بازیهای کلیکی تلگرام در باتلاق رکود؛ چرا این پروژهها از جذابیت افتادهاند؟
با وجود اینکه بازار رمزارزها در فاز صعودی قرار دارد، بازیهای کلیکی کریپتویی مبتنی بر تلگرام، با نزول قابلتوجهی در تعداد کاربران خود مواجه شدهاند.
دادههای گوگل ترندز نشان میدهند که علاقه کاربران به جستجوی عبارت «tap-to-earn» از ژوئن تا دسامبر ۲۰۲۴ حدود ۸۰ درصد نزول یافته است. این نزول بیانگر تغییر توجه بازیکنان و سرمایهگذاران به سایر بخشهای بازار رمز ارز است.
در همین راستا، بازیهای معروفی مانند همستر کامبت، ناتکوین و کتیزن نیز با افت شدید تعداد کاربران مواجه شدهاند. طبق دادههای تیجیاستتس (TGStats)، همستر کامبت در یک ماه بیش از سه میلیون مخاطب خود را از دست داده، در حالی که ناتکوین و کتیزن به ترتیب حدود ۴۲۸ هزار و ۴۰۷ هزار مخاطب خود را از دست دادهاند.
دادههای مربوط به فعالیت بلاکچینی نیز این روند کاهشی را تأیید میکنند. بلاکچین تون (TON) که این بازیها بر بستر آن اجرا میشوند، در سپتامبر ۲۰۲۴ بیش از یک میلیون کیف پول فعال روزانه داشت؛ ولی این عدد در ماه دسامبر به کمتر از ۵۰۰ هزار نزول یافته است.
بر اساس نتایج نظرسنجی چینپلی (Chainplay) از میان ۹۵۷ بازیکن، حدود ۵۰.۶ درصد از کاربران فعالیت خود را نزول داده و ۱۷.۸ درصد از آنها پس از دریافت اولین ایردراپ از بازیها خارج شدهاند.
این دادهها نشان میدهند که نزول علاقه بازیکنان پس از دریافت پاداشهای اولیه از بازیها به دلیل چالشهای موجود اتفاق افتاده است.
مشکل اصلی در این بازیها، تکراری بودن گیمپلی عنوان شده است؛ بیش از ۵۱ درصد از بازیکنان دلیل ترک بازیها را انجام وظایف تکراری اعلام کردهاند.
علاوه بر این، توزیع پاداشها میان تعداد زیاد بازیکنان باعث ایجاد نارضایتی شده و مسائل امنیتی مانند هک و تقلب نیز از دیگر دلواپسیهای بازیکنان به شمار میروند.
بر اساس دادهها، حدود ۲۱.۸ درصد از بازیکنان به دلیل مشکلات امنیتی مانند هک و تقلب از ادامه فعالیت در این پروژهها منصرف شدهاند و ۳۵.۹ درصد نیز از مشکلات مربوط به برداشت پاداش شکایت دارند.
با توجه به این موانع، توسعهدهندگان باید اقدامات فوری برای رفع مسائل امنیتی، بهبود تجربه کاربری، نزول تکراری بودن گیمپلی و مقابله با عوامل ترک بازی از سوی کاربران انجام دهند تا بتوانند آینده این پروژهها را تضمین کنند.