خانه
ثبت نام / ورود
ماینر ها
سبد خرید
دیدگاه ها

کلاهبرداری با ربات آربیتراژ؛ ۲ برادر به اجرای طرح پانزی متهم شدند!


کلاهبرداری با ربات آربیتراژ؛ ۲ برادر به اجرای طرح پانزی متهم شدند! | ایران ماین

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) دو برادر را به دلیل اجرای یک طرح پانزی ۶۰ میلیون دلاری متهم کرده است.

در شکایتی که به تاریخ ۲۶ آگوست در دادگاه منطقه‌ای شمال جورجیا ثبت شد، آمده است که جاناتان آدام (Jonathan Adam) و برادرش تانر آدام (Tanner Adam) بیش از ۸۰ نفر را با ادعای دروغین اداره یک ربات رمز ارز که سود ماهانه ۱۳.۵ درصدی را وعده می‌داد، فریب داده‌اند.

بین ژانویه ۲۰۲۳ و ژوئن ۲۰۲۴، این دو برادر سرمایه‌گذاران را گمراه کرده و ادعا کردند که ربات آنها قادر به شناسایی فرصت‌های آربیتراژ در پلتفرم‌های مختلف است.

آنها به سرمایه‌گذاران قول دادند که وجوهشان در یک استخر وام‌دهی قرار گرفته و برای تأمین وام‌های سریع و انجام خرید و فروش مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به‌ طوری که دارایی‌ها در یک تراکنش بلاکچین قرض گرفته و بازگردانده می‌شوند.

ولی طبق گفته جاستین جفریس (Justin Jeffries)، مدیر عملیاتی دفتر منطقه‌ای SEC در آتلانتا، این ربات کاملاً خیالی بوده است و برادران آدام به جای معامله‌گری، ۵۳.۹ میلیون دلار از ۶۱.۵ میلیون دلار جمع‌آوری‌شده را صرف زندگی تجملاتی خود کرده‌اند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ادعا می‌کند که برادران آدام سرمایه‌گذاران را با اطمینان‌بخشی راجع به عدم وجود ریسک به ‌جز در صورت وقوع یک فروپاشی جهانی، فریب داده‌اند. همچنین، جاناتان سوابق کیفری خود را که شامل سه محکومیت قبلی به دلیل تقلب در حوزه اوراق بهادار بود، پنهان کرده است.

برای جلوگیری از این کلاهبرداری، SEC موفق به مسدود کردن دارایی‌های کمپانی‌های وابسته به این دو برادر شد و در ادامه، هر دو برادر را به نقض مقررات فدرال ضدتقلب متهم کرده و به دنبال بازگرداندن وجوه سرمایه‌گذاران و اعمال جریمه‌های مدنی است.

شایان ذکر است که جاناتان در پاسخ به احضاریه SEC به متمم پنجم قانون اساسی ایالات متحده استناد کرده و تانر نیز از ارائه اسناد و شهادت خودداری کرده است.