خانه
ثبت نام / ورود
مقایسه ماینر
سبد خرید
دیدگاه ها

تعمیرات سخت افزاری ماینر (بخش معایب پاور ماینر یا منبع تغذیه ماینر)


تعمیر پاور ماینر

 

مقدمه:

در صنعت استخراج ارزهای دیجیتال ، همواره ملزم به استفاده از تجهیزات و فناوری به روز هستیم. این تجهیزات که شامل دستگاه های ماینر میشوند، روزانه در حال تغییر و دگرگونی هستند. در حین استفاده از دستگاه های ماینر همیشه باید از عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل کنیم.از آنجا که این دستگاهها دائما در حال کار و پردازش اطلاعات هستند ، معایب و خرابی آنها دور از ذهن نیست .بنابراین با این استدلال ، لازم است با بالا بردن دانش و فن ،عیب یابی ، تعمیرات و نگهداری اصولی تجهیزات ماینینگ به جهت بهره وری بهتر و بالا بردن عمر آنها نیازهای خود را شناسایی و در مسیر رفع این نیازها گام های متناسب را برداریم.

از این رو استخر  ViaBTC با هدف آسان کردن این چالش بزرگ برای ماینرها در تاریخ 19 دی ماه 1401 لایوی با موضوع تعمیرات ماینر برگزار کرد.استخر ViaBTC همواره هدف خود را ، ارائه بهترین خدمات به کاربران قرار داده است و این مهم را سرلوحه خویش قرار داده است.

با توجه به مقدمات فوق قصد داریم که در این مقاله و مقالات بعدی که برگرفته از همین لایو میباشد ، موضوعاتی که در این لایو مورد بحث قرار گرفته اند را به قلم تحریر در بیاوریم تا بیش از پیش حمایت خود را از کاربران گرامی ملموس تر و محسوس تر نشان دهیم تا کاربران در کنار آشنا شدن تخصصی تر با سخت افزار ، نیازهای اولیه تعمیرات و عیب یابی دستگاههای خود را مرتفع سازند.

 

این لایو تعمیراتی در سه بخش اصلی و یک بخش فرعی ارائه شد.

سرفصل های اصلی این نشست با موضوعات

1:معایب بخش پاور یا منبع تغذیه 

2:هشبرد ها 

3:کنترل برد 

4:سایر مشکلات و معایب ماینر تقسیم بندی شده است.

 

نکته مورد توجه:

در همین ابتدا باید بیان کنیم که شاید راه حل های ارائه شده در این مقاله ، لزوما برای همه مناسب نباشد و هر مشکلی میتواند راه حل منحصر به فرد خود را داشته باشد .بنابراین به قصد هدفمند کردن و کاربردی کردن مطالب این مقاله ، مستقیم به سراغ موضوعات مورد بحث رفته و نکات لازم را به شما مخاطب گرامی ارائه میدهیم.

 

 میزبان و مهمانان لایو چه کسانی بوده اند؟

این لایو که که با حضور پارتنر رسمی استخر ViaBTC و مهندس روانبخش و مهندس محمودی از اساتید بزرگ حوزه تعمیرات و همچنین رئیس و نایب رئیس انجمن تعمیراتی سایت ایران تک برگزار شد ، علاوه بر اینکه به بررسی و تشریح قطعات و جزئیات دستگاه های ماینر پرداختند ، به سوالات کاربران حاضر در لایو تلگرامی نیز پاسخ دادند.

 

شروع لایو و موضوعات مورد بحث:

مباحث مربوط به پاور یا منبع تغذیه

پاور یا منبع تغذیه (PSU) وظیفه تولید ولتاژ های مورد نیاز و تامین و کنترل توان تمام قسمت های الکترونیکی ماینر را برعهده دارد. 

ورودی و خروجی برق مصرفی ماینرها

در مورد منبع تغذیه دستگاه های ماینر به میزان ولتاژ های ورودی و خروجی و روش صحیح تمیز کردن آن به شرح زیر پرداختیم.ولتاژ ورودی مناسب برای اکثر پاور های ماینر، حدوداً بین ۱۹۰ تا ۲۵۰ ولت AC هست. به استثنا دستگاه های واتس ماینر که ترجیحاً ،ولتاژ ورودی باید بالای ۲۱۵ ولت و به صورت پایدار داشته باشید.ولتاژ خروجی برای دستگاه های غیر هوشمند در اکثر مواقع ۱۲ ولت بوده، و برای دستگاه های هوشمند هم همیشه یک ریل ولتاژ ۱۲ ولت برای کنترل برد و تغذیه فن ها وجود دارد.

ولتاژ ورودی هرچه بالاتر باشد جریان ورودی پاور کمتر شده و فشار وارد شده به طبقه اولیه پاور کاهش می‌یابد، تلفات کمتر شده و بازدهی پاور بالاتر می‌رود.

همچنین ولتاژ ورودی بالاتر، تلفات سیم کشی را کاهش میدهد.

تمامی اطلاعات ولتاژ ورودی و خروجی روی پلاک اطلاعات پاور ها ثبت شده و قابل بررسی هستند.

 

اگر خروجی پاور کمتر از میزان استاندارد باشد چند خطای رایج ایجاد میکند:

#دستگاه با تمام هشبرد ها شروع به ماین نکند یا شروع به ماین آن خیلی طول بکشد

#ریستارت شدن دستگاه یا پریدن یک یا چند هشبرد پس از مدت زمان های تصادفی

#ممکن است برخی هشبرد ها شناسایی نشوند

#میتواند باعث کاهش فرکانس و هشریت، یا ناپایدار شدن هشریت هشبرد ها شود. 

این ناپایداری لزوماً بین تمام هشبرد ها هم یکسان نیست و ممکن است هر هشبرد پاسخدهی متفاوتی به این عیب داشته باشد.

 

نصب سمیلاتور روی پاور:

سمیلاتور اسیبی به پاور وارد نمی کند مادامی که مدار و طراحی سیمولاتور اصولی انجام شده و از قطعات اورجینال استفاده شده باشد، نصب آن روی کنترل برد و پاور هیچ گونه مشکلی ایجاد نمیکند

 

روش صحیح سرویس کردن پاور یا منبع تغذیه:

بهترین روش برای سرویس کردن صحیح یک پاور، ثابت نگه داشتن فن آن با استفاده از یک پیچ گوشتی و  خاک گیری با بلوور است.

 

عوامل افزایش مصرف برق ماینر:

ماینر در صورتی که بیش از حد معمول انرژی مصرف کند، حتما با مشکلاتی مواجه است. مصرف زیاد انرژی موجب می شود هزینۀ زیادی برای برق پرداخت شود و روی سودآوری استخراج تاثیر منفی می گذارد. چه راهکار هایی برای کاهش مصرف برق وجود دارد؟
جواب:
عواملی از قبیل بالا بودن دمای محیط، کثیفی هشبرد ها و پاور، تنظیم نبودن فرکانس و ولتاژ و استفاده از پروفایل اورکلاک نامناسب می تواند مصرف برق را بدون ارائه هشریت اضافه بالا ببرد.
همچنین پاور های متفرقه و بی کیفیت بازدهی و عمر پایین تری دارند.

 

مشکلاتی در رابطه با منبع تغذیه ماینر S17:

کاربران و کارشناسان تعمیر ماینر وجود مشکلاتی در پاور ماینر یا منبع تغذیه S17 گزارش داده اند. از جمله مشکلاتی که در رابطه با منبع تغذیه ماینر S17 است میتوان به روشن نشدن پاور ماینر بیش از حد داغ شدن و داشتن سر و صدای زیاد.

جواب:

برخلاف اظهار نظر شما بنا به تجربه دستگاه های سری ۱۷ همگی پاور های خوب و با کیفیتی دارند. سر و صدای پاور ها به فن پاور مربوط است و اگر این مورد اهمیت دارد باید دستگاه دیگری انتخاب کنید. پاور های با فن های چهار سانتی به صورت عمومی صدای زیر تری دارند

 

ارت

آیا حتما ضروری است در حالی که خود پاور به ارت وصل است بدنه ماینر را نیز به ارت وصل کرد؟

جواب:

خیر نیازی نیست اما در صورت وجود برق القایی روی بدنه میتوانید بدنه را به بدنه پاور متصل کنید.

 

ریستارت شدن دستگاه

یکی از دستگاهام هر چند دقیقه یکبار انگار که ریستارت‌ میشه سرعت به صفر میرسه و مجدد راه اندازی میشه.نمودار هشریت مثل نوار قلب میمونه هی میاد به‌ بالاترین حد میرسه یهو شروع میکنه به کم شدن و به صفر میرسه و مجدد.
جواب:
در کرنل لاگ بررسی شود ایراد میتواند از پاور، یکی از هشبرد ها یا فن باشد

 

دلیل سوختن سوکتها 

دلیل سوختن سوکتها و راه حلشون چیه

جواب: استفاده از دسته سیم یا پاور نامرغوب، وجود رطوبت یا گرمای بیش از حد در محیط، استفاده از دسته سیم های انشعابی (یک سوکت از سوکت دیگر مستقیما انشعاب گرفته. به صورت رایج در پاور های کتابی بزرگ سورما و لیانلی دیده می شود)اورکلاک هشبرد ، همچنین در صورت ضعف لحیم کاری سوکت هشبرد یا شل نصب کردن سوکت آن سوکت مجددا می سوزددر ضمن، سوکت ها عمر مفید دارند و باید هر چند مدت تعویض شود.