خانه
ثبت نام / ورود
ماینر ها
سبد خرید
دیدگاه ها

۵ عامل اثر‌گذار بر بیت‌کوین طی این هفته؛ چه آینده‌ای در انتظار بازار است؟


۵ عامل اثر‌گذار بر بیت‌کوین طی این هفته؛ چه آینده‌ای در انتظار بازار است؟ | ایران ماین

نرخ بیت‌کوین (BTC) این هفته با فقدان شتاب کافی مواجه شده و پیش‌بینی‌ها به طور فزاینده‌ای از نزول بیشتر آن خبر می‌دهند.

پس از یک آخر هفته امیدوارکننده، وضعیت بازار به سرعت نزولی شد و اکنون به نظر می‌رسد علاقه معامله‌گران به جفت ارز BTC/USD کمتر شده است.

با توجه به وضعیت کنونی، بسیاری از تحلیلگران و معامله‌گران به دنبال نشانه‌هایی برای تغییر روند هستند. در این میان، نشست سالانه فدرال رزرو آمریکا که این هفته برگزار می‌شود، در کانون توجهات قرار گرفته است.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، قرار است در این نشست به وضعیت اقتصادی کلان و احتمال افت نرخ بهره در ماه آینده بپردازد. این موضوع می‌تواند به نوساناتی در بازار منجر شود و پایان هفته را پرتنش کند.

نرخ بیت‌کوین در پایان هفته (۱۸ آگوست)، تمام سودهای اخیر خود را از دست داد. این موضوع برای معامله‌گران به یک روند آشنا تبدیل شده است. در جلسه معاملاتی آسیا نیز امیدی برای افزایش نرخ وجود ندارد و بیت‌کوین در محدوده ۵۸,۶۵۰ دلار معامله می‌شود که باعث ناامیدی معامله‌گران و تحلیلگران شده است.

یکی از تحلیلگران مشهور به نام لاجیکال تی‌ای (Logical TA) در توییتر نوشت که آخر هفته خسته‌کننده‌ای بوده و نرخ احتمالاً برای یک هفته دیگر نیز بدون حرکت عمده باقی خواهد ماند. او اشاره کرد که بیت‌کوین در ۱۶۰-۱۷۰ روز گذشته نوسانات زیادی داشته و این وضعیت به مراتب دردناک‌تر از یک بازار نزولی است.

معامله‌گران دیگر نیز پیش‌بینی می‌کنند که نرخ بیت‌کوین امکان دارد به لایه حمایتی ۵۵,۰۰۰ دلار بازگردد و بعضی حتی فرصت‌های خرید را در نزدیکی لایه ۵۰,۰۰۰ دلار شناسایی کرده‌اند. آن‌ها هشدار داده‌اند که امکان دارد شاهد یک «فیک‌اوت» صعودی قبل از اصلاح مجدد نرخ باشیم و امکان دارد بعضی از معامله‌گران خرد در این روند تحت اثر نوسانات و دستکاری‌های بازار قرار گیرند.

این هفته، معامله‌گران دارایی‌های پرخطر به نشست فدرال رزرو آمریکا توجه ویژه‌ای دارند؛ زیرا به دنبال نشانه‌هایی برای مدیریت تورم هستند. این رویداد سالانه در تاریخ ۲۳ آگوست با سخنرانی جروم پاول، برگزار خواهد شد و تحلیلگران با دقت به دنبال تأییداتی برای نزول نرخ‌های بهره در آینده هستند.

چند هفته پس از سقوط ناگهانی بازارهای سهام در ژاپن، سایر بازارها در حالت انتظار به سر می‌برند و پیش‌بینی می‌شود که فدرال رزرو طی جلسه بعدی خود در ماه سپتامبر ناچار به نزول نرخ‌ بهره خواهد بود. داده‌های اخیر ابزار فدواچ (FedWatch) از احتمال ۱۰۰ درصدی نزول نرخ بهره حکایت دارد.

پلتفرم تحلیلی کوبیسی لتر (The Kobeissi Letter) به بازگشت چشمگیر بازارهای سهام پس از شوک سقوط بازار ژاپن اشاره و عنوان کرده که شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ (S&P ۵۰۰) تنها ۲ درصد با رکورد تاریخی خود فاصله دارد.

خوش‌بینی ماینینگ‌کنندگان بیت‌کوین این هفته نیز ادامه دارد؛ زیرا یک معیار آن‌چین نشان می‌دهد که فروش بیت‌کوین توسط ماینرها در حال نزول است. کمپانی تحلیلی کریپتو‌کوانت (CryptoQuant) در آخرین یافته‌های خود متوجه شده که حجم ذخایر بیت‌کوین در کیف‌پول‌ ماینرها شروع به تثبیت کرده‌ است.

بر اساس تحلیل کریپتو دان (Crypto Dan)، ماینرها تا پیش از این، بیت‌کوین‌های خود را از طریق خرید و فروش فرابورس و بازارهای معاملاتی می‌فروختند، ولی از اواخر جولای تاکنون نشانه‌ای از فروش توسط آنها مشاهده نگردیده.

علی‌رغم نزول قابل‌توجه نرخ بیت‌کوین، ماینرها هنوز مجبور به تجدیدنظر در سودآوری خود نشده‌اند. به گفته‌ یکی از تحلیلگران مطرح ارزهای دیجیتال به نام مارتی پارتی (MartyParty)، ذخایر ماینرها اکنون به لایه ژانویه ۲۰۲۱ بازگشته و به نظر می‌رسد فرآیند فروش ماینرها کامل شده باشد.

البته کریپتو دان می‌گوید با توجه به اینکه ماینرها، نهنگ‌های بازار هستند و حرکات آنها همیشه باعث ایجاد نوسانات بزرگ در بازار می‌شود، بهتر است که ذخایر آنها را برای مدت بیشتری زیر نظر داشته باشیم.

طبق گفته‌ معامله‌گران، سهم بیت‌کوین از کل نرخ بازار رمزارزها که اوایل ماه جاری به حدود ۵۸ درصد رسیده بود، اکنون در حال نزول است و انتظار می‌رود که این نزول در نهایت به نفع آلت‌کوین‌ها تمام شود.

معامله‌گر مشهور، میکی‌بول کریپتو (Mikybull Crypto)، در ۱۹ آگوست اعلام کرد که تسلط بیت‌کوین در موج نهایی خود قرار دارد. او پیش‌بینی کرد که یک سقوط بزرگ برای این شاخص رخ خواهد داد که موجب رونق آلت‌کوین‌ها در سه‌ماهه چهارم سال خواهد شد.

همچنین، نموداری که با استفاده از نظریه امواج الیوت تهیه شده، نشان می‌دهد که سلطه بیت‌کوین امکان دارد به زیر ۵۰ درصد نزول یابد. با اشاره به این موضوع، مایکل‌ ون‌دی‌پوپ، بررسی‌کننده معروف، نیز پایان بازار نزولی را برای آلت‌کوین‌ها پیش‌بینی کرده است.

در همین حال، معامله‌گر دیگری به نام کالئو (Kaleo) هم اعلام کرده که زمانی که تسلط بیت‌کوین به زیر ۵۰ درصد برسد، «فصل واقعی آلت‌کوین‌ها» آغاز خواهد شد و اظهار اطمینان کرد که روند نزولی شاخص تسلط رمز ارز بیت کوین آغاز شده است.

تحلیل‌های اخیر نشان می‌دهند که احساسات معامله‌گران نسبت به بیت‌کوین به شدت نزولی شده است؛ زیرا نرخ این رمز ارز به زیر یک خط روند کلیدی بلندمدت بازگشته است.

آکسل آدلر جونیور (Axel Adler Jr)، یکی از تحلیلگران کریپتوکوانت، معتقد است که بازگشت نرخ بیت‌کوین به زیر میانگین متحرک ساده ۲۰۰ روزه که در حال حاضر در حدود ۶۲,۷۵۰ دلار قرار دارد، می‌تواند مشکلاتی را برای بازار ایجاد کند.

وی همچنین داده‌هایی را به اشتراک گذاشته که نشان می‌دهد استفاده از اهرم در بازارهای معاملاتی به بالاترین لایه خود از زمان سقوط بازار ژاپن رسیده است. در این میان، نزدیک‌ترین لایه حمایتی برای بیت‌کوین، میانگین متحرک ۳۶۵ روزه آن در محدوده ۵۰ هزار دلار می باشد.

همچنین، داده‌های جدید از شاخص ترس و طمع کریپتو، نشان می‌دهد که احساسات کلی سرمایه‌گذاران به حالت «ترس شدید» نزدیک شده و در حال حاضر امتیاز ۲۸ از ۱۰۰ را نشان می‌دهد.