خانه
ثبت نام / ورود
مقایسه ماینر
سبد خرید
دیدگاه ها

تعمیرات سخت افزاری ماینر (بخش معایب هش‎برد ماینر)


 

مقدمه تعمیرات سخت افزاری دستگاههای ماینینگ

در صنعت استخراج ارزهای دیجیتال ، همواره ملزم به استفاده از تجهیزات و فناوری های به روز هستیم. این تجهیزات که شامل دستگاه های ماینر میشوند، روزانه در حال تغییر و دگرگونی هستند. در حین استفاده از دستگاه های ماینر همیشه باید از عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل کنیم.از آنجا که این دستگاهها دائما در حال کار و پردازش اطلاعات هستند ، معایب و خرابی آنها دور از ذهن نیست .بنابراین با این استدلال ، لازم است با بالا بردن دانش و فن ،عیب یابی ، تعمیرات و نگهداری اصولی تجهیزات ماینینگ به جهت بهره وری بهتر و بالا بردن عمر آنها نیازهای خود را شناسایی و در مسیر رفع این نیازها گام های متناسب را برداریم.

از این رو ViaBTC به هدف آسان کردن این چالش بزرگ برای ماینرها در تاریخ  19 دی ماه 1401 لایوی با موضوع تعمیرات ماینر برگزار کرد.استخر ViaBTC همواره هدف خود را  ارائه بهترین خدمات به کاربران قرار داده است و این مهم را سرلوحه خویش قرار داده است.

با توجه به مقدمات فوق و در ادامه مقاله قبلی که در مورد معایب بخش منبع تغذیه و پاور دستگاه تهیه و تدوین شده بود، قصد داریم که در این مقاله که برگرفته از همین لایو میباشد  موضوعاتی که در این لایو در مورد مباحث فنی هشبرد مورد بحث قرار گرفته اند را به قلم تحریر در بیاوریم تا کاربران در کنار آشنا شدن تخصصی تر با هشبرد یا واحد پردازشگر اصلی ماینرها ، نیازهای اولیه تعمیرات و عیب یابی دستگاههای خود را مرتفع سازند.

 میزبان و مهمانان لایو چه کسانی بوده اند؟

این لایو که که با حضور پارتنر رسمی استخر ViaBTC و مهندس روانبخش و مهندس محمودی از اساتید بزرگ حوزه تعمیرات و همچنین رئیس و نایب رئیس انجمن تعمیراتی سایت ایران تک برگزار شد ، علاوه بر اینکه به بررسی و تشریح قطعات و جزئیات دستگاه های ماینر پرداختند ، به سوالات کاربران حاضر در لایو تلگرامی نیز پاسخ دادند.

این لایو تعمیراتی در سه بخش اصلی و یک بخش فرعی ارائه شده است که در این مقاله به بخش دوم لایو ، یعنی مباحث مربوط به هشبرد ها میپردازیم

 

نکته مورد توجه:

در همین ابتدا باید بیان کنیم که شاید راه حل های ارائه شده در این مقاله ، لزوما برای همه مناسب نباشد و هر مشکلی میتواند راه حل منحصر به فرد خود را داشته باشد .بنابراین به قصد هدفمند کردن و کاربردی کردن مطالب این مقاله ، مستقیم به سراغ موضوعات مورد بحث رفته و نکات لازم را به شما مخاطب گرامی ارائه میدهیم.

مباحث مربوط به هش‎بردها و مشکلات آنها

 

هشبرد چیست و چه وظیفه ای دارد؟

هش‎بردها وظیفه تولید Hash یا Nonce برای استفاده در فرایند ماینینگ را به عهده دارند و به وسیله Asic یا زنجیره ای از Asicها که روی هش‎برد نصب شده، این کار و فرایند را به سرانجام میرسانند.

 

آسیک یا ایسیک یا Asic چیست ؟

اسیک تراشه ای است که بصورت ویژه جهت انجام یک یا چند عمل خاص، بهینه شده باشد و در تعداد خاصی بر روی یک بورد به اسم هش برد نصب شده است.در برخی از مدل های هشبرد ، چراغ هایی با رنگ قرمز و سبز قرار دارد. معمولاً چراغ سبز بیانگر کارکرد صحیح دستگاه می‌باشد. البته این به معنای سلامت تمام اجزا نیست  برای مثال اگر هش‎بردی خراب باشد این هش‎برد کلا شناخته نمیشود و کنترل برد سلامت آن را فاکتور میگیرد.

 

خطای  HW در فرایند هش چیست؟

HW خطاهای تولید شده توسط اسیک‎ها در طی فرایند تولید هش است. رخ دادن خطای HW بخشی از فرایند تولید هش است و در حالت کلی جای نگرانی ندارد.این خطاها توسط کنترل برد تصحیح میشوند و مادامی که نسبت به سایر هشبرد ها یا سایر دستگاه ها این مقدار در یک سطح باشد، جای نگرانی نیست.

اگر یک هش‎برد خطای خیلی زیادی نسبت به سایر هش‎برد ها داشته باشد میتوان با تعمیرکار درمورد آن مشورت کرد. در اکثر موارد خطا ها قابل کم کردن میباشد. در برخی موارد به دلیل استهلاک بالا خطا های پیش آمده قابل حل نیست اما میتوان به همان صورت از هشبرد استفاده کرد. همچنین میزان خطا در دستگاه های اینوسیلیکون به صورت ذاتی بالاست و جای نگرانی ندارد(مگر یک هش‎برد اختلاف زیاد داشته باشد)

 

دلیل گرم شدن هش‎برد  و دمای نرمال آن

اسیک ها برای انجام عملیات هشینگ و پردازش های مرتبط ، نیاز به تغذیه شدن با ولتاژ های مناسب دارند و مثل هر پردازنده دیگری، کارکردن این تراشه ها با مصرف برق و تولید گرما همراه است.حداکثر دمای توصیه شده برای هش‎برد بین ۷۰ تا ۸۰ درجه میباشد.

 

مراحل سرویس کردن صحیح یک هش‎برد 

  • گرفتن باد با بلوور به هیت سینک ها کفایت میکند به صورت ماهانه تکرار شود.
  • توجه داشته باشید که در صورتی که چند دستگاه همزمان سرویس میکنید دستگاه ها را جداگانه سرویس کرده و هش‎بردها را با هم قاطی نکنید.
  • به هیچ عنوان از تینر، بنزین، اسپری خشک  و دیگر موارد استفاده نشود.
  • استفاده از فرچه نیاز به دقت دارد لذا تا جای ممکن از آن استفاده نکنید
  • در هنگام باد گرفتن، بلوور را بیشتر از ۵ سانت به هشبرد نزدیک نکنید.
  • باد گرفتن به صورت هم راستا با جهت پره های هیت سینک باشد (موازی با طول هش‎برد)
  • از کمپرسور باد استفاده نکنید بعلت فشار بسیار زیاد هوا و رطوبت موجود در مخزن به هش‎برد اسیب میرساند
  • در صورت کثیفی و چسبندگی کثیفی ها به هش‎برد بهتر است با حمام التراسونیک هش‎برد را سرویس کلی کنید.

 

تشخیص خرابی چیپ‎های هش‎برد

با بررسی کرنل لاگ دستگاه یا  بررسی چیپ های ضربدر خورده برای دستگاه های انت ماینر (در استاتوس یا منوی ماینر) و بررسی تعداد چیپ های شناخته شده برای هر هش‎برد میتوانید چیپ خراب را تشخیص دهید.

اما در حالت کلی تشخیص چیپ خراب باید با تجهیزات پیشرفته و تستر های مورد نیاز انجام شود.

 

 بهترین نوع خمیر و پد سیلیکون برای ماینر

خمیر یا پد سیلیکون باید از شرکت معتبر خریداری شده باشد و پارامتر های ضریب انتقال حرارت واقعی بر روی آن ذکر شده و رسانایی حرارتی بالایی داشته باشد.

حتماً از فروشنده معتبر تهیه شود و اگر تجربه استفاده ندارید حتماً به تعمیرکار یا سرویسکار مراجعه کنید.

توجه داشته باشید اکثر پد و خمیر های موجود در بازار ها، مناسب ماینر نیستند و عملکرد خوبی ندارند لذا از دستکاری و تعویض بدون تجربه قبلی این موارد پرهیز کنید.

 

آیا روشن بودن دستگاه بدون اینترنت باعث آسیب رساندن به ماینرها میشود؟

اگر از ابتدا بدون اینترنت روشن شود خیر

در چند مدل دستگاه اگر در حین کار اینترنت قطع شود در موارد نادر باعث آسیب به هشبرد می‌شود. که البته ایراد نرم افزاری است و با آپگرید به آخرین نسخه قابل پیشگیری است.

 

آیا تمیز کردن فقط با اسپری ناهید باید انجام شود یا روش بهتری هم وجود دارد؟

لازم به ذکر است اسپری ناهید و موارد مشابه مثل بنزین، تینر، و سایر اسپری ها از ممنوعات استفاده روی هش‎برد محسوب میشوند.

 

ایا آورکلاک کردن به سخت افزار یا هش‎بردهای دستگاه اسیب میرساند؟

در صورت مساعد بودن شرایط محیطی و اورکلاک اصولی، عمر مفید قطعات را کم میکند.
در صورت مناسب نبودن شرایط یا تنظیمات اورکلاک ، میتواند در عرض چند ثانیه تا نهایتا چند هفته، باعث خرابی حتمی یک یا چند بخش دستگاه شود.

 

بهترین روش برای تست اسیک های هش‎برد چیست؟

استفاده از تستر های مخصوص این امر. در صورت نداشتن اطلاعات توسط تکنسین، حتی تستر هم نمی تواند کمکی بکند. در صورت داشتن هر گونه ابهام لطفا به گروه تلگرامی استخر ViaBTC رجوع کنید.