SKY) تبدیل شده است.

بر اساس اعلامیه تیم اسکای، هر نشان میکر قابل تبدیل به ۲۴۰۰۰ نشان اسکای است. به این معنا که نشان‌های اسکای ارزان‌تر از نشان‌های میکر خواهند بود.

به گفته تیم اسکای، استاندارد Sky.money به کاربران این امکان را می‌دهد که به راحتی به نشان‌ها و پاداش‌های خود دسترسی داشته و آن‌ها را مدیریت کنند.

همچنین امکان تبدیل اتریوم، یو‌اس‌دی‌کوین و تتر به یو‌اس‌دی‌اس نیز فراهم شده است.

دارایی‌هایی که در اسکای سپرده‌گذاری می‌شوند، همیشه تحت حضانت کاربران باقی خواهند ماند و آن‌ها می‌توانند بدون نیاز به مجوز، دارایی‌های خود را از استاندارد برداشت کنند. این تغییرات با هدف تسهیل استفاده از استاندارد و ارائه تجربه کاربری بهتر انجام شده است.

علاوه بر این، میکر نام ساب دائوهای خود را به اسکای استار (Sky Stars) تغییر داده است. این ساختارهای جدید به عنوان لایه‌های ابتکار پرریسک‌تر اسکای عمل می‌کنند.

بزرگ‌ترین اسکای استار، استاندارد وام‌دهی اسپارک (Spark) است که با نرخ کل دارایی‌های قفل‌شده (TVL) حدودا ۲.۵۲۹ میلیارد دلاری، سومین استاندارد وام‌دهی بزرگ در دیفای بعد از آوه (Aave) و جاست‌لند (JustLend) به شمار می‌رود.

در حال حاضر، نرخ کل دارایی‌های قفل‌شده در استاندارد میکر به ۶.۴۴ میلیارد دلار رسیده است.

با وجود این تغییرات، بعضی از اعضای جامعه دیفای به این تغییرات انتقاد کرده‌اند. یکی از نقدها به قابلیت مسدودسازی ارز پایدار USDS مربوط می‌شود که به صادرکننده اجازه می‌دهد دارایی‌ها را از راه دور مسدود کند.

این قابلیت مشابه با ویژگی‌های موجود در بزرگ‌ترین ارز پایدار‌های متمرکز، مانند تتر و یو‌اس‌دی کوین است و به صادرکننده این امکان را می‌دهد که دارایی‌های مرتبط با فعالیت‌های غیرقانونی را مسدود کند.